امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

برای کاهش آلودگی هوا؛
موتورسیکلت‌های برقی بومی به بازار می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، یک همکاری مشترک برای تولید موتورسیکلت‌های برقی شکل گرفته است تا دانش متخصصان به بازار برسد. این کار اقدامی فناورانه برای کاهش آلودگی هوا است. در همین راستا نیز ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک همکاری مشترک با شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان مدیریت شهری، شرکت تولیدکننده موتور سیکلت‌های برقی به حوزه تولید این وسیله نقلیه ورود کردند تا با حمایت مادی و معنوی از فناوران و صاحبان دانش، روند تولید این وسایل نقلیه را شتاب دهند.

 

سهم موتورسیکلت‌ها در آلوده کردن هوای شهرهای بزرگ قابل توجه و جدی است. این وسایل نقیله بخش قابل توجهی از ترددهای روزانه را به خود اختصاص داده‌اند و به همین دلیل فکری عاجل و فناورانه برای کاهش مخاطرات زیست‌محیطی این وسیله کاربردی در شهرها ضروری است. این کار با ورود یک نهاد یا یک بخش نتیجه نخواهد داشت و باید همه نهادهای مرتبط کنار هم بایستند و حمایت‌های خود را در قالب یک همکاری مشترک تعریف کنند.

کاهش هزینه مصرف سوخت

این کار در کنار کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت را نیز بهینه می‌کند. بر اساس آمارهای موجود، در طول یک‌سال حدود شصت میلیون ریال هزینه بنزین مصرفی موتورسیکلت‌ها است. این در حالی است که برقی کردن این وسایل نقلیه تنها ۶ میلیون ریال هزینه برق برای آنها دارد. این موتورها با یک باتری، یک موتور و جعبه سیاه کار می‌کنند و نیازی به تعمیر و نگهداری جدی ندارند به همین دلیل میزان فرسودگی آنها نیز کم است.

همه این دلایل به شکل‌گیری یک همکاری چند جانبه منجر شد تا این موتورسیکلت‌های دوست‌دار محیط‌زیست تولید و به بازار برسد. پیش از پایان سال ۹۹ نیز بخش نخست موتورسیکلت‌های برقی با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (مدیریت طرح کلان)، تحویل شرکت سفارش دهنده می‌شود.

قرار بر این است که این کار با اولویت تجاری‌سازی موتورسیکلت کار و خودروی سبک برقی با کاربری شهری آغاز شود. موتورهای برقی جایگزینی برای موتورهایی است که در شهر کار می‌کنند و به موتورهای کار معروف هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829