انرژی های تجدیدپذیر

راهکارهای خورشیدی شهرهای جهان

نصب تأسیسات خورشیدی با وجود بحران‌های انرژی و افزایش هزینه‌های تأمین آن، در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. بسیاری از شهرهای جهان برای مقابله با مشکلات محیط زیستی و کاهش نگرانی‌های امنیت انرژی، به تولید و بهره‌وری از انرژی‌های تجدیدپذیر روی آورده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بحران‌های انرژی در قرن بیست‌ویکم، همچون کمبود آب به یکی از چالش‌های مدیریت شهری تبدیل شده است، به طوری‌که بسیاری از مسئولان شهری برای غلبه بر آن، به اتخاذ تصمیمات جدی و مبتکرانه روی آورده‌اند. شهرهای اروپایی تاکنون توانسته‌اند بیشترین رویکردهای خورشیدی را در جهان پیاده کنند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها پرداخته می‌شود.

درسدن آلمان

مسئولان شهر درسدن آلمان نقشه‌ای از پشت‌بام‌ها و نماها تهیه کرده‌اند تا مردم محلی بتوانند با امکان‌سنجی منزل خود به نصب پنل‌های فتوولتائیک اقدام کنند و مروج انرژی سبز شوند.

مدیران این شهر از چندین ابزار دیجیتال جدید رونمایی کردند که به ساکنان شهر کمک می‌کند تا انرژی خورشیدی را برداشت کنند؛ در واقع، دو نقشه تعاملی سه‌بعدی و مسطح از شهر تهیه شده است تا مردم یک دید کلی از مناسب بودن خانه‌هایشان برای نصب پنل‌های فتوولتائیک در سقف یا نما در اختیار داشته باشند.

هرکس می‌تواند از این دو نقشه استفاده کند و بهترین راه را برای ادغام انرژی سبز در نمایه ساختمان خود پیدا کند. شهرداری امیدوار است با این کار و ارائه شرایط شفاف هزینه و سود به ساکنان، پذیرش این فناوری را افزایش دهد.

راهکارهای خورشیدی شهرهای جهان

گدنیای لهستان

شهر گدنیای لهستان برای ترویج استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، اقدام به نصب سلول‌های خورشیدی بر فراز پارکینگ‌های اتوبوس کرده است که برق تولید شده از آن‌ها برای ترولی‌بوس‌های (واگن‌های برقی) شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شهرداری این شهر اعلام کرد که توافق‌نامه‌ای را با اتحادیه اروپا برای نصب پنل‌های فتوولتائیک روی سه پشت‌بام تأسیسات شهری امضا کرده است. بر اساس این توافق‌نامه در مجموع ۲.۵ میلیون زلوتی (حدود ۵۳۳ هزار یورو) به شهر تعلق می‌گیرد که ۶۰ درصد هزینه‌های مربوط به نصب فتوولتائیک در سه مکان را پوشش می‌دهد و شامل سقف ساختمان‌های پارک علم و فناوری شهر، خانه رفاه اجتماعی و شرکت حمل‌ونقل ترولی بوس گدنیا می‌شود.

در مورد تأسیسات حمل‌ونقل شهر، برق تولید شده از سلول‌های خورشیدی به‌طور مستقیم به کابل‌های ترولی‌بوس‌ها وارد می‌شود، بنابراین تا حدی انرژی آنها از منابع انرژی تجدیدپذیر تأمین می‌شود؛ این پنل‌ها روی پارکینگ انبار اتوبوس شهر نصب می‌شود.

راهکارهای خورشیدی شهرهای جهان

بخارست رومانی

مقامات محلی شهرداری بخارست، پروژه جدیدی را برای نصب سطل‌های بازیافت هوشمند اعلام کردند؛ سطل‌ها زیر زمین قرار می‌گیرد و دارای فناوری‌های دیجیتالی از جمله حسگرهای تشخیص تفکیک است. سطل‌های زیرزمینی جدید فضای خاصی از خیابان را اشغال نمی‌کنند و به دلیل نوع ساختار آن بوی بدی از اطراف آن‌ها متصاعد نمی‌شود.

سطل‌های بازیافت هوشمند دارای یک سیستم دسترسی الکترونیکی برای کاربران محلی است که می‌توانند داده‌ها را از راه دور منتقل کنند. کانتینرها همچنین دارای یک سیستم هشدار برای تشخیص سرریز زباله است.

سطل‌ها به دلیل اینکه زیرزمینی هستند، هر کدام دارای یک بالابر هستند تا بتوان آن‌ها را خالی کرد. قابل‌توجه‌ترین ویژگی سطل‌ها این است که می‌توانند تشخیص دهند که آیا زباله‌های داخل به‌درستی جدا شده‌اند یا خیر. تمام قطعات الکترونیکی سطل‌ها با یک سیستم فتوولتائیک تغذیه می‌شوند و به این ترتیب، آن‌ها را کربن خنثی و پایدارتر می‌کند.

راهکارهای خورشیدی شهرهای جهان

وین اتریش

شهرداری وین یک طرح بودجه جدید برای نصب سقف‌های به اصطلاح «پرنده خورشیدی» را اعلام کردند. منابع مالی این برنامه جدا از سایر طرح‌های بودجه فتوولتائیک توسط شهرداری تأمین می‌شود و بر مناطقی با بیشترین فضای باز تمرکز دارد که دارای پتانسیل برداشت انرژی زیادی هستند. این نقاط شامل پارکینگ‌ها، پمپ‌بنزین‌ها، انبارها و فضاهایی با مناطق مسطح است که نور خورشید را بدون مانع دریافت می‌کنند.

پایتخت اتریش به‌طور پیوسته سهم خود را از تولید انرژی از طریق انرژی خورشیدی در سال‌های اخیر افزایش داده است. در سال ۲۰۲۰، شرکت برق این شهر اعلام کرد که ۲۶۰ نیروگاه فتوولتائیک را راه‌اندازی کرده است که حداکثر ۶۰ مگاوات برق را در اوج تولید فراهم می‌کند و انرژی مورد نیاز حدود ۲۵ هزار خانه را تأمین می‌کند.

در حال حاضر حدود پنج هزار سیستم فتوولتائیک روی پشت‌بام‌ها، نماها و فضاهای باز در سراسر شهر، شامل دولتی و خصوصی نصب شده است اما این کافی نیست به‌ویژه با هدف دستیابی به مفهوم بی‌طرفی آب‌وهوا تا سال ۲۰۴۰، مقامات محلی باید به‌طور دائم راه‌های جدیدی برای گسترش قلمروی مناسب برای نصب پنل‌های خورشیدی بیشتر پیدا کنند.

راهکارهای خورشیدی شهرهای جهان

بادن-وورتمبرگ آلمان

مقامات ایالت فدرال آلمان بادن-وورتمبرگ اعلام کردند که زمین‌های کنار جاده‌ای می‌توانند به نیروگاه‌های فتوولتائیک تبدیل شوند. مقامات ایالتی حدود ۲۶۰ مکان را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند توسط تأمین‌کنندگان انرژی توسعه پیدا کند.

این مکان‌های کنار جاده‌ای شامل زمین‌های اطراف، دیوارهای صوتی و خاکریزهای جاده است که در صورت عملیاتی شدن تمام این مکان‌های فرضی، خروجی تخمینی، حدود ۱۲۲ گیگاوات‌ساعت، معادل مصرف سالانه ۳۵ هزار خانوار سه‌نفره خواهد بود.

طبق بیانیه دولت، علاقه فزاینده‌ای در میان تأمین‌کنندگان انرژی برای استفاده از این نوع فضاها برای انرژی سبز وجود داشته است. از فوریه ۲۰۲۲، شرکت‌ها بیش از ۶۰۰ درخواست در مورد مکان‌های مختلف ارسال کرده‌اند.

وینفرید هرمان، مدیر بخش حمل‌ونقل بادن-وورتمبرگ، در بیانیه‌ای رسمی توضیح داد که هدف از اجرای پروژه این است که تا جای ممکن تمام اپراتورها در انتقال انرژی سبز شرکت کنند.

راهکارهای خورشیدی شهرهای جهان

بارسلونای اسپانیا

شهرداری بارسلونا با هدف تعیین خط مشی مناسب برای ایجاد جوامع انرژی خودکفا در شهر، طرح تأمین انرژی خورشیدی آلاچیق‌های شهر برای خانواده‌های کم‌درآمد را در پیش گرفته است؛ این روش برای به حداکثر رساندن استفاده کارآمد از سطوح فضای عمومی در نظر گرفته شده است تا در عین حال برای جوامعی که در مجاورت آنها زندگی می‌کنند، مزایایی به همراه داشته باشد.

هر یک از خانواده‌های این طرح، حدود ۵۰۰ وات انرژی خورشیدی دریافت خواهند کرد که به معنای کاهش ۲۵ درصدی در قبض انرژی سالانه آنها است و تقریباً معادل ۲۰۰ یورو می‌شود. یکی از شروط بهره‌مندی از طرح این است که خانواده‌ها باید در فاصله ۵۰۰ متری آلاچیق مولد برق زندگی کنند.

راهکارهای خورشیدی شهرهای جهان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829