امروز:
یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

با حضور دکتر وکیلی :تفاهم نامه همکاری با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران امضا شد

تفاهمنامه همکاری بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به منظور بهره گیری از توانمندی های مشترک و در راستای تقویت و توسعه رویکرد ارتقای فرهنگ مصرف انرژی، جلوگیری از مصرف بی رویه آن و همچنین رشد کیفیت ساخت و ساز مبتنی بر اصول فنی و مهندسی با رویکرد بهینه سازی مصرف انرژی به امضا رسید.

امروز یکشنبه (22 اسفند ماه)باحضور دکتر وکیلی  و مهندس قربان خانی رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران  تفاهم نامه همکاری بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و  سازمان نظام مهندسی استان تهران در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی به امضا رسید .

در ابتدای جلسه دکتر علی وکیلی مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اظهار داشت : مسئولیت اصلی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت قانون اصلاح الگوی مصرف و پیاده‌سازی سیستم تشویق و جریمه در بحث مصرف انرژی است.
دکتر وکیلی افزود: ما تعامل خوبی با سازمان های مختلف از جمله سازمان استاندارد، مرکز تحقیقات به ویژه در حوزه مسکن و ... داریم. ما قصد ورود به اقدامات اجرایی نداریم بلکه هدف ما ایجاد یکپارچگی در تصمیمات و سیاست گذاری میان سازمان های مربوطه است.
وی با تاکید بر اینکه در فصول سرد سال 95، بخش خانگی حدود 600 میلیون متر مکعب مصرف گاز طبیعی داشته است که شاید به اندازه کل مصرف گاز در کشور چین باشد. اصلاح این رویه پارامترهای مختلفی دارد که قطعا نقش سازمان نظام مهندسی درحوزه فرهنگ سازی و از همه مهمتر پیشگیری، بارز است از این رو ما درخواست همکاری بیشتر با سازمان نظام مهندسی را در امر فرهنگ سازی قانون اصلاح الگوی مصرف داریم.

در ادامه دکتر جعفری مشاور مدیر عامل و مدیر بهینه سازی انرژی در ساختمان ضمن ارائه آمار مصرف انرژی در بخش ساختمان به عنوان بزرگترین مصرف کننده اظهار داشت : متوسط شاخص مصرف سالانه انرژی در بخش خانگی 435 کیلووات ساعت به ازای هر متر مربع بنا و این شاخص در بخش تجاری-اداری بطور متوسط 576 می باشد و این در حالیست که متوسط جهانی این شاخص حدود 160 کیلووات ساعت به ازای هر متر مربع بنا می باشد و این نشان دهنده مصرف 3 برابری نسبت به متوسط دنیاست که یک عزم و هماهنگی ملی را برای استاندارد سازی این شاخص می طلبد.

دکتر جعفری در بخش دیگری از سخنان خود گفت : در چارچوب این تفاهم نامه مقرر است مقررات ملی ساختمان از جمله مبحث 19 بطور کامل اجرایی گردد و از پتانسیل اعضای نظام مهندسی ساختمان برای حوزه نظارت بازرسی و صحه گذاری (M&V) طرح های شرکت بهره برداری گردد. همچنین استانداردهای مربوط به این بخش از جمله استاندارد برچسب انرژی ساختمان و ماده 18 قانون اصلاح الگوی مصرف(ساختمان سبز) مورد توجه جدی قرار گرفته و اجرایی شوند.

نامبرده در ادامه افزود : قرار است زمینه های اجرایی نمودن ممیزی انرژی به ویژه در ساختمان های موجود توسط کارگروه مشترک بررسی و از پتانسیل مجریان حقیقی و شرکت های مجری حقوقی سازمان نظام مهندسی در حوزه اجرایی طرح های بهینه سازی بهره برداری گردد.

 بندهای مهم این تفاهم نامه عبارت است از :

  • استفاده از روش­های تبلیغاتی و رسانه­ای در جهت افزایش آگاهی آحاد مردم در مورد اثرات مخرب و بعضا جبران­ناپذیر زیست­محیطی و اقتصادی مصرف بی­رویه سوخت در بخش ساختمان و فرهنگ­سازی و ایجاد حساسیت عمومی در راستای کاهش میزان مصرف انرژی.
  • تلاش در جهت بهینه­ سازی مصرف انرژی در صنعتی­سازی ساختمان.
  • تدوین راهکارهای تشویقی و حمایتی در جهت ترغیب مردم بخصوص مالکان و سازندگان ساختمان ها جهت بهبود وضعیت عمومی ساختمان های در حال احداث و موجود از نظر میزان مصرف انرژی از طریق کاهش ضرایب انتقال حرارت جداره­های ساختمان، استفاده از سامانه­های فعال و غیرفعال خورشیدی، افزایش بازدهی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ساختمان­ها، استفاده حداکثری از انرژی­های تجدیدپذیر.
  • تدوین قوانین و مقررات بازدارنده به منظور پیشگیری از مصرف بی­رویه و مصرفانه منابع انرژی در بخش ساختمان و همکاری در تدوین و اجرای استانداردها و معیارهای مصرف انرژی.
  • مشارکت در ایجاد زمینه­های تحقق کامل مفاد فصل هشتم قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی (بخش حمل و نقل) و تهیه آیین­نامه تبصره ذیل ماده 32 قانون مذکور.
  • زمینه سازی در جهت تدوین استانداردها و افزایش کیفیت مصالح در ساخت سازه­های نوین ساختمان و توجه به مقاوم­سازی سبک­سازی، بهینه­سازی مصرف انرژی به عنوان سه رکن مهم در بخش عمران و ساختمان.
  • تدوین اصول و چارچوب طراحی بهینه فرم و جداره­های ساختمان به منظور سامان­دهی به وضعیت فیزیکی بناهای در دست طراحی و ساخت در جهت کاهش نیاز به استفاده از سوخت­های فسیلی.
  • تدوین چارچوب­ها در انتخاب تجهیزات گرمایشی و سرمایشی متناسب با اقلیم، کاربری و زیربنای ساختمان­ها به منظور جلوگیری از استفاده نابجا از این تجهیزات.
  • همکاری و مشارکت در اجرای طرح ارتقای کارایی انرژی موتورخانه­ها ذیل ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت­پذیر.
  • تدوین مبانی و اصول آموزش و تشکیل کارگاه­های آموزشی.
  • همکاری و مشارکت در برپایی و ارائه کنفرانس­های تخصصی ملی و بین­المللی، کارگاه­ها و دوره­های تخصصی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829