امروز:
جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

یادداشت

نقش دستگاه های اجرایی در آموزش و فرهنگسازی بهینه سازی مصرف انرژی

مطابق ماده 21 قانون اصلاح الگوی مصرف " کلیه دستگاه های اجرایی و عمومی موظفند به انجام ممیزی انرژی و باید به منظور اجرا و کنترل سامانه مدیریت انرژی در ساختمان های مربوطه و آموزش کارکنان خود اقدام نمایند”

حال جای سوال هست که سهم آموزش سالیانه دستگاههای اجرایی در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی و مدیریت انرژی چقدر است؟

این در حالی است که وزارتخانه های مختلف در طول سال دوره های آموزشی متعددی را در سطح کارشناسان و مدیران خود برگزار می کنند.

آیا بهتر نیست حداقل در طول سال یک دوره آموزشی خود را به موضوع ممیزی انرژی و مدیریت انرژی در ساختمان که در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز می باشد، اختصاص دهند.

نگاه به مدیریت انرژی و فرهنگسازی و اصلاح الگوی مصرف که مصداق عینی حمایت از سیاست های اقتصاد مقاوتی و ایجاد اشتغال مولد در کشور است می بایستی به صورت نهادینه در نگاه مدیران عالیه دستگاه های اجرایی دولتی ایجاد شود تا حداقل پاسخگوی بخشی از مدیریت در تقاضای انرژی کشور باشد.

حمایت از کالای ایرانی مرتبط با بهینه سازی مصرف انرژی ، ضمن توسعه مدیریت سبز و ایجاد اشتغال زمینه ساز کاهش مصرف انرژی در کشور است

اما واقعا تا چه حد بخش مدیریتی و کارشناسی دستگاه های دولتی با تکنولوژی های نوین مدیریت انرژی در عرصه ساختمان و صنعت آشنا هست؟

قطعا «آموزش» میتواند دیدگاه های مدیران و کارشناسان دستگاه های دولتی را به تعمیر و نگهداری با رویکرد مدیریت انرژی در ساختمان ها را تقویت نماید و مانع از هدر رفت انرژی در ساختمان ها شود.

موضوعی که چالش امروز ساختمان های دولتی به دلیل مصرف بالای انرژی هست.

کارشناسان دستگاههای اجرایی تا چه حد با قراردادهای مبتنی بر عملکرد انرژی (EPC) آشنایی دارند؟و چگونه میتوانند با منابع محدود موجود  فرصت های صرفه جویی انرژی در محیط کار خود را فراهم آورند؟

انجام معاینه فنی ساختمان ها که در چار چوب ماده 17 قانون هوای پاک برای ساختمان های دولتی اجباری شده است و فرصت مناسبی را با هزینه کم برای اشتغال و کاهش آلاینده های زیست محیطی ساختمان ها فراهم اورده است،جز با آموزش و فرهنگسازی در سطح دستگاه های اجرایی محقق نخواهد شد.

آیا اعتبارات مدیریت سبز دستگاه های دولتی حداقل پاسخگوی آموزش و فرهنگسازی در عرصه مدیریت بهینه مصرف انرژی در سطح کشور نیست؟

نگاه پویا و موثر در ساختار اجرایی دولت به ایجاد اشتغال مولد به بهینه سازی مصرف انرژی با نهادینه کردن آموزش های کاربردی مدیریت انرژی محقق خواهد شد و رقابت پذیری در این عرصه محور بالندگی و شکوفایی در عرصه تکنولوژی های نوین مدیریت انرژی در کشور خواهد شد.

دکتر احمد فضلی

کارشناس بهینه سازی انرژی در ساختمان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829