امروز:
یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

يكم خرداد روز بهره وري و بهينه سازي مصرف گرامي باد

در تعریف مفهومی بهره وری عبارت است از؛ استفاده مطلوب، موثر و بهینه از همه لحظه ها، مجموعه امكانات، ظرفیت ها، پتانسیل ها، سرمایه ها، نیروها و منابعی است كه به انسان برای رسیدن به رشد و شكوفایی همه جانبه كمك می كند.

روز بهره وری و بهینه سازی مصرف، بهانه ای برای تكرار اهمیت استفاده مؤثر و مطلوب از زمان، امكانات، سرمایه، فرصت ها و نیروی انسانی در جهت تولید، بهینه سازی مصرف و در نتیجه ، رسیدن به رشد و شكوفایی همه جانبه اقتصادی و اجتماعی در جامعه است.

بهره‌وری به چه معناست ؟  از مفاهیم اقتصادی و مدیریتی بهره وری است که اینگونه تعریف می‌شود : «مقدار و میزان کالا و یا خدمات تولید شده در مقایسه با هر واحد از انرژی و یا کار هزینه شده بدون کاهش کیفیت یا به این شکل: اثربخشی ضربدر کارایی». به  عبارت دیگر منظور از بهره‌وری، عبارت است از : بدست آوردن حداکثر سود ممکن، با بهره گیری و استفاده بهینه از همان نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات، زمان، مکان و امثالهم به منظور ارتقای رفاه در جامعه. بهره وری به نسبت کار انجام شده به کاری که باید انجام می‌شده اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر بهره­ وری به معنای استفاده مطلوب، مؤثر و بهینه از مجموعه امکانات، ظرفیت­ ها، سرمایه ­ها، نیروها و منابع می باشد . به عبارتی دیگر، بهره وری برابر است با، تقسیم ستانده شده به داده شده ، که در سطح ملی ستانده عبارت است از ارزش افزوده ی ملی یا تولید ملی. در این رابطه، نهاده نیز عبارت است از زمان بالقوه برای کار و فعالیت. برخی به اشتباه بهره‌ وری را تنها سخت‌ تر کار کردن می‌دانند؛ در صورتی ‌که معنا و مفهوم بهره ‌وری را می‌توان آگاهانه ­تر کار کردن بیان کرد.

امروزه در کلیه ی کشور ها، چه کشورهای توسعه یافته و چه در حال توسعه مثل ایران ، بهره‌ وری به اولویتی ملی تبدیل شده است. ارتقای بهره وری جزء جدا نشدنی مدیریتی در کشور است و همه طراحان، تولید کنندگان و مدیران کشور به نحوی با آن سروکار خواهند داشت. سازمان ملي بهره وري ايران به عنوان كانون هماهنگي و برنامه ريزي بهره­ وري كشور مي باشد. سازمان بهره وري به عنوان پيشنهاد دهنده اهداف و اولويت ها و تدوين شاخص هاي بهره وري، زمينه هاي مربوط به بهبود كيفيت و اثربخشي را در مديريت كشور فراهم  مي كند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829