امروز:
جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

برگزاری نشست تخصصی طرح"توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر" با حضور نمایندگان هشت کلانشهر در شرکت بهینه سازی

نشست تخصصی طرح"توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر" با حضور نمایندگان شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم با هدف توجیه نمایندگان کلانشهر ها در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برگزار شد.

بر اساس این گزارش نشست تخصصی این طرح با حضور نمایندگان شهرداری و سازمان های قطار شهری هشت کلانشهر در محل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و با حضور مهندس کوروش هاشمی قائم مقام بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل، و مریم مهدی نژاد مدیر پروژه و کارشناسان فنی و حقوقی طرح تشکیل شد.
هدف از این نشست توضیح کامل طرح و مصوبه، توضیح مباحث اندازه گیری و صحه گذاری، نحوه اجرای مصوبه و دریافت گزارش عملکرد و برنامه های آتی شهرداری ها و سازمان های قطار شهری هشت کلانشهر جهت ورود هزار دستگاه واگن جدید بوده است.

مهندس هاشمیان در این جلسه به تشریح طرح مذکور پرداخت و اظهار داشت:
به استناد ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاء نظام مالي کشور مصوب 1394 و آيين نامه اجرايي آن، طرح " توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم" از سوی وزارت نفت پیشنهاد و پس از تصویب در شورای محترم اقتصاد، به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تکلیف شده است . این طرح با اهداف بهبود و ارتقای سفرهای درون شهری با مترو، دستيابي به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت و کاهش مصرف سوخت (بنزین، نفت گاز و CNG) وکاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی اجرا خواهد شد .
وی افزود: براساس مصوبه شورای اقتصاد دو هزار دستگاه واگن جدید (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در هشت کلانشهر) طی سال‎های 1396 الی 1400 به ناوگان متروی تهران و کلانشهرها اضافه خواهد شد.
مهندس هاشمی خاطر نشان کرد: مطابق با مصوبه شورای اقتصاد برآورد صرفه‌جویی حاصل از یک واگن در سال، میزان 142148 دلار برای تهران و 78863 دلار برای کلانشهرها در نظر گرفته شده، با اجرای کامل این طرح پیش‌بینی می‎شود در تهران تا پایان سال 1409 معادل 1.42 میلیارد دلار و در کلانشهرها تا پایان سال 1414 معادل 1.18 میلیارد دلار صرفه‎جویی محقق گردد.
طول مدت اجرای این طرح در تهران 10 سال (تا پايان سال 1409) و در كلانشهرها 15 سال (تا پايان سال 1414) پس از شروع به كار واگن‌هاي جديد می‌باشد.
کوروش هاشمی تاکید کرد: با اجرای کامل این طرح در طول دوره حدود 17.4 میلیارد لیتر بنزین ، 7.4 میلیارد لیتر متر مکعب CNG و 0.7 میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی صورت پذیرفته و در ضمن 47.1 میلیون تن معادل دی‎اکسید‎کربن کاهش آلاینده‎های زیست‌محیطی در پی خواهد داشت. که سهم تهران در طول دوره ده ساله ، حدود 9.49 میلیارد لیتر بنزین ، 4.09 میلیارد لیتر متر مکعب CNG و 0.406 میلیارد لیتر گازوئیل بوده و در ضمن 25.7 میلیون تن معادل دی‎اکسید‎کربن کاهش آلاینده‎های زیست‌محیطی در پی خواهد داشت.
قائم مقام بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل در پایان به ارزش سوخت صرفه جویی شده حاصل از این طرح اشاره کرد و گفت: ارزش سوخت صرفه جویی شده این طرح، پس از اندازه گیری و صحه گذاری توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، در بازه های زمانی 3 ماهه به سرمایه گذاران عامل صرفه جویی پرداخت خواهد شد. مبنای بازپرداخت به ازای صرفه جویی ناشی از افزایش سفر در سامانه های حمل و نقل ریلی شهری با تحقق هر سفر اضافی برابر 9.8 سنت پرداخت خواهد شد.
تعهدات موضوع این مصوبه متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن جدید در سقف مصوبات صادره از سوی شورای اقتصاد برای کلانشهرهای مذکور، با اعلام سرمایه گذار عامل صرفه جویی طرح، تایید شهرداری تهران و سایر کلانشهرها و تایید نهایی وزارت نفت (از طریق سامانه پایش و نظارت بر اجرای طرح) در سررسیدهای از سوی شرکت ملی نفت ایران از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفه جویی شده، از طریق شهرداری تهران و سایر کلانشهراها به سرمایه گذاران عامل صرفه جویی پرداخت خواهد شد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829