امروز:
شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

سخنگوی دولت : لغو تحریمهای نفتی بزرگترین دستاورد برجام است

  یکی از بزرگترین دستاوردهای برجام لغو تحریمهای نفتی است، زیرا در این مدت توانسته ایم میزان صادرات نفت خود را به دو برابر افزایش دهیم.


به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه  (دوشنبه، ١٨ مردادماه) در نشست خبری با بیان این مطلب افزود: برخی عنوان می کردند که برجام دستاوردی ندارد اما هیچکس نمی تواند منکر این موضوع شود که امروز صادرات نفت ما نسبت به گذشته افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برخی کشورها با زورگویی توانسته بودند میزان صادرات نفت ما را به یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند، در حالی که امروز ما بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز صادر می کنیم و تولید ما نیز بالای چهار میلیون بشکه در روز است.

وی ادامه داد: آنها تصمیم گرفته بودند که پیش نویس کاهش صادرات نفت ایران را فصل به فصل ٢٠ درصد امضا کنند، در حالی که دولت جلوی این پیش نویس را گرفت.

نوبخت تصریح کرد: برای سال ٩٥، رشد پنج درصدی اقتصادی را پیش بینی کرده ایم که این موضوع محقق خواهد شد؛ البته این رقم نه تنها از طرف ما بلکه از سوی بسیاری از مجامع بین المللی نیز پیش بینی شده است که اقتصاد ایران طی سال ٩٥ رشد ٥ تا ٦ درصدی را تجربه خواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: امروز پیام مهم اقتصاد مقاومتی، رشد و توسعه اقتصادی است و همه فعالیتهای سیاست اقتصاد مقاومتی به منظور توسعه اقتصادی تدوین شده است.

وی گفت: ارتقا تولید ملی از ٢ طریق پیگیری می‌شود، یکی پرداخت ١٦ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ٧٥٠ طرح تولیدی و دیگری از طریق پرداخت ٣٧ هزار میلیارد تومان به طرحهای عمرانی است.

بدهی به بانکها کاهش یافت

نوبخت با بیان این که هم اکنون نظام بانکی کشور با مشکلاتی مواجه است، افزود: نظام بانکی کشور علاقمند کمک به واحدهای صنعتی و تولیدی کشور است، اما به دلیل مشکلات مالی، قادر به پرداخت منابع لازم به این گونه واحدها نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در زمانی که دولت یازدهم روی کارآمد میزان بدهی دولت به بانکها ٣٨ میلیارد تومان بود، اما این بدهی هم اکنون در حال کاهش است.

وی به موضوع افزایش صادرات غیرنفتی اشاره و عنوان کرد: هم اکنون صادرات غیرنفتی ما بر واردات فزونی گرفته که در گزارش اخیر رئیس جمهوری نیز به آن اشاره شده است.

نوبخت با بیان این که افزایش صادرات نفت در کنار افزایش صادرات غیرنفتی، خام فروشی محسوب نمی‌شود، گفت: کشوری همچون عربستان امروز با همین اهرم یعنی افزایش صادرات نفت قدرت خود را به دیگران تحمیل کرده است، از این رو ما از یک سو با افزایش صادرات نفت و شکستن تحریم و از سوی دیگر با بالا بردن میزان صادرات غیرنفتی خود توانسته‌ایم قدرت منطقه‌ای و جهانی خود را افزایش دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: امسال کسری بودجه نداریم، ممکن است درآمدها کاهش یابد، اما با کاهش دادن هزینه ها می‌توانیم سدی در مقابل کسری بودجه ایجاد کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829