امروز:
پنجشنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

مطالب علمی و فن آوری نوین

قطاری که به کاهش دی اکسید کربن از هوا کمک می‌کند

یک شرکت آمریکایی طرحی را ارائه داده که واگن‌های قطار می‌توانند با بهینه سازی انرژی از دست رفته قطار، کربن دی اکسید را از هوا جذب کنند.

به گزارش مشرق، در بیانیه مطبوعاتی آمده است که CO۲ Rail، یک شرکت راه اندازی قطار مستقر در ایالات متحده، برنامه‌هایی برای جذب مستقیم کربن از هوا دارد، زیرا واگن‌های قطار اصلاح شده این شرکت در سراسر کشور در حال تردد هستند.

به گزارش Interesting ingineering؛ جذب مستقیم کربن روشی ساده برای کاهش میزان دی اکسید کربن در جو است. سپس کربن جذب شده را می‌توان برای اهداف دیگری مانند ساخت مواد دارویی استفاده و یا به سادگی فشرده و در زیر زمین ذخیره کرد.

در حال حاضر، روش‌هایی که برای جذب مستقیم کربن از اتمسفر به کار گرفته می‌شوند، به مقادیر زیادی مکان و انرژی برای انجام این کار نیاز دارند. بنابراین، محققان در راه آهن CO۲، همراه با دانشگاه تورنتو، روش جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به شبکه راه‌آهن موجود نفوذ کند و کربن را از جو جذب کند، در حالی که قطارهای مسافری و باری در گردش معمول خود هستند.

 

محققان قصد دارند از واگن‌های قطاری مجهز به دریچه‌های بزرگ برای ورود به هوا استفاده کنند. از آنجایی که این کار با حرکت قطار با سرعت بالا انجام می‌شود، نیاز به فن‌هایی که معمولاً در سیستم‌های ثابت جذب کربن دی اکسید استفاده می‌شوند را از بین می‌برد و در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند.

واگن‌های قطار مجهز به محفظه‌هایی برای جمع‌آوری دی‌اکسید کربن خواهند بود که سپس غلیظ شده و تا زمان توقف قطار در یک مخزن مایع ذخیره می‌شود. هوای بدون دی اکسید کربن از پشت یا قسمت زیرین واگن ریلی به اتمسفر باز می‌گردد.

E.Bachman، بنیانگذار CO۲ Rail، گفت: "هر دوازده ساعت در هنگام تعویض خدمه یا توقف سوخت، مخزن CO۲ موجود در یک ماشین مخزن معمولی CO۲ واقع در آن ایستگاه تخلیه می‌شود. " زمانی که یک گروه بزرگ از این مخزن‌ها پر شوند، قطاری ساخته می‌شود و شاید ۱۰۰۰۰ تن دی‌اکسید کربن جذب شده به‌عنوان ماده اولیه با ارزش افزوده یا مستقیماً از طریق راه‌آهن برای تفکیک‌های زمین‌شناسی به اقتصاد دایره‌ای کربن ارسال می‌شود. این به هیچ وجه نباید چالش برانگیز باشد، زیرا واگن‌های CO۲Rail برای تقریباً ۲۴ ساعت کار مداوم قبل از نیاز به تخلیه طراحی شده اند و مهندسان باید تقریباً هر ۸ ساعت یکبار تعویض شوند. "

 

در یک سیستم ترمز معمولی، اصطکاک ناشی از اعمال ترمز باعث تولید گرما می‌شود که در جو آزاد می‌شود. باخمن گفت: "هر مانور کامل ترمز، انرژی کافی برای تأمین انرژی متوسط ۲۰ خانه در روز را تولید می‌کند. "

با استفاده از یک سیستم ترمز احیا کننده، قطارها می‌توانند آن را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند، که سپس می‌تواند برای تامین انرژی فرآیند جذب مستقیم کربن استفاده شود. محققان تخمین می‌زنند که یک قطار باری متوسط می‌تواند سالانه حدود ۶۶۱۳ تن (۶۰۰۰ تن) دی اکسید کربن را از اتمسفر زمین حذف کند.

 

با یک منبع انرژی داخلی که به طور پایدار تولید شده است، این روش نه تنها با محیط زیست سازگارتر است، بلکه مقرون به صرفه است. باخمن افزود: "هزینه پیش بینی شده در مقیاس کمتر از ۵۰ دلار در هر تن است که این فناوری را نه تنها از نظر زیست محیطی امکان پذیر می‌کند بلکه از نظر تجاری نیز فناوری جذابی خواهد بود. "

 

محققان مشتاق به استفاده از شبکه ریلی هستند، زیرا این زیرساختی است که از قبل وجود دارد و استقرار آن برای جذب مستقیم کربن می‌تواند انتشار کربن را بیشتر کاهش دهد، زیرا ریل‌ها کارآمدتر از وسایل نقلیه جاده‌ای مانند کامیون‌ها هستند. با افزایش بهره برداری از ریل، کارایی کل سیستم حمل و نقل را افزایش می‌دهید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829