اخبار

مدیران و کارشناسان شرکت بهینه سازی بررسی می کنند:
تبعات سیاسی،اقتصادی و امنیتی عدم مدیریت مصرف انرژی

اگر تا کنون از خودمان می پرسیدیم : " بهینه سازی مصرف در حوزه استرازیک انرژی و سوخت های فسیلی برای مردم و کشور چه مزایایی دارد  ؟" حالا می خواهیم سوال را وارونه کرده و بپرسیم :

"اگر مدیریت مصرف سوخت را به عنوان یک موضوع و ضرورت ملی دنبال نکنیم چه تبعاتی در سطوح مختلف سیاسی و اقتصادی و امنیتی  انتظارمان را می کشد؟

پاسخ  مدیران و کارشناسان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به این پرسش:

ساسان کاظمی نژاد  مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل

موضوع انرژی به عنوان نقش تعیین کننده ای در هر اقتصاد و در هر کشوری بر کسی پوشیده نیست، زمانی که در هر اقتصادی موضوع امنیت انرژی نیز نقش بسیار کلیدی به خود می گیرد همگان را بر این عزم  وا می دارد که بیش از پیش در تمامی ابعاد زندگی اعم از اقتصاد ، سیاست ، فرهنگ و حتی مسایل اجتماعی با رویکردی نوین بحث مصرف و مدیریت انرژی را مورد مداقعه قرار دهند. درهمین راستا سیاست گذاری و خط مشی های دولتی نقش تعیین کننده ای خواهند داشت پس بسیار واضع است که عدم نظارت بر عملکرد در مصرف انرژی و نداشتن برنامه استفاده صحیح از منابع نه تنها در راستای توسعه پایدار نخواهد بود بلکه کشور را با چالش های بسیار خطرناکی چون خدشه در امنیت انرژی ، اقتصاد شکننده، تولید آسیب پذیر و متزلزل ، آینده ای مبهم و بدون توسعه یافتگی  رو در رو خواهد کرد. این موضوع را با کمی تامل می توان در بعضی از کشور ها دید.

 نمونه بارز آن کشور اندونزی است که از سال ٢٠٠٩ به عنوان وارد کننده نفت بوده و اخیرا دوباره به عضویت اوپک در آمده است در آن سال ها تولید نفت در اندونزی بسیار کم شده و این میزان تنها برای تامین نیازهای داخلی این کشور صرف می شد ، کاهش سقف تولیدی در کنار افزایش نیاز مصرفی این کشور سبب شد تا بزرگترین تولید کننده نفت در میان کشورهای جنوب شرقی آسیا به یک وارد کننده صرف نفت و فرآورده های نفتی بدل شود و توان ادامه حضور در سازمان کشورهای صادر کننده نفت را از دست بدهد. با این مقایسه به راحتی می توان دید که مشکلات افزایش مصرف افسار گسیخته در کشور ، عدم سرمایه گذاری در تولید، تحریم های سهمگین ، پایین بودن راندمان تجهیزات انرژی بر، نبود عزم و فرهنگ ملی مصرف هوشمندانه و مدبرانه و.. آینده ای مشابه کشور اندونزی را برای ما به ارمغان خواهد آورد .

کوروش هاشمی مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان

اگر مدیریت مصرف سوخت  را دنبال نمی کردیم و نکنیم چه تبعاتی داشته و خواهد داشت :

۱- شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از همان آغاز تاسیس با شروع پروژه ملی CNG سوز کردن خودروها کار خود را آغاز و در این امر مهم موفق بود . در سال های قبل از ۱۳۹۰ وارد کننده بنزین بودیم و اوج تحریم ها که شروع شد  cng بعنوان سوخت دوم در خودروها با میزان ۱۵ میلیون متر مکعب گاز مشکل واردات بنزین را حل و نقشه دشمن را در خصوص ضربه زدن از این طریق نقش بر آب کرد و این مهم بود . این در کنار سایر فعالیتهای بهینه سازی بود که عملکرد آن در سه بخش صنعت .ساختمان و حمل و نقل هر کدام توضیح مفصلی دارد که در کتابهای مختلف توسط روابط عمومی چاپ شده  است .

 ۲- عدم توجه به بهینه سازی در بخش گاز بخصوص  در فصل زمستان باعث تعطیلی صنایع و کسب و کار خواهد شد وکار مسولین را برای رسیدن به هدف به خصوص  جهش تولید ناکام خواهد کرد .

۳-عدم توجه به بهینه سازی در بخش گاز ما را در آینده شاید به وارد کننده گاز مبدل کند .

۴-عدم توجه به بهینه سازی مشکلات رشد اقتصادی .افزایش شدت انرژی  و دور شدن از اهدافی که در قوانین و مقررات بخصوص قانون اصلاح الگوی مصرف دیده شده است منجر خواهد شد .

۵-از همه مهمتر در برابر نسل های آینده باید پاسخگو باشیم .مخصوصا ما که در این  حوزه فعالیت میکنیم .

در اسلام اسراف منع شده است . ولی در نظر بگیرید راندمان تجهیزات و وسایل تولیدی پایین ؛ ساختمان های ساخته شده بدون رعایت مقررات ملی و مباحث مربوطه ؛ خودروهای بی کیفیت خودروسازان و با مصارف نجومی فقط به اسراف توسط مردم بستگی ندارد و بیشترین آن را در سازندگان و تولیدکنندگان باید جست .

حدود ۲۰ درصد مسله اسراف توسط من و شماست .وقتی کالای بی کیفیت که در ساخت آن هیچ الگویی (در حوزه انرژی) رعایت نشودمصرف کننده چه می تواند بکند . مثال : ساختمان ساخته شده بدون رعایت مبحث ۱۹ ؛ خودرو ساخته شده بدون در نظر گرفتن استانداردها و پایداری در مصرف سوخت و... . در نتیجه فقط اسراف نیست .

هدر رفتن بیش از ده میلیارد متر مکعب گاز در سیستم توزیع را شوخی نگیریم .

عقیل براتی رئیس پژوهش و فناوری

در صورت عدم توجه، برنامه ریزی و اقدام جدی در این خصوص، لایه های متعددی از ضربات اقتصادی، سیاسی و امنیتی در انتظار کشور خواهد بود. همانطور که مستحضرید در گزارشها و مدلسازیهای مختلفی که در شرکت ما، موسسه مطالعات و ... در مورد وضعیت آینده کشور در حوزه انرژی انجام شده مشخصا بیان شده که در صورت ادامه روند موجود در سال بین ۱۴۰۵ الی ۱۴۰۹ ما به وارد کننده خالص انرژی تبدیل خواهیم شد. البته عواملی همچون فشارها و مقررات زیست محیطی بین المللی، تحریمها و ... همچنان در جهت تحقق این امر فشار خواهند اورد.

حال اگر این اتفاق بیافتد چه عواقبی دارد؟ اولا اینکه دولت به هیچ وجه نمیتواند قیمتهای انرژی را در سطوح فعلی نگه دارد و به ناچار با شیب تندی افزایش قیمت حاملهای انرژی را خواهیم داشت که مسلما اثر قابل ملاحظه ای روی تورم کشور خواهد داشت. اثر روانی این اتفاق و از بین رفتن امنیت عرضه انرژی عواقب وحشتناک دیگری در کشور دارد. همین روزها میشنویم که بنزین در ونزوئلا به قیمت لیتری ۵۰ دلار معامله میشود. از طرف دیگر قدرت رقبا و تحریم کنندگان ما بسیار غالب خواهد شد. بنابراین موصوع از توصیه و هشدار بسیار جدی تر بوده و خطر از رگ گردن به کشور عزیزمان نزدیک تر است. دهه ۱۴۰۰ برای کشور ما با توجه به مطالب فوق بسیار برهه حساس و سرنوشت سازی خواهد بود و امیدوارم برنامه ریزان کشور با درک صحیح از خطر در برنامه هفتم توسعه و سایر اسناد بالادستی بطور دقیق و با برنامه های پشتوانه دار و قابل اجرا و به صورتی که حداقل فشار بر جامعه و مردم وارد شود به این خطیر بپردارند.

در سالهای اخیر تنها تصمیمات نهادهای فرادستگاهی تا حدودی راهگشای چالشهای بلندمدت کشور بوده و همه دستگاهها خود را ملزم به اجرا و گزارش دهی به ان نهادها میدانند. به نظرم این موضوع باید با توجه به سابقه و تجارب همکاران شرکت بطور جدی آسیب شناسی و چاره اندیشی شود.

علی نوروزی منش  مدیر پروژه قرارداد mc طرح های ماده 12

توسعه پایدار یک مقوله چند وجهی و متاثر از عوامل و مولفه های متعدد است.یکی از ملزومات توسعه پایدار ، افزایش کارایی انرژی است. کارایی انرژی در بعد کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات ، کاهش آلودگی محیط زیست ، افزایش رفاه و ... موثر است.

ترکیب متناسب افزایش کارایی انرژی و گسترش استفاده از انرژی های تجدید پذیر موجب تنوع در سبد انرژی کشور است که در مباحث حوزه امنیت اهمیت پیدا می کند.

پنج سازمان بین‌المللی «بانک جهانی»، «آژانس بین‌المللی انرژی»، «آژانس بین‌المللی انرژی تجدید‌پذیر»، «سازمان بهداشت جهانی» و «سازمان داده‌های سازمان‌ملل» گزارشی را تحت عنوان «گزارش پیشرفت انرژی ۲۰۱۹» منتشر کرده که در آن به میزان پیشرفت‌های ایجادشده در راستای اهداف برنامه هدف توسعه پایدار سازمان‌ملل در حوزه انرژی پرداخته است. در این گزارش آمده است: براساس آخرین داده‌ها، جهان درحال پیشرفت به‌سوی دستیابی به چشم‌انداز تعیین‌شده در برنامه «هدف توسعه پایداراست.

اگرچه ممکن است با توجه به نرخ رشد کنونی در ضرب‌الاجل لحاظ‌شده تا سال ۲۰۳۰، به تمامی اهداف برنامه مزبور دست نیافت.

بخش ۱-۷ این برنامه بر تضمین دستیابی جهانی به خدمات انرژی ارزان، قابل اطمینان و نوین تاکید دارد.

بخش ۱-۱-۷ تمرکز خود را بر افزایش جمعیتی که می‌توانند به برق دستیابی داشته باشند، معطوف ساخته است. به‌علاوه

 بخش ۲-۱-۷ افزایش دسترسی افراد را به سوخت و فناوری پاک برای آشپزی قرار داده است.

هدف ۲-۷ آن است تا به‌طور تدریجی سهم انرژی‌های تجدید‌پذیر را در مجموع منابع تولید انرژی جهان افزایش دهد. اما هدف ۳-۷ برآن است تا بهره‌وری در زمینه انرژی را به دوبرابر برساند.

توسعه پایدار در راستای بسط عدل در جامعه است:

امام علی (عليه السلام) در تفسير آيه شريفه (إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسانِ) فرمودند:(إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسانِ) الْعَدْلُ: الاِْنْصَافُ، وَالاِْحْسَانُ: التَّفَضُّلُ. عدالت همان رعايت انصاف (و پرداختن حق مردم) و احسان به معناى نيكى بيشتر (از حد انصاف) است.

محمد علی توکلیان رئیس استراژی و برنامه ریزی  طرح ها

۱- باید توجه داشت که علاوه بر بار اقتصادی عوامل دیگری نیز وجود دارد كه ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی را می رساند :

  1. استفاده بی رویه از انرژی های فسیلی كه باعث افزایش آلودگی محیط زیست می شود.
  2. بالا بودن رشد جمعیت و نیاز به تقاضای بیشتر انرژی
  3. محدودیت منابع انرژی به دلیل تجدیدناپذیر بودن آن
  4. رشد بالای مصرف انرژی به دلیل الگوی ناصحیح مصرف انرژی
  5. عدم وجود سیستم بازیافت انرژی
  6. وجود صنایع و كارخانجات فرسوده
  7. متكی بودن اقتصاد ملی به درآمدهای نفتی
  8. افزایش گازهای گلخانه ای و باران های اسیدی و . . .

به این بحث از دو منظر بایستی نگریست . یکی اینکه در حوزه بهینه سازی چه کرده ایم و دوم چه باید بکنیم .

در مورد اول بایستی دید که اگر شرکتی به نام بهینه سازی انرژی وجود نداشت در مصرف سوخت و انرژی اکنون در کجا بودیم

و دوم با هدف گذاری صحیح مشخص شود که چه اقداماتی منطبق بر واقعیات بایستی انجام داد

باید توجه داشت پاسخ سوال اول بسیار مهم است زیرا راهکارهای آینده را مشخص تر می نماید

علی نوروزی رییس بهینه سازی انرژی در صنایع نفت و گاز

عدم توجه به بهره وری انرژی و مدیریت مصرف می تواند در چند حوزه تبعاتی برای کشور داشته باشد:

۱- کم شدن نقش ایران در بازار انرژی:

ایران بزرگترین ذخایر گاز دنیا را دارد ولی با توجه به مصرف بالای گاز در بخش خانگی و صنعت نتوانسته نقش مهمی در صادرات گاز داشته باشد. درحال حاضر تقریبا تولید با مصرف برابر می باشد. همچنین این موضوع در خصوص فراورده نیز مطرح است. مصرف بنزین نیز تا همین چندماه پیش با تولید برابر بوده است. هرچند با افزایش تولید و افزایش قیمت جبران گردید ولی تجربه نشون میده دوباره مصرف بنزین اوج خواهد گرفت.

۲-تبعات وابستگی به واردات

افزایش مصرف حاملهای انرژی و پیشی گرفتن آن از تولید انرژی کشور را به وارد کننده انرژی تبدیل میکنه که این وابستگی می تواند علاوه بر فشار برصنایع از لحاظ سیاست خارجی کشور را ضربه پذیر نماید

۳-تبعات اجتماعی

افزایش مصرف انرژی در کنار پایین بودن بازده فناوریها باعث افزایش آلودگی های زیست محیطی خواهد گردید که این موضوع باعث کاهش کیفیت زندگی و اثر منفی بر سلامت و بهداشت می گردد.

۴-تبعات اقتصادی

افزایش مصرف انرژی در بخش های غیر مولد مانند بخش ساختمان باعث بخطر افتادن امنیت انرژی بخش مولد و صنعت می گردد که به نوبه خود باعث کاهش تولید و درآمد خواهد گردید.

همچنین عدم توجه به بهره وری باعث غفلت از توسعه فناوریهای مرتبط مانند ناوگان حمل و نقل، نیروگاهها، صنایع پتروشیمی، فناوریهای انرژی کارامد خواهد گردید و لذا کشور از منافع توسعه فناوری در این بخش بی نصیب خواهد ماند.

 

احمد فضلی رئیس اندازه گیری و صحه گذاری

در صورت عدم بهينه سازي براي تامين تقاضا ناچاريم منابع مالي كشور را در خدمت مصرف بي رويه قرار دهيم، توسعه و آباداني كشور مغفول مانده و نهايتا به عنوان يك وارد كننده انرژي اوضاع اقتصادي را دچار بحران كنيم.فرصت هاي صادرات و درآمد زايي كشور از بخش انرژي از بين خواهد رفت

 يكي از شاخص هاي امنيت وابستگي خالص به واردات انرژي NIED است .توسعه انرژي هاي تجديد پذير هم در همين راستاست.

شركت بهينه سازي مي تواند در سايه همدلي همكاران "سازماني تحول آفرين"در عرصه مديريت انرژي كشور و اشتغال مولد باشد.

 

سید حسین طاهری رئیس روابط عمومی و فرهنگسازی

طبق معارف قرانی گاهی انذار و هشدار دادن هم لازم است . این که انجام کار و وظیفه ای  ما را سعادتمند می کند بشارت است اما تشریح اینکه  عدم انجام آن کار ما را به ورطه خطر و در مسیر عاقبتی سخت و خطیر قرار می دهد انذار است و ممنون از دکتر کاظمی نژاد که آخر و عاقبت  عدم جلوگیری از مصرف مسرفانه و افسار گسیخته را باز ذکر نمونه ای تاریخی و ملموس بخوبی تشریح کردند

شاید حکمت گفته بزرگان‌مبنی بر اینکه اسراف مولد فقر است را بتوان در استمرار مصرف بی رویه و مسرفانه مشاهده نمود .

اسراف یکی از نمونه های آشکار حرکتهای نابخردانه است. عقل و وحی بر کاربرد امکانات در زمینه های مورد نیاز تاکید دارد و دور ریختن، هدر دادن و از بین بردن موارد لازم قابل استفاده را محکوم و ناپسند می داند، وجدان انسان از اسراف نفرت دارد و این تنبلی ها و ناآگاهیها، غفلت ها و رفاه زدگیهاست که زمینه را برای اسراف هموار می سازد.

اسراف همیشه و همه جا بر پیکر اخلاق و اقتصاد و سلامتی فرد و جامعه ضربه وارد می کند، اما در شرایط کنونی جامعه اسلامی ما که فشار استکبار غرب برای تحمیل و تشدید فقر بر امت اسلام، هر چه بیشتر شده است، اسراف، گناهی کوچک نیست، اسراف در اموال شخصی گناه و در بیت المال مسلمین گناهی بزرگتر است. متاسفانه امروز اسراف و تبذیر در جامعه ما بقدری زیاد و گسترده شده که رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام های خود از آن بشدت اظهار نگرانی کرده و از تمام ملت خواستند تا از اسراف جلوگیری نمایند .. بی‌تردید اگر جلو مصرف مسرفانه در همه بخش ها و خصوصا حوزه انرژی بطور جدی و با اراده و عزم مردم و مسئولین گرفته نشود فقر شدید اقتصادی و بالتبع آن تضعیف امنیت ملی ما را به دنبال خواهد داشت که بسیار خطر ناک است .

وقتی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۶ اسراف را نگران کننده نامیدند و در طی این سالها مکرر بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف تاکید فرمودند و سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف را ابلاغ نمودند دلالت بر بصیرت و جامعیت نگاه و آینده نگری ایشان دارد و مردم و مسئولین لازم است با اقدام و عمل در صدد تحقق منویات رهبری و  پیشگیری و جلوگیری از ایجاد شرایط بغرنجی  باشند که شما به حق به آن اشاره کردید.

اسراف در مصارف شخصی و بیت المال و تولید لوازم و کالاهایی که ابزار اسراف هستند جملگی اسرافند.

وقتی به مصادیق اسراف در کلیه بخش ها نگاه می کنیم متوجه می شویم که چرا خداوند می فرماید اسراف کنندگان را دوست ندارد . چون  خدا  فقر و فاقه و وزر را برای بندگانش نمی خواهد .

مقتصد بودن همانطور  که می دانید مصرف حساب شده است و هرگونه اقدام در جهت جلوگیری از اسراف و افرایش بهروه وری  رعایت اقتصاد است .  با تعریفی که علم اقتصاد دارد در هر حوزه و بخشی که رعایت شود  اعم از انرژی و غیرو ...

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829