امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

وزیر نفت اعلام کرد
سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان

وزیر نفت از سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان خبر داد و بر شتاب‌بخشی در تکمیل این پروژه‌ها تاکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه شامگاه پنجشنبه (۱۹ فروردین‌ماه) در جریان سفر به منطقه سیستان پس از بازدید از خط انتقال گاز زاهدان-زابل، در نشست پیگیری طرح‌های گازرسانی در سیستان و بلوچستان گفت: منطقه سیستان (شهرهای شمالی استان سیستان و بلوچستان) با همت مدیران به آرامی راه توسعه خود را پیدا و خود را از اسارت در هیرمند رها کرده است و در این میان دانشگاه‌ها، نیروهای تحصیل‌کرده و فکرهای تولیدشده زیربناهای بسیار خوبی برای این منطقه شده‌اند.

وی افزود: توسعه به زیرساخت نیاز دارد و آنچه عامل این توسعه بوده عقل و انسان توسعه‌یافته است و باید در منطقه سیستان به مسائلی فراتر از موضوع آب پرداخته شود.

وزیر نفت با بیان اینکه شرکت‌ ملی، انتقال و استانی گاز زحمات زیادی برای توسعه در این استان کشیدند، تصریح کرد: برای تکمیل پروژه‌ها حداکثر زمان انتهای تیرماه است بنابراین سعی کنید تا خردادماه پروژه‌ها را تکمیل کنید زیرا در شهریور و مهرماه نه ما هستیم و نه شما اما کار باید برای مردم  انجام شود و دوباره در دور تصمیم‌ها نیفتد.

به گفته زنگنه، شرکت گاز کار بزرگی در سیستان و بلوچستان انجام داده، ۲۰ هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شده است و باید با همت کار را تمام کند.

وی همچنین اظهار کرد: طرح رزاق ابتکار سپاه پاسداران قرارگاه قدس است و به نظر من با نیت بسیار خوب، واقع‌بینانه و معقولانه کار کردند و از این رو باید کمکشان کرد که همسو با این موضوع تاکنون حدود ۶۰ میلیون لیتر مواد سوختی به این طرح تخصیص داده شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه مطالعه خط انتقال گاز چابهار-کنارک و خاش-سراوان حتما باید دنبال ‌شود و پس از ماه مبارک رمضان سفر به مناطق جنوبی و مرکز سیستان و بلوچستان برای همین موضوع انجام خواهد شد، تاکید کرد: پارسال ۲۲۱ میلیون لیتر گاز مایع و نفت سفید در زابل توزیع شده که حدود ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۸ بیشتر بوده و به‌طور کل توزیع نفت سفید در کل کشور ۴.۷ میلیون لیتر در روز است که ۲.۲ میلیون آن در این استان توزیع شده است.

زنگنه در پایان با اشاره به بهره‌مندی ۹۵ درصدی جمعیت کشور از گاز طبیعی، گفت: اکنون حدود پنج میلیون نفر در کشور گاز طبیعی ندارند که این تعداد شامل یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار می‌شود که کپسول گاز مایع به آنها تحویل می‌شود.

دولت توجه ویژه‌ای به سیستان و بلوچستان دارد

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز در سخنانی در این نشست گفت: برای اقدام‌های خوب گازرسانی در استان با معین‌سازی و شتابی که گرفته است از وزیر نفت قدردانی می‌کنیم و امید می‌رود این روند برای دیگر شهرهای منطقه که مطالعات آن نیز انجام شده است عملی شود.

وی با اشاره به توجه ویژه دولت به سیستان و بلوچستان، افزود: در موضوع بودجه بالاترین رشد بودجه ۱۴٠٠ برای این استان در نظر گرفته شده است به‌طوری‌که با توجه دولت و مجلس ۳۰۰ درصد رشد در بودجه امسال داریم.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه توجه به بندر شهید بهشتی و ۲ کلید واژه رهبر انقلاب با ‌عنوان تنگه احد و سواحل مکران به عنوان گنج پنهان مورد توجه دولت است، تصریح کرد: طرح ۴۶ هزار هکتاری منطقه سیستان که ۸۵۰ میلیون دلار هزینه آن شده سرسبزی کنونی منطقه را رقم زده که بی‌شک اگر این طرح نبود چالش‌های فراوانی در این منطقه به وجود می‌آمد.

موهبتی همچنین با بیان اینکه در بخش وزارت نفت اتفاق بزرگی در گازرسانی به شهرها افتاده و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است، افزود: این گازرسانی غیر از رفاه یک ضرورت جدی در حوزه عدالت است و توسعه را به دنبال دارد.

به گفته وی، موضوع ایجاد مخازن و ذخیره مشتقات نفتی در بندر شهید بهشتی چابهار می‌تواند آرامش ایجاد کند که در شرایط بحرانی حمل و نقل با چالش روبه‌رو نشویم و جایگاه‌های عرضه سوخت و مجموعه سی‌ان‌جی (گاز طبیعی فشرده) می‌تواند تحریک‌کننده توسعه خدمات مطلوب در جاده‌ها برای استفاده از ظرفیت استان به‌منظور تردد بیشتر باشد زیرا مهمترین مزیت سیستان و بلوچستان ترانزیت، تجارت و معدن است که حمل و نقل در آن نقش‌آفرین بسیاری دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829