بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی پس از ٤ روز فعالیت روز یکشنبه (١٩ اردیبهشت ماه) به کار خود پایان داد.
این نمایشگاه از این جهت که در مدت کوتاهی پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رفع تحریمها برگزار شد اهمیت بسیاری داشت. درباره کیفیت برگزاری این نمایشگاه و میزان تحقق اهداف مورد نظر با اکبر نعمت الهی ، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت و رئیس شورای سیاست گذاری این نمایشگاه گفتگو کرده ایم که متن آن به شرح زیر است:
بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به پایان رسید. این نمایشگاه تا چه حدی به اهداف تعیین شده دست یافت؟
نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت از این لحاظ که چند ماه پس از رفع تحریمها برگزار می شد، اهمیت بالایی داشت و از آن به عنوان یک سکوی پرتاب صنعت نفت به دوران پساتحریم نام برده می شد . خوشبختانه با توجه به استقبال گسترده شرکت های داخلی و بویژه شرکتهای خارجی، این هدف محقق شد به گونه ای که نمایشگاه بیست و یکم به بزرگترین در نوع خود در ٢٠ سال گذشته تبدیل شد. حضور نزدیک به ٩٠٠ شرکت خارجی به همراه بیش از یک هزار شرکت داخلی در فضایی در حدود ٧٠ هزار متر مربع و به عبارت دیگر با دربرگیری کل فضای نمایشگاه بین المللی تهران، عظمت و تاثیرگذاری نمایشگاه ٢١ را نشان می دهد که در نوع خود بی سابقه است. شرکت های حاضر در نمایشگاه تلاش کردند در فرصت ٤ روزه برگزاری، آخرین دستاوردهای فنی و تخصصی خود را در حوزه های مختلف به نمایش بگذارند و در کنار آن موافقتنامه ها و تفاهمنامه زیادی نیز به امضا برسانند که این موضوع نوید آینده ای روشن در زمینه توسعه همکاری ها می دهد.
حضور شرکتهای خارجی را در نمایشگاه امسال که از اهمیت زیادی برخوردار بود، چگونه ارزیابی می کنید؟
چنانکه گفته شد در حدود ٩٠٠ شرکت خارجی در نمایشگاه امسال حضور داشتند که در نوع خود بیسابقه بود. این تعداد شرکت از ٣٨ کشور صاحب برند و فعال در صنعت و تجارت نفت بودند. نکته قابل توجه اینکه بر خلاف سال های قبل حضور فعال شرکت های خارجی و تلاش برای معرفی توانایی های آنها برای جلب مشارکت و همکاری با شرکت های ایرانی و حضور در صنعت نفت کاملا محسوس بود و نمایشگاه امسال را از سال های قبل متمایز ساخته بود. این تحرک، نشان از پایان عملی تحریم ها و تمایل جدی شرکت های خارجی برای بازگشت به صنعت نفت ایران دارد.
اما گویا برخی شرکتهای نفتی خارجی مانند توتال، شل و بی پی که در ماه های اخیر برای جلب همکاری به ایران آمده بودند، در نمایشگاه حضور نداشتند و این مساله موجب انتقادهایی از سوی برخی رسانه ها شد و این مساله را به عنوان نقطه ضعف نمایشگاه برجسته کردند؟
به لحاظ کیفی ، نمایشگاه امسال ، بالاترین سطح حضور شرکت های خارجی را تجربه کرد . چنانکه در پاسخ سوال قبلی تاکید شد، شرکت های خارجی حاضر در نمایشگاه ، بر خلاف سال های قبل ، حضور فعال و جدی ای در طول برگزاری نمایشگاه داشته و تلاش کردند تا در کنار نمایش دستاوردهای خود، نتایج عملی از این حضور را نیز داشته باشند. نکته قابل توجه اینکه در نمایشگاه امسال کشورهای صاحب برند در صنعت نفت ، مانند آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، روسیه، ژاپن، چین ، کره جنوبی ، ترکیه و دیگر کشورها هریک دارای پاویون اختصاصی در نمایشگاه بودند که سطح بزرگی از فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص داده بود. در کنار این، کشورها و شرکت های بزرگ خارجی، در کنار برپایی غرفه، هیات های مذاکره کننده به نمایشگاه اعزام کرده بودند که به توافقات خوب و موثری هم منجر گردید. در مورد حضور نیافتن شرکت هایی مانند توتال، شل و بی پی باید این نکته یادآور شود که حضور نیافتن این شرکت ها در نمایشگاه امسال به دلیل کمبود زمان و به موقع اقدام نکردن آنها برای ثبت نام بود. شرکتهای بزرگ بین المللی معمولا برنامه ریزی بلند مدت برای حضور در نمایشگاه های بین المللی دارند. با توجه به اینکه ، کمی بیش از ٣ماه پس از اجرای برجام ، نمایشگاه تهران برگزار می شد، به طور طبیعی زمان لازم برای حضور این شرکت ها وجود نداشت در عین حال این شرکت ها با دبیرخانه نمایشگاه تماس گرفته و از تمایل خود به حضور در نمایشگاه خبر داده بودند و حتی فضای مورد نیازشان را رزرو داشتند اما به دلیل کمبود وقت ، فرصت حضور در قالب تاسیس غرفه فراهم نشد. با این حال شرکت هایی مانند توتال ، هیات های ویژه ای را برای ارزیابی نمایشگاه و انجام مذاکره در طول برگزاری نمایشگاه اعزام کرده بودند و در عمل حضور فعالی داشتند.
اما این موضوع، بهانه ای برای رسانه های منتقد شده تا دستاوردهای نمایشگاه و در کل دستاوردهای دولت در موضوع برجام را زیر سوال برند؟
چنین موضعی از سوی رسانه های منتقد و مخالف، امری قابل پیش بینی است. باید توجه شود که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم و به خصوص پس از اجرای برجام، جریان رسانه ای منتقد و مخالف دولت و برجام، کدام موضع مثبت را اتخاذ کرده است؟ این جریان رسانه ای تلاش دارد از هر مساله کوچکی استفاده کرده و دستاوردهای بزرگ دولت و صنعت نفت را زیر سوال برد. جریان مزبور به همراهی رسانه ملی ، روند نامناسبی را در تخریب دولت و دستاوردهای صنعت نفت در پیش گرفته و از هیچ فرصتی برای این کار دریغ نمی نماید. جای طرح این سوال است که حضور نیافتن چند شرکت اروپایی چرا باید این جریان سیاسی و رسانه ای را اینقدر نگران و مضطرب کرده باشد؟ به راستی اگر شرکت هایی که مدنظر این جریان است حضور گسترده و فعالی در نمایشگاه ٢١ داشتند، دیگر زمینه ای برای انتقاد از نمایشگاه و وزارت نفت وجود نداشت؟ چرا قطعا وجود داشت، زیرا اینبار جریان رسانه ای منتقد این ساز را کوک می کردند که حضور این شرکت ها، باعث تضعیف شرکتهای داخلی شده است. بنابراین واضح است که این جریان و رسانه هایشان در هر حالتی باید دست به انتقاد، تخریب و مخالفت و بداخلاقی بزند زیرا موجودیت خود را بر این اساس قرار داده است و این مسائل فقط بهانه ای برای آنهاست. آیا عجیب نیست که آنها حضور فعال و با نشاط بیش از ١٩٠٠ شرکت داخلی و خارجی را نادیده می گیرند و به صرف حضور نیافتن چند شرکت، بزرگترین رویداد نمایشگاهی صنعت نفت در خاورمیانه را زیر سئوال می برند در حالی که در شرایط پسابرجام باید همه تلاش کنند تا با ارائه تصویری جذاب از پتانسیلهای کشور زمینه جلب همکاریهای بین المللی را در کشور ارتقا داد تا پروژه «ایران هراسی» دشمنان نقش برآب شود. اینکه عده ای تلاش می کنند ایران منزوی شده و دستاوردهای دولت دیده نشود خدمت به کشور به شمار نمی رود. در اینجا تاکید می کنم که نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت به لحاظ کیفیت و کمیت حضور شرکت های خارجی از موفق ترین نمایشگاه ها بود و به طور جدی معتقد هستم که نقش مهمی در بازیابی صنعت نفت و احیای موقعیت کشورمان در سطح بین المللی داشت که آثار عینی آن در ماه های آینده مشخص خواهد شد.
استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟
نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت از شلوغ ترین و پربازدیدترین نمایشگاه های سال های اخیر بود. بنابراین نفس برگزاری آن از اهیمت بالایی برخوردار است. در نمایشگاه امسال شاهد حضور برخی هیات های خارجی در سطح بالا بودیم . دیدار وزیر نفت عمان از نمایشگاه و همچنین وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند ، هیات ٣٥ نفره لهستانی به ریاست معاون وزیر ا نرژی این کشور ، معاون توسعه تجاری پرتقال ، و تعدادی از سفرای کشورهای خارجی از نکات قابل توجه بود. حضور معاون اول محترم رئیس جمهور و حمایت قاطع ایشان، وزیر صنعت معدن و تجارت و معاونان حقوقی و علمی رئیس جمهور، نمایندگان فعلی و آینده مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه باید یادآور شد.
گفته می شود در جریان برگزاری نمایشگاه ، مذاکرات و توافقات زیادی هم میان شرکت های و هیات های داخلی و خارجی صورت گرفت. در مورد جزئیات این مذاکرات توافقات توضیح می دهید.
انجام مذاکره و توافق جز ذاتی برگزاری نمایشگاه است که در نمایشگاه امسال نیز این مهم وجود داشت. در جریان برگزاری نمایشگاه بین شرکت های ایرانی خصوصی و دولتی توافقات خوبی بدست آمد. همچنین قراردادهای متعددی بین شرکت های ایرانی فعال در صنعت نفت در حوزه های مختلف منعقد گردید. از جمله قراردادهای خوبی بین پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت های داخلی در حوزه های مختلف جهت مطالعه و اجرای طرح های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بسته شد که به غنای نمایشگاه امسال افزود. علاوه براین توافقات قابل توجهی بین شرکت های ایرانی با شرکت ها، هیات های خارجی از کشورهای کره جنوبی، ایتالیا، فرانسه ، آلمان، هند، نروژ ، روسیه هلند و چین بدست آمد که در نوع خود کم سابقه بود. در کل می توان ادعا کرد که عمده توافقات ومذاکرات صورت گرفته درخلال نمایشگاه ٢١ حول افزایش توان فنی و دانش تخصصی شرکت های ایرانی فعال در صنعت نفت بود که انشاالله اثرات آن را در آینده مشاهده خواهیم کرد.
به شرکتهای ایرانی اشاره کردید. دستاورد نمایشگاه امسال را برای شرکت های ایرانی به خصوص شرکت های سازنده تجهیزات تخصصی نفت و گاز چگونه ارزیابی می کنید؟
نمایشگاه امسال فرصتی بی نظیر برای بخش خصوصی کشور بودتا پازل توانمندی و حضور خود را پس از چند سال رکود کامل کند. هرچند در نگاه اول بخش خصوصی بویژه سازندگان تجهیزات داخلی را با وجود رقبای کهنه کار بینالمللی نگران میکند، اما نمایشگاه امسال این فرصت را فراهم کرد که شرکت های داخلی توان خود را در مقابل شرکت های خارجی و دانش روز مورد ارزیابی قرار دهند و زمینه مشارکت و همکاری برای ارتقای سطح توان فنی و تخصصی خود را در حوزه های مخلفت پیدا کنند. نکته قابل ذکر اینکه در نمایشگاه امسال ، شرکت های سازنده تجهیزات صنعت نفت به طور فعال و در یک فضای گسترده و متمرکز حضور یافتند و آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند. در کل باید اذعان کرد که نمایشگاه تهران وزمینه سازی برای انتقال تکنولوژی، بومیسازی دانش فنی، جذب سرمایه و فرصت همکاری نه تنها بخش خصوصی کشور را تضعیف نمیکند، بلکه شرایط را برای درآمد بیشتر با افزایش توانمندی آنها در بازار داخلی و بازارهای منطقه و جهان فراهم میکند.
امسال از سوی مقام معظم رهبری ، سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل نامگذاری شده است. نمایشگاه ٢١ نفت ، گاز، پالایش و پتروشیمی تا چه حدی در راستای این شعار گام برداشت؟
صنعت نفت در بطن و محور اقتصاد مقاومتی قرار داشته به گونه ای که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، اقتصاد مقاومتی محور حرکت و توسعه صنعت نفت بوده است. در نمایشگاه امسال نیز به تبع شعار سال یعنی «اقنصاد مقاومتی، اقدام و عمل» حرکت خوبی در جهت معرفی دستاوردهای صنعت نفت در این حوزه و برنامه آینده صورت گرفت . هدفگذاری نمایشگاه نیز بر این محور قرار داشت . حضور بیش از یکهزار شرکت داخلی در نمایشگاه و فعالیت خوب این شرکت ها در نمایش آخرین دستاوردها و همچنین مذاکره با یکدیگر، از مزیت های نمایشگاه امسال به شمار می رود. در این راستا، ١٠ پنل تخصصی صنعت نفت برگزار شد. همچنین نشست تخصصی صاحبان صنایع و کارآفرینان با معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت برگزار گردید که در نوع خود جالب توجه بود.
در پایان بازتاب و جریان اطلاع رسانی نمایشگاه ٢١ را چگونه ارزیابی می کنید؟
نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران، با توجه به اینکه بزرگترین نمایشگاه در خاورمیانه و پنجمین نمایشگاه در سطح جهانی به شمار می آید، از ظرفیت های بالای خبری و اطلاع رسانی برخوردار بوده و هست. حجم گسترده فعالیتها و تحرکات، مذاکرات و توافقات در جریان برگزاری نمایشگاه، این رویداد را به یکی از پر خبرترین رویدادهای سالانه اقتصاد ایران تبدیل کرده است که امسال این مساله با توجه به شرایط پساتحریم خود را بیشتر نشان داد. خبرنگاران شاید بهتر از هرکسی جامعیت و رونق نمایشگاه بیست و یکم را دیده و مخابره کرده اند اما گاهی سیاستهای برخی رسانه ها مبتنی بر تخریب دولت است و بر همین اساس کوچکترین مسائل را بزرگنمایی می کنند و چشم خود را بر دستاوردهای واقعی، ملموس و عینی می بندند. با وجود این بداخلاقی های رسانه ای، خوشبختانه مردم و افکار عمومی در داخل و خارج شرایط حال و آینده ایران را روشن دیده و به همین دلیل امیدوارانه برای توسعه همکاریها فعالیت می کنند. در پایان لازم می دانم از همه خبرنگاران، عکاسان و اصحاب رسانه که در طول برگزاری نمایشگاه نهایت تلاش خود را برای اطلاع رسانی دقیق و سریع و انعکاس رویدادهای نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت انجام دادند تشکر و قدردانی کنم.