امروز:
شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

معاون اول رئیس جمهوری : اقتصاد مقاومتی باید به عنوان گفتمان عمومی در جامعه حاکم شود

 معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که دولت برای اجرای برنامه های مهم نظیر اقتصاد مقاومتی نیازمند مشارکت جدی مردم است، گفت: اقتصاد مقاومتی باید به عنوان یک گفتمان عمومی در جامعه حاکم شود.


به گزارش شانا، نشست کارگروه ملی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی،(دوشنبه، ١١ مردادماه) به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد.

جهانگیری در این نشست با تاکید بر این که برای اجرای برنامه های مهم نیازمند مشارکت جدی مردم هستیم، گفت: در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی موضوعها و محورهایی وجود دارد که برای اجرای برنامه های متناسب با آنها نیازمند مشارکت جدی مردم هستیم و در غیر اینصورت به اهداف مورد نظر دست نخواهیم یافت.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی باید به عنوان یک گفتمان عمومی در جامعه حاکم شود تا شاهد همراهی و مشارکت مردم در اجرای این برنامه مهم و تاثیرگذار باشیم.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: اگرچه برخی از کارها و برنامه ها بیش از آنکه با مردم مرتبط باشد، موضوعهایی اجرایی و مرتبط با وظایف سازمانها و دستگاههای اجرایی است، اما با این وجود نمی‌توان از نقش مردم در اجرای مناسب این برنامه ها غافل شد، ضمن آنکه نقش مردم در برخی از برنامه ها همانند افزایش بهره‌وری بسیار پررنگتر است و از درون یک خانواده گرفته تا سطح جامعه، نقش و سهم مردم در رسیدن به اهداف مورد نظر، تعیین کننده و پراهمیت است از این رو جلب مشارکت مردم در تحقق برنامه های مهم نظیر اقتصاد مقاومتی، اهمیت دو چندان دارد.

جهانگیری ادامه داد: با وجود انتقاد برخی از افراد، اما خوشبختانه سیاستهای اقتصاد مقاومتی به گونه‌ای تنظیم شده است که اغلب اقتصاددانان کشور با گرایشهای مختلف درباره این سیاستها اتفاق نظر دارند.

وی با بیان این که متاسفانه هنوز برخی منتقدین دولت حتی یک بار هم سیاستهای ٢٤ گانه اقتصاد مقاومتی را مطالعه نکرده‌اند، عنوان کرد: این افراد بر اساس دیدگاه خود در خصوص اقتصاد مقاومتی اظهار نظر می‌کنند و دولت را به پیگیری نکردن اقتصاد مقاومتی متهم می‌سازند.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر لزوم برگزاری مرتب و مستمر جلسات کارگروه ملی گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، گفت: انتظار ما از سازمان صدا و سیما به عنوان رئیس این کارگروه ملی این است که برای گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی با مشارکت نخبگان و محققان کشور کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام دهد تا بتواند این موضوع را به عنوان یک گفتمان در میان آحاد جامعه حاکم کند.

جهانگیری با تاکید بر لزوم راه‌اندازی تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی افزود: از مردم انتظار نداریم که اگر کالایی در داخل کشور تولید می‌شود و از کیفیت مناسب برخوردار نیست حتما از آن استفاده کنند، بلکه انتظار ما این است که توجه به تولیدات با کیفیت داخلی به یک فرهنگ در میان مردم بدل شود و این گونه نباشد که برخی از خانواده ها خرید کالاهای خارجی را به عنوان افتخار و برتری اجتماعی تلقی کنند.

وی با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی برنامه‌ای بلندمدت است، تصریح کرد: نباید انتظار داشت که اقتصاد مقاومتی در کوتاه‌مدت و به طور کامل اجرا شود، زیرا اجرای بندهای مختلف آن نیازمند بسترسازی و فراهم شدن مقدمات است.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: اقتصاد مقاومتی سیاستهایی است که نه تنها در مقطع فعلی می‌تواند اقتصاد کشور را نجات دهد، بلکه در سالهای آینده نیز فارغ از آنکه نامگذاری برای هر سال چگونه باشد، اقتصاد مقاومتی باید همچنان اولویت نخست کشور باشد.

جهانگیری با تاکید بر این که گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی موضوعی بسیار پراهمیت است که بخش بزرگ آن به عهده سازمان صدا و سیما و نهادهای فرهنگی کشور گذاشته شده است، عنوان کرد: صدا و سیما به عنوان رئیس کارگروه ملی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی باید با استفاده از نظرات و دیدگاههای مشاوران و صاحبنظران، زمینه را برای تبدیل اقتصاد مقاومتی به یک باور و گفتمان عمومی فراهم کند تا شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829