امروز:
شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

میانگین رشد اقتصادی در ٥ سال آینده ٨ درصد خواهد بود

سخنگوی دولت گفت: بر اساس برنامه ریزی پیش بینی شده مقرر شد که میانگین رشد اقتصادی در سالهای ٩٥ تا ٩٩، ٨ درصد باشد و رشد تولید سرانه نیز در کشور به سالانه ٦,٧ درصد برسد.


به گزارش خبرنگار شانا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، امروز (سه‌شنبه، نهم شهریورماه) در نشست خبری خود با خبرنگاران از تک رقمی شدن نرخ تورم و بیکاری در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: مقرر شد برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد، سالانه ٧٢٣ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شود.

وی افزود: لایحه برنامه ششم توسعه درباره ٣٢ موضوع بخشی و ١٥ موضوع فرابخشی است که به تفصیل اهداف کمی، کیفی، راهبردها و سیاستها اقدامهای اجرایی تهیه شده که پیش تر به مجلس تقدیم شده است.

نوبخت تصریح کرد: مجلس نهم کلیات این لایحه را تصویب کرد، اما فرصتی برای آوردن آن به جلسه علنی پیدا نکرد، بنابراین با اعلام وصول در مجلس دهم، هم اکنون این لایحه در کمیسیونهای مختلف مورد بررسی و با اصلاحاتی به تصویب رسیده و گزارشهای کمیسیونها به کمیسیون تلفیق ارائه و یا در حال ارائه است، همچنین بعد از ظهر امروز نیز کمیسیون تلفیق مجلس برای رسیدگی به کلیات لایحه برنامه ششم توسعه تشکیل جلسه خواهد داد.

سخنگوی دولت عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزی پیش بینی شده مقرر شد که رشد اقتصادی متوسط طی سالهای ٩٥ تا ٩٩، ٨ درصد باشد و تولید سرانه نیز در کشور به سالانه ٦,٧ درصد برسد، بهره وری عوامل تولید از ٢.٨ درصد برخوردار باشد و سرمایه ثابت ناخالص متوسط سالانه ١٥.٤ درصد رشد خواهد داشت.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی ها پیش بینی شده است که نرخ تورم و بیکاری در پایان برنامه ششم توسعه تک رقمی شود و برای رشد اقتصادی باید هریک از بخشها یک رشد داشته باشند.

نوبخت با بیان این که به همین منظور در بخش کشاورزی رشد اقتصادی سالانه ٥ درصد، نفت ٩,٣ درصد، معدن ٨.٨ درصد، صنعت ٩.٣ درصد، آب و برق و گاز ٨.٣ درصد، ساختمان ٦.٤ درصد، حمل و نقل و انبارداری ٨.٣ درصد، ارتباطات ١٩.٤ درصد و خدمات ٥.٨ درصد پیش بینی شده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: همچنین پیش بینی شده است که سالانه منابع لازم برای سرمایه گذاری در کشور برای دست یابی به رشد ٨ درصد، ٧٢٣ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری سالانه صورت گیرد که این سرمایه گذاری از بخش عمومی، صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه، تسهیلات بانکی، محل آورده بخش خصوصی، منابع داخلی شرکتهای دولتی و منابع مالی خارجی تامین می‌شود.

وی عنوان کرد: اولویتهای ما در برنامه ششم توسعه آب و محیط زیست، توسعه سواحل مکران و حاشیه شهرها، معادن و صنایع معدنی، گردشگری، ترانزیت و حمل و نقل ریلی، علم و فناوری و انرژی خواهد بود.

نوبخت گفت: با افزودن ٣ ماده به لایحه برنامه ششم توسعه این لایحه شکل جامعتری به خود می‌گیرد که شامل اهداف، منابع و اولویتهاست، بنابراین دولت در نظر دارد بیش از پیش تعامل خود را با مجلس فراهم کند تا زمینه های رشد اقتصادی ایجاد شود، همچنین گفتمان لایحه برنامه ششم توسعه بر مبنای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه اقتصاد مقاومتی است.

سخنگوی دولت به مصوبه شورای اقتصاد اشاره کرد و افزود: بر اساس این مصوبه به منظور کمک به بهبود وضع آلودگی هوا و شرایط زیست محیطی و تسهیل حمل و نقل شهری، یکی از سیاست های درست فعال شدن و گسترش حمل و نقل شهری به طور قطار شهری در کشور است.

نوبخت در ادامه با انتقاد از کسانی که می‌گویند سیاست اقتصادی دولت مبهم است، گفت: سیاستهای اقتصادی دولت روشن است، قرار است از طریق سیستم پولی و مالی، منابع به اقتصاد کشور تزریق شود، یک بخش مربوط به اعطای تسهیلات به بخش خصوصی است که ١٦ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطایی برای ٧ هزار و ٥٠٠ واحد تولیدی را در برمی‌گیرد و در بخش دوم نیز افزایش منابع برای تکمیل طرحهای عمرانی را شامل می‌شود که ٣٧ هزار میلیارد تومان از طریق اعتبارات عمرانی به این منظور اختصاص یافته است.

سخنگوی دولت به چهارچوب قراردادهای جدید نفتی اشاره کرد و افزود: اینها قرارداد نفتی نیستند، بلکه چهارچوبهایی هستند که به عنوان الگو در بستن قراردادهای نقتی استفاده می‌شود، حوصله دولت در تغییرات این اسناد نشان از حساسیت در تامین منافع ملی دارد، در جلسه یکشنبه گذشته هیئت دولت، تغییرات جدید در این اسناد، تصویب شد.

وی در خصوص برخی توهینها و تخریبها به رئیس جمهوری عنوان کرد: دولت درباره توهینها سعه صدر زیادی دارد، اما برخی از مسائل اخیر، اتهامهای ناروا بود که باید پیگیری کرد، شخصا درباره برخی از مسائل غیراخلاقی و غیرانسانی که برخی افراد مطرح می‌کند، گذشت می‌کنم، اما اگر اتهامی متوجه شخصی شود، باید به قوه قضاییه مراجعه کند و طبق فرموده قرآن، این اشخاص هدایت نمی‌شوند، بنابراین اتهامهای کذبی که از سوی برخی افراد به دولت وارد شده، پیگیری خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829