امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

چراغ قرمز مصرف گاز روشن شد؛
یک درجه کاهش دمای خانه، یک فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی است

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه مصرف گاز کشور به مرز هشدار رسیده است و ۸۰ درصد گاز کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود، گفت: به ازای هر یک درجه کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی، به مقدار تولید یک فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از صدا و سیما، محمدرضا جولایی با اشاره به افزایش بی‌رویه مصرف گاز طبیعی در کشور، گفت: از ابتدای دی‌ماه و با ورود موج سرما به کشور مصرف گاز کشور افزایش ۲۷ درصدی داشته است.

وی افزود: مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در روزهای اخیر به ۶۰۰ میلیون مترمکعب درروز رسیده که حدود ۸۰ درصد کل تولید گاز کشور است.

>>> بیشتر بخوانید؛

وضع مصرف گاز کشور در مرحله هشدار است

بخش زیادی از قبض‌های گاز رایگان می‌شود اگر...

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان این که این مقدار مصرف گاز در مرز هشدار است، تصریح کرد: این مسئله سبب شده است ناچار شویم گازرسانی به صنایع را محدود تا اولویت‌ تامین گاز بخش خانگی را حفظ کنیم.

جولایی با تاکید براینکه این روند سبب افت فشار گاز می‌شود، ادامه داد: از مردم خواهش می‌کنیم در زمینه صرفه‌جویی به ما کمک و با کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی خود، ما را در تداوم گازرسانی به همه نقاط کشور و صنایع، یاری کنند.

وی اظهار کرد: اگر مردم سیستم گرمایشی منازل خود را فقط یک درجه کاهش دهند و به‌سوی حفظ دمای رفاه که حدود ۲۱ یا ۲۲ درجه است حرکت کنند به ازای هر یک درجه کاهش دمای سیستم‌های گرمایشی، به اندازه تولید یک فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی می‌شود.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با ابراز امیدواری درباره اینکه بتوان با کمک مردم و صرفه‌جویی، تولید پایدار را حفظ کرد و توزیع را در کل کشور انجام داد، گفت: مصرف امروز کشور حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته که یکی از دلایل این مسئله، شیوع بیماری کرونا و افزایش استفاده از آب گرم و دلیل دوم آن ورود موج سرما به کشور است که سبب شده مردم نسبت به سال پیش بیشتر گاز مصرف کنند.

جولایی همچنین با بیان اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد موج تازه سرما هفته آینده وارد کشور می‌شود، افزود: هم‌اکنون فشار در برخی مناطق به شدت کاهش یافته است و در بعضی از نواحی با افت فشار روبه‌رو هستیم بنابراین انتظار داریم با کمک مردم در زمینه صرفه‌جویی، بتوانیم فشار شبکه را تقویت کنیم.

وی یادآور شد: هم‌اکنون ۹۰ درصد گاز کشور در جنوب تولید می‌شود، اما ۶۷ درصد مصرف در نواحی شمالی کشور است؛ استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، نواحی شمالی کشور، استان‌های گیلان و مازندران و استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و تهران استان‌های پرمصرف گاز طبیعی هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829