مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: با اجرای یکباره طرح هدفمندسازی یارانهها، بسیاری از واحدهای تولیدی از رده خارج شدند و امیدواریم هدفمندسازی طرح هدفمندسازی یارانهها در دولت دوازدهم در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش شانا، علی وکیلی صبح امروز (شنبه، ۳۱ تیرماه) در مراسم امضای قرارداد نوسازی ۲ هزار و ۱۰۰ کامیون و کشنده فرسوده، با اشاره به اجرای غیرهدفمند طرح هدفمندسازی یارانهها در ایران گفت: بررسیهای ما در جریان تدوین طرح جامع انرژی کشور، بیانگر اجرای غیرهدفمند طرح هدفمندسازی یارانهها در کشور بوده است.
وی افزود: افزایش یکباره هزینهها شرکتهای تولیدی را دچار چالش کرد چراکه این واحدها برای تطبیق خود با روند صعودی هزینهها ناگزیر به افزایش بهرهوری هستند و بهرهوری هم در سایه استفاده از فناوریهای نوین و فناوریهای نوین هم در صورت تامین منابع مالی کافی حاصل میشود.
وکیلی با بیان اینکه این ضرورت، نشان دهنده نقش موسسات مالی و اعتباری از جمله بانکهاست، ادامه داد: در شرایطی که بانکها تسهیلات گرانی را در اختیار تولیدکنندگان قرار میدهند، طبیعی است تولیدکننده داخلی در رقابت با صنایع خارجی عقبنشینی کند.
وی به عنوان نمونه، به کارخانه ارج به عنوان «آینه تمامنمای واگذاریهای اشتباه» اشاره کرد و گفت: تا ساختار صنعتی کشور اصلاح نشود، رقابت با صنایع خارجی امکانپذیر نیست و هدفمند کردن نحوه هدفمندسازی یارانهها به اصلاح این ساختار کمک میکند.
وکیلی ابراز امیدواری کرد، با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و پشتیبانی دولت از نوسانات نرخ ارز، بستر جذب سرمایههای خارجی فراهم شود و در توضیح بیشتر گفت: تسهیلاتی که بانکها در اختیار تولیدکنندگان قرار میدهند، بسیار گران است و با این تسهیلات نمیتوان شاهد حرکتهای خوبی در بخش تولید کشور بود.
مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، به ظرفیتهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر اشاره کرد که بر مبنای آن به وزارت نفت اجازه داده شده است سالانه تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار در طرحهایی که منتهی به بهینهسازی مصرف سوخت میشود، سرمایهگذاری کند.
وکیلی با اشاره به اینکه نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده نیز از محل ظرفیتهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر در دستور کار قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد که شرکتهای دیگر نیز برای استفاده از این ظرفیت اعلام همکاری کنند تا امکان نوسازی ۶۵ هزار دستگاه فراهم شود.
وی گفت: صرفهجویی از طریق افزایش بهرهوری، سرمایهگذاری بسیار خوبی است که نه تنها تبعات منفی ندارد، بلکه خیر و برکات بسیاری نیز در آن نهفته است.
وکیلی ادامه داد: جایگزینی ۱۷ هزار اتوبوس فرسوده پایه گازسوز نیز در طرحهای ماده ۱۲ دیده شده است و امیدواریم در این زمینه نیز شرکت سایپادیزل همکاری کند.
قرارداد نوسازی ۲ هزار و ۱۰۰ کامیون و کشنده فرسوده، امروز (۳۱ تیرماه) بین شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، شرکت سایپادیزل، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و بانک توسعه تعاون امضا شد.