امروز:
یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

تقدير از برگزيدگان دومين دوره جايزه ملي مديريت انرژي

 تقدير از برگزيدگان دومين دوره جايزه ملي مديريت انرژي- اعطاي 4 تنديس نقره‌اي و 9 تنديس برنزي همايش " دومين دوره جايزه ملي مديريت انرژي" 20 دي ماه با حضور مقامات، مديران و متخصصان اين حوزه در سازمان مديريت صنعتي برگزار شد.


به منظور ترويج معيار و استانداردهاي سيستم مديريت مصرف انرژي، توسعه فرهنگ دستيابي به اهداف سازماني با استفاده از مفاهيم مديريت انرژي و همچنين ايجاد انگيزه جهت اجراي راهكارهاي مديريت انرژي در راستاي جلب صاحبان صنايع مختلف، «سازمان مديريت صنعتي» با همراهي و همكاري «شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت»، «سازمان بهره‌وري انرژي ايران»، «ستاد بهينه سازي انرژي و محيط زيست معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري» و «سازمان ملي استاندارد ايران» اقدام به طراحي جايزه ملي مديريت انرژي نموده است. بيش از 50 نفر از متخصصان در رشته‌هاي مرتبط در قالب تيم‌هاي ارزيابي و با صرف بيش از 1400 نفر ساعت كار، اين قرايند را به انجام رسانده‌اند.
جليل جعفري رئيس پژوهش و فناوري شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت در پنل «جايگاه جايزه ملي مديريت انرژي در ترويج و توسعه اقتصاد مقاومتي» به مقايسه روند شدت انرژي و عرضه انرژي در چند كشور پرداخت.
وي افزود : مطابق ماده 9 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از سوي وزارت نفت، عهده دار:
1- مدیریت تقاضا و اجرای سیاست‌های مرتبط با بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش‌های مختلف مصرف،
2- کمک به توسعه کاربرد انواع فناوری‌های نوین تبدیل انرژی در بخش‌های مختلف مصرف،
3-کاهش هزینه‌های درازمدت ناشی ازتقاضای انرژی،تدوین معیارها، ضوابط ودستورالعمل‌های مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی،
4- جایگزینی اقتصادی حامل‌های انرژی همراه با توسعه به‌کارگیری ظرفیت‌های محلی انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر می‌باشد.
وي همچنين از قانون اصلاح الگوي مصرف انرژي و طرح‌هاي ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابت پدير بعنوان اولويت اصلي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت ياد كرد و به بيان موانع و راهكارها و سياست‌ها و روش‌هاي اين شركت جهت اجرايي نمودن طرح‌ها و پروژه‌ها پرداخت.
وي همچنين به بيان ارتباط شركت‌هاي خدمات انرژي با مشتريان، تأمين‌كنندگان و دولت و نقش و جايگاه شركت‌هاي خدمات انرژي در اجراي طرح‌هاي ماده 12 و ساير مؤلفه‌هاي اقتصاد مقاومتي و موانع و راهكارها پرداخت.
وي افزود: اهم برنامه‌هاي حال و آتي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت در مديريت‌هاي اجرايي به شرح ذيل مي‌باشد :
1- اجرايي كردن طرح‌هاي مصوب ماده 12
2- تعريف، تصويب‌خواهي و اجراي طرح‌هاي جديد در قالب ماده 12 قانون رفع موانع توليد
3- تدوين و بازنگري استانداردها (و معيارهاي مصرف) در حوزه‌هاي صنعت و حمل و نقل
4- تدوين، تصويب‌خواهي و اجرايي نمودن آيين‌نامه‌هاي مواد قانون اصلاح الگوي مصرف انرژي (1770)
5- پيگيري اجراي ساير مواد قانون اصلاح الگوي مصرف انرژي
وي برنامه هاي حال و آتي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت در بخش پژوهش و فناوري را به شرح ذيل عنوان كرد:
1- بومي سازي فناوري MCHP بر مبناي موتور گاز سوز
2- مطالعه و تدوين دستورالعمل‌هاي اندازه‌گيري پارامترهاي كليدي در مميزي انرژي صنايع (افزايش دقت و اثربخشي نتايج مميزي‌ها)
3- بومي‌سازي فناوري ديگ و مشعل چگالشي
4- فناوري‌هاي بازيافت انرژي‌هاي اتلافي در صنايع ( CHP و HRSG و ...)
5- مشاركت در برنامه ملي آينده‌نگاري در قالب طرح آينده‌نگاري در حوزه بهينه‌سازي مصرف سوخت (طرح مشترك با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري)
6- اجراي برنامه هاي توسعه فناوري براي طرح هاي ماده 12: تاكسي‌هاي (سواري‌هاي) پايه گاز سوز، اتوبوس‌هاي پايه گاز سوز، كاميون و كشنده‌هاي با فناوري پيشرفته (كم‌مصرف)، حمل و نقل ريلي (مترو و راه‌آهن) انرژي كارآمد، الكتروپمپ‌هاي چاه‌هاي كشاورزي (و ساير فناوري‌هاي برق‌دار كردن چاه‌هاي كشاورزي)، فناوري‌هاي پيشرفته گرمايش مركزي ساختمان، خودروهاي كم‌مصرف (سه سيلندر)
7- ايجاد انستيتوهاي تخصصي افزايش كارايي انرژي در راستاي اجراي آيين‌نامه اجرايي مواد 4 و 7 قانون اصلاح الگوي مصرف انرژي
8- همكاري با ستاد بهينه‌سازي مصرف سوخت و محيط زيست معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي ايجاد «كميته تنظيم مقررات بهينه سازي مصرف سوخت و محيط زيست»
9- همكاري و مشاركت در اجراي برنامه‌هاي ملي و بين‌المللي تغيير اقليم همچون COP21 و ...
10- همكاري با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در خصوص تهيه برنامه‌هاي يك سيستم كامل تنظيم مقررات (رگولاتوري) و تصويب‌خواهي آن از شوراي عالي انرژي بطوري‌كه اين سيستم تنظيم مقررات بتواند مقررات لازم را به همه دستگاه‌هاي اجرايي كشور لازم‌الاجرا نمايد.
11- راه‌اندازي بازار بهينه‌سازي انرژي و محيط زيست يكي ديگر از برنامه‌هايي است كه مورد تائيد شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت و ستاد بهينه‌سازي مصرف سوخت و محيط زيست معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري است. اين بازار مي‌تواند زمينه لازم براي راه‌اندازي و فعاليت شركت‌هاي خدمات انرژي را فراهم آورد.
پریچهر قزلباش دبیر این همایش گفت: در این دوره سه شرکت حائز تندیس نقره‌ای و شش شرکت حائز تندیس برنزی شدند اما هیچ شرکتی امتیاز لازم را برای تندیس طلایی کسب نکرد.
وی اضافه کرد: در دومین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی سه مدیر برتر نیز که طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی را اجرا کرده بودند انتخاب شدند.
وی گفت: 18هزار گلخانه و 22 هزار مرغداری با مصرف بالای انرژی در کشور وجود دارد اما به علت این که شامل استانداردهای اجباری انرژی‌بر نیستند تاکنون به این واحدها ورود نکرده‌ایم.
قزلباش افزود: تاکنون برای 47 تجهیزات انرژی‌بر، برچسب استاندارد انرژی تعریف شده که از این تعداد 34 استاندارد اجباری شده است.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829