امروز:
پنجشنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آشنایی با m&V

اندازه‌گیری و صحه گذاری(M&V)   

اندازه‌گیری و صحه‌گذاری فرآیند طرح‌ریزی، اندازه‌گیری، جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها به منظور محاسبه، صحه‌گذاری و گزارش دهی صرفه‌جویی‌های محقق شده پس از اجرای راهکار‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی است. از آن جا که صرفه‌جویی بیانگر کاهش مصرف بوده و به طور مستقیم قابل اندازه‌گیری نیست، میزان صرفه‌جویی از طریق مقایسه مقادیر مصرف قبل و بعد از اجرای پروژه‌ و اعمال تصحیحات لازم مربوط به تغییر شرایط، تعیین می‌شود.

فعالیت‌های M&V شامل تمام یا برخی موارد زیر است:

  • نصب، کالیبراسیون، تعمیرات و نگهداری کنتورها
  • جمع آوری اطلاعات و غربال‌گری
  • توسعه و تدوین روش‌های محاسباتی و مفروضات قابل قبول
  • انجام محاسبات صرفه‌جویی با استفاده از داده‌های اندازه‌گیری شده قبل و بعد از اجرای راهکار
  • گزارش دهی میزان صرفه‌جویی محقق شده و تضمین کیفیت و تایید گزارش‌ها

پس از تعریف و توسعه مفهوم M&V در پروژه‌های ارتقای کارایی انرژی در سطح جهان، روش‌ها و الگوهای مختلفی برای نیل به هدف مورد نظر که همان سنجش میزان صرفه‌جویی است تدوین گردید. یکی از مهم ترین این دستورالعمل‌‌ها، پروتکل بین المللی اندازه گیری و صحه گذاری عملکرد (IPMVP[2]) بوده که توسط سازمان ارزیابی کارایی ([3]EVO) ارائه شده است و از دهه 1990 میلادی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

صرفه­ جویی­ محقق شده ممکن است برای کل مجموعه یا برای بخش خاصی از آن تعیین شود. به عنوان مثال اگر هدف تنها بررسی رفتار یک تجهیز خاص ناشی از اجرای راهکار صرفه­جویی باشد، مرز اندازه­گیری باید حول آن تجهیز در نظر گرفته شود. بنابراین با توجه به هدف گزارش­دهی صرفه­جویی­ها، مرز اندازه­گیری تعیین می گردد.

صرفه­ جویی یا مصرف انرژی اجتناب شده تفاوت بین مصرف انرژی خط مبنای تصحیح شده و مصرف انرژی است دوره گزارش­دهی است. که به صورت زیر محاسبه می گردد:

عبارت تصحیحات جهت جلوگیری از مقایسه ساده بین مصرف قبل و بعد از اجرای راهکار صرفه­جویی به کار می­رود. در واقع تصحیحات، تفاوت شرایط بین دوره­های خط مبنا و گزارش­دهی را به حساب می آورد.

طرح M&V صرفاً مجموعه‌ای از عملکردها به منظور تحقق الزامات پروتکل‌ها نیست. بلکه یک طرح اندازه‌گیری و صحه‌گذاری مناسب می‌تواند به افزایش و بهبود عملیات و بهره برداری از پروژه بیانجامد و سبب استمرار صرفه‌جویی انرژی و جلوگیری از کاهش آن گردد.

واحد M&V از ابتدای تعریف طرح های موضوع ماده 12 با ارائه پیشنویس اولیه دستورالعمل M&V فعالیت خود را آغاز می کند. پس از تعریف کامل طرح و اخذ داده های موردنیاز، دستورالعمل M&V تهیه و تدوین گردیده و مبنای محاسبه میزان بازپرداخت به هر یک از سرمایه گذاران عاملان صرفه جویی قرار می گیرد. هم چنین نظارت دقیق بر پیاده سازی دستورالعمل M&V، تربیت نظران صحه گذاری طرح ها و صحه گذاری تحقق صرفه جویی ها تا انتهای مدت زمان طرح از دیگر وظایف این واحد می باشد.

 

[1] Measurement & Verification

[2] International Performance Measurement and Verification Protocol 

[3] Efficiency Valuation Organization

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829