یادداشت

ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و اجراي طرح هاي صرفه جويي انرژی

ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي کشور (سال 1394) ماده اي است كه به عنوان جايگزين دائمي براي  بند ق تبصره 2 بودجه سال 1393 در اجراي طرح هاي صرفه جويي و افزايش راندمان مطرح گرديد .

تمركز  ماده12 بعنوان مهمترين قانون در مسير بهره وری و کارايی انرژی بر اجراي طرح هاي بهينه‌سازي، کاهش گازهاي گلخانه‌اي و کاهش مصرف انرژي در بخش های مختلف از جمله صنعت با اولویت صنایع انرژی‌بر و حمل و نقل عمومی و ریلی درون و برون‌شهری و ساختمان، توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، گسترش استفاده از گاز طبیعی فشرده یا مایع یا گاز مایع‌شده با اولویت شهرهای بزرگ و مسیر راه ها ی اصلی بین‌ شهری، تولید و یا جایگزین کردن خودروهای کم‌مصرف و یا برقی با خودروهای پرمصرف و فرسوده و کاهش هزینه‌های حمل بار و مسافر و کاهش دموراژ (خسارت‌تأخیر) کشتی ها و طرح های حمل ونقل ریلی، جاده‌ای، دریایی، هوایی اعم از زیرساخت‌ها و وسایل حمل و نقل، و ماشین‌آلات و واحدهای تولیدی بخش کشاورزی می باشد.

در این ماده قانونی به کلیه وزارتخانه‌ها به‌ویژه نفت و نیرو و شرکت های تابعه و وابسته به آنها و سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و کلیه دارندگان عنوان و ردیف در قوانین بودجه کل کشور اجازه داده می‌شود سالانه تا سقف یکصد میلیارد دلار به‌صورت ارزی و پانصدهزار میلیارد ریال به‌صورت ریالی که هر ساله تا سقف نرخ تورم سال قبل تعدیل می‌گردد، درموارد مربوط به بندهای ذیل این ماده که سرمایه‌گذاری منجر به ارتقای کیفیت و کاهش مصرف سوخت می گردد نسبت به انعقاد قرارداد اقدام نموده و صفا از محل در آمد اضافی یا صرفه جویی ایجاد شده بازپرداخت نمایند.

بر همین اساس شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از سال 1393 نسبت به تعریف طرح های متعدد در بخش های اشاره شده در ماده مذکور اقدام نموده و طرح های پیشنهادی را به شورای اقتصاد ارسال کرده است. تا کنون 6 طرح در بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل، دو طرح در بخش ساختمان و یک طرح در بخش صنعت مصوبه شورای اقتصاد دریافت کرده است که سقف بازپرداخت پیش بینی شده حدود هجده (18) میلیارد دلار می باشد. با اجرای این طرح ها در طول دوره اجرا، پیش بینی می شود 67 میلیارد لیتر در مصرف فرآرده های نفتی و حدود 26 میلیارد متر مکعب در مصرف گاز طبیعی صرفه جویی گردد.

 براساس اقدامات صورت گرفته تا کنون تا انتهای فروردین ماه 1399 بیش از 56 میلیون دلار به سرمایه گذاران طرح ها پرداخت شده است.

 

لیست طرح هاي مصوب ماده 12 قانون رفع موانع توليد

 

ساسان کاظمی نژاد

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل

و رئیس کارگروه هماهنگی طرح های ماده12

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829