امروز:
شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

تاكيد مشاور وزير نفت و مدير عامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت بر ضرورت توجه جدي به بهينه سازي مصرف انرژي

همايش نقش قواي محركه خود رو در حمل و نقل پايدار با حضور معاون وزير صنعت ، معدن و تجارت و مدير عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ، مشاور وزير نفت و مدير عامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت ، مديران ارشد موسسه IFPENفرانسه و مديران و كارشناسان ذيربط در روزهاي 27 و 28 تير سال جاري در تهران برگزار مي شود.

دكتر وكيلي مشاور وزير نفت و مدير عامل شركت بهينه سازي مصرف در اين همايش با اشاره به اين كه موضوع بهينه سازي مصرف سوخت در كشور مغفول افتاده است اظهار داشت :
تقاضاي انر‍ژي جهان تا سال 2030 تا 42 درصد نسبت به دهه 90 افزايش خواهد يافت كه از اين ميزان بخش حمل و نقل 24 درصد از اين تقاضا را به خود اختصاص خواهد داد .
بخش حمل و نقل در كشور ما 24 درصد مصرف انرژي را به خود اختصاص داده كه از اين ميزان 42 در صد بنزين ، 12 در صد گاز طبيعي ، 43 درصد گازوئيل ومابقي سايرفراورده ها در كل سيستم حمل و نقل كشور مصرف مي شود .اين وضعيت در شرايطي است كه بر اساس مطالعات انجام شده تا 35 در صد صرفه جويي با اجراي برنامه هاي بهينه سازي در بخشحمل و نقل كشور قابل دسترسي است
در داخل كشور 15 ميليون خود رو سواري با عمر متوسط 11 سال داريم كه در پيمايش 100 كيلومتر حدود 10/7 ليتر سوخت مصرف مي كند در حالي كه ميزان مصرف سوخت در ژاپن4/5 ليتر و در اروپا 5/5 ليتر در 100 كيلومتر است يعني ما 100 در صد بيش از مصرف متوسط دنيا در اين بخش مصرف مي كنيم .
دكتر وكيلي در ادامه با اشاره به موضوع گاز سوز كردن خود روها ضمن تاكيد بر ضرورت توسعه آن اظهار داشت:
بر اساس سند چشم انداز انرژي ايران اگر با رويكرد بهينه سازي حركت كنيم تا سال 1399 با توجه به توسعه اي كه انجام شده است بيش از 300 ميليون متر مكعب گاز طبيعي مازاد خواهيم داشت كه اين رقم چنانچه رويكرد بهينه سازي نداشته باشيم به بيش از 100 ميليون متر مكعب كاهش خواهد يافت كه از اين ميزان بخشي را صادرات تشكيل مي دهد و بخش ديگر تبديل گاز طبيعي به LNG است كه نياز به تكنولوژي پيشرفته دارد كه زمان بر است. لذا در سبد سوخت كشور بايد سهم گاز طبيعي را بالا ببريم كه يكي از بخش هاي مهم ، حوزه حمل و نقل است و ضرورت دارد سهم اسفاده از گاز طبيعي را در اين بخش افزايش دهيم .
دكتر وكيلي ياد آور شد در رابطه با دوگانه سوز كردن خود روها بحث هايي مطرح است كه يكي از آنها موضوع آلايندگي است و اين موضوع مي طلبد كه در زمينه نيروي محركه خود روهاي گاز سوز كار اساسي انجام دهيم .البته ايپكو در توليد موتور پايه گاز سوزكارهاي خوبي انجام داده است كه اميدواريم سهم استفاده از اين موتور در خود روها با حمايت سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران افزايش يابد.
دكتر وكيلي در ادامه بر ضرورت همكاري با مراكز تحقيقاتي دنيا اشاره كرد و اظهار داشت :در اين بخش سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مسئوليت بسيار مهمي دارد كه در اين راستا حضور IFPEN فرانسه با توجه به سابقه طولاني اين موسسه و كارشناسان زبده آن مي تواند در تبادل اطلاعات فيمابين براي هر دو كشور ايران و فرانسه موثر باشد .
وي به اقدام اخير شركت بهينه سازي در جهت تهيه طرحي براي راه اندازي يك شبكه آزمايشگاهي پيشرفته اشاره كرد و اظهار داشت ايجاد چنين شبكه اي مي تواند كمبود ها را در اين بخش برطرف كند كه قطعا نقش ايدرو در اين زمينه تعيين كننده خواهد بود .
مدير عامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت به طرح هاي ماده 12 قانون رفع موانع توليد به عنوان بخش مهمي از فعاليت شركت بهينه سازي مصرف سوخت اشاره كرد و اظهار داشت :
طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي به ما اجازه داده شده در سال تا 100 ميليارد دلار از محل صرفه جويي انرژي در توسعه و انجام پروژه هايي كه منجر به صرفه جويي مي شود استفاده كنيم كه طرح هاي خوبي مانند :
جايگزيني 140000 تاكسي فرسوده با تاكسي تمام گازسوز با پيمايش بالا
جايگزيني 17000 اتوبوس شهري فرسوده ديزلي با اتوبوس‌هاي گازسوز (CNG)
نوسازي 65 هزار دستگاه كاميون و كشنده فرسوده
توسعه حمل و نقل ريلي كشور
در اين راستا مصوب شده است كه قادر است زمينه همكاري سه جانبه اي را با سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و موسسه IFPEN و شركت بهينه سازي فراهم آورد .
همايش نقش قواي محركه خود رو در حمل و نقل پايدار با حضوردكتر معظمي معاون وزير صنعت ، معدن و تجارت و مدير عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ،دكتر وكيلي مشاور وزير نفت و مدير عامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت ، مديران ارشد موسسه IFPENفرانسه و مديران و كارشناسان ذيربط در روزهاي 27 و 28 تير سال جاري در تهران برگزار مي شود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829