تکنیک گرب، نوعی از ساخت و ساز که رو به افزایش است

احتمالا پیش از این چیزی درباره تکنیک گرب نشنیده بودید، اما اگر  بدانيد که این تکنیک شامل ساخت و ساز با پوشال است، چندان عجیب به نظر نمی رسد، می رسد؟ درباره این روش و مزایای آن بیشتر بدانید.


تکنیک گرب : خانه های اکولوژیکی که از قرن نوزدهم الهام گرفته  اند.
بیشتر بدانید ...
خانه هائی که با استفاده از عدلهای پوشال ساخته شده اند، نشان می دهند که بازگشتن به عقب و ساخت و ساز نمودن با مواد طبیعی امکان پذیر می باشد. این نوع خانه، یکی از بهترین مثالها از ساخت و ساز زیستی است، زیرا با محیط زیست بسیار سازگار می باشد.
کشاورزان آمریکائی، در قرن نوزدهم شروع به استفاده از پوشال برای ساخت و ساز نمودند. بعدها، در سال 1997 یک معمار و یک ساختمان ساز کانادائی تکنیک معروف گرب را توسعه داده و تکامل بخشیدند.
این تکنیک چیست؟ ابتدا چهارچوب دوتائی از الوار چوبی ساخته می شود، که وزن خانه را بروی خود تحمل می کند. مابین  دو الوار گذرگاهی ایجاد می شود که چند عدل پوشال در داخل آن قرار داده می شود تا این شکاف را پر کند. سپس، این مجموعه با ملات معروف گرب که از سیمان، آهک ، ماسه و خاک اره تشکیل شده است پوشیده می شود که باعث هموار شدن سطح دیوارها می گردد.

بدون شک، این روش یک روش ساختمان سازی ساده و ارزان می باشد!
این تکنیک، در کشورهائی چون کانادا، ایالات متحده و فرانسه بسیار موفق بوده است و امروزه کلبه های ییلاقی  و آپارتمانها با استفاده از این تکنیک ساخته می شوند. این روش در سال 2007 در اسپانیا معرفی گردید، هرچند بطور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است.

مقابله با شایعات
اول اینکه سیستم گرب، بخاطر ملاتی که برای پوشاندن آن بکار می رود، خطر تخریب پوشال را كاهش می دهد. همچنین، پوشال یک عایق خوب محسوب می شود و اجازه می دهد که بدون نیاز به اتلاف انرژی دمای مطلوبی در داخل خانه حفظ گردد.
دوم اینکه، پوشال بین دیوارها فشرده شده و درنتیجه سوختن آن بسیار سخت است. همچنین این پوشال در پشت لایه ای از ملات محصور شده است که امکان حفاظت از آن را افزایش می دهد.
این، جایگزینی برای ساخت و ساز اکولوژیکی می باشد. هرچند این تکنیک امروزه عجیب به نظر می رسد، اما احتمالا در چند سال آینده در اوج پروژه های معماری قرار خواهد  گرفت.
آیا می دانستید...؟ ساختار گرب به فضای داخلی یک خانه اجازه می دهد تا در تمام طول سال دمای 18 درجه سانتیگراد را حفظ نماید.

 

برچسب­ها:

تهویه هوا – پروژه ها و روندها – پایداری

منبع : www.Repsol.com

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829