اخبار

«بهینه‌سازی مصرف»؛ اسمِ رمز عبور از ناترازی انرژی در نمایشگاه بیست‌وهشتم

بهینه‌سازی مصرف انرژی از کلیدواژه‌هایی بود که از روز نخست و در آیین گشایش بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مورد توجه وزیر نفت، مدیران و کارشناسان صنعت نفت قرار گرفت.

به گزارش شانا، بهینه‌سازی مصرف انرژی، انتخاب الگوها و اتخاذ و به‌کارگیری روش‌ها و سیاست‌هایی در مصرف صحیح انرژی و به نفع اقتصاد ملی مطلوب است زیرا استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حرکت را تضمین کند.

هر کشور با توجه به منابعی که در اختیار دارد، چند سبد انرژی برای بهره‌مندی مردم تعیین می‌کند، اما پربازده‌ترین شیوه استفاده و بهره‌وری، کاهش تخریب منابع انرژی و کاهش تأثیرات سوء ناشی از اسـتفاده ناصـحیح از انرژی را تضمین می‌کند.

این استفاده درست و بجا از انرژی نه‌تنها متضمن استمرار حیات و توسعه پایدار جامعه است، بلکه بقای انرژی برای همگان و نسل‌های آینده را در پی دارد. همچنین مانعی برای تولید و گسترش آلودگی‌های محیط‌زیستی ناشی از مصرف نادرست انرژی خواهد بود. بنابراین راه‌های بهینه‌سازی باید به‌منظور کاهش مصرف انرژی در دستور کار باشد؛ البته این موضوع بدان معنا نیست که از انرژی استفاده نکنیم یا کمتر استفاده کنیم، بلکه به‌معنای بهره‌مندی کافی و درست است، به‌طوری که از هدررفت آن به هر نحوی جلوگیری شود.

بهینه‌سازی مصرف در کشور ما در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هرچند ایران دارنده ذخایر متنوعی از سوخت‌های فسیلی شامل نفت و گاز است و فرآورده‌های مختلفی از آن تولید می‌کند، اما طبق اعلام مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، مصرف انرژی در ایران بیش از ۲ برابر استاندارد جهانی است.

ایجاد حساب بهینه‌سازی برای هزینه‌کرد ۳۰ هزار میلیارد تومانی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی

برنامه‌ها و دستورعمل‌های مختلفی برای پیاده‌سازی بهره‌وری انرژی در کشور در حال مطالعه و اجراست و وزارت نفت تاکنون اقدام‌های مؤثری را در دستور کار قرار داده یا پیاده‌سازی کرده است. ﻃﺮح ﺣﻤﻞ‌وﻧﻘﻞ درون‌ﺷﻬﺮی ﻋﻤﻮمی و پاک، توسعه حمل‌ونقل ریلی، برق‌دارکردن چاه‌های کشاورزی دیزلی، جایگزینی بخاری‌های با بازده بالا به‌جای بخاری‌های با بازده پایین، اجرای سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای (سپهتن)، مردمی‌سازی مصرف بهینه گاز با اجرای طرح‌های تشویقی برای مشترکان کم‌مصرف گاز، اصلاح و بهسازی موتورخانه‌ها و... فقط بخشی از برنامه‌ها و اقدام‌های وزارت نفت و شرکت‌های تابع آن با هدف بهره‌وری انرژی است.

موضوع «بهینه‌سازی مصرف انرژی» در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی هم مورد توجه بود؛ چنان‌که جواد اوجی، وزیر نفت نیز در آیین گشایش این رویداد بزرگ، با اشاره به اینکه وزارت نفت از موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی غافل نشده است، تأکید کرد: «نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار پروژه در شورای اقتصاد در حوزه‌های حمل‌ونقل، افزایش بازدهی نیروگاهی و بهینه‌سازی مصرف در صنایع، ساختمان و ریلی مصوب شده، همچنین امسال با ابتکار مجلس شورای اسلامی، حساب بهینه‌سازی از منابع قابل تأمین برای حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه، به‌منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی ایجاد شده است.»

وزیر نفت در بازدید از نمایشگاه بیست‌وهشتم، در غرفه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت حضور یافت. اوجی با تأکید بر اینکه بهتر است در حوزه بهینه‌سازی، حمل‌ونقل، نیروگاه‌ها و صنایع عمده، فعالیت این مجموعه دوسه برابر شود، گفت: « به‌تازگی فعالیت‌های قابل قبولی در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت در حوزه موتورخانه‌های ساختمان‌های دولتی انجام شده است که به نظر می‌رسد باید این کار را به صنایع عمده، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی کشور، توسعه دهیم.»

روزانه معادل ۳.۵ میلیون بشکه نفت باید صرفه‌جویی شود

نماینده شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت هم در پاسخ به وزیر نفت با بیان اینکه تاکنون در دولت سیزدهم ۱۰۰ میلیون دلار به حوزه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری و برون‌شهر کشور برای کاهش مصرف سوخت کمک کرده‌اند، اعلام کرد: طی سه ماه آینده ۱۰۰ میلیون دلار دیگر به حوزه ریلی کشور برای کاهش مصرف سوخت کمک خواهیم کرد.

اهمیت بهره‌وری انرژی به‌ویژه با وجود ناترازی بین تولید و مصرف انواع سوخت‌های مصرفی، در نشست‌های تخصصی در زمان برگزاری این نمایشگاه با حضور مدیران و کارشناسان صنعت نفت بحث و بررسی شد.

حسین آب‌نیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در یکی از نشست‌ها اعلام کرد که مجموع مصرف انرژی کشور بیش از ۷ میلیون بشکه نفت خام در روز است، اما اگر طبق استانداردهای انرژی مصرف کنیم، نصف حجم انرژی که هم‌اکنون در کشور مصرف می‌شود، باید صرفه‌جویی شود که معادل ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز است. او همچنین از آمادگی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برای همکاری با بخش خصوصی در حوزه بهینه‌سازی و مدیریت مصرف سوخت خبر داد، که در همین حوزه یک تفاهم‌نامه همکاری نیز در نمایشگاه امسال امضا شد.

۵۵۲ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی گاز با اصلاح موتورخانه‌ها

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم در بخشی از نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن تشریح اقدام‌های انجام‌شده از سوی این شرکت در حوزه بهینه‌سازی مصرف گاز، از بهسازی ۱۲۰ هزار موتورخانه خبر داد و گفت: با اجرای این طرح تاکنون حدود ۵۵۲ میلیون مترمکعب گاز صرفه‌جویی شد.

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران با هدف اجرای پروژه‌های مرتبط با بهینه‌سازی و کاهش مصرف سوخت و ارتقای شاخص‌های بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی، همچنین برگزاری دوره آموزشی برای ۳ هزار و ۶۵۰ نفر از کارکنان صنعت نفت با عنوان «مدیریت انرژی برمبنای استاندارد ملی ISO50001»با صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت تفاهم‌نامه همکاری و قرارداد امضا کرد.

قرارداد مشاوره در حوزه ایمنی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و قرارداد پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت پالایش نفت امام‌خمینی شازند نیز به‌منظور الگوسازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ۱۵ کوره‌ این پالایشگاه، در حاشیه سومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امضا شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829