اخبار

آژانس بین المللی انرژی درباره افزایش انتشار گازهای کربنی هشدار داد

تهران-ایرنا- آژانس بین المللی انرژی (IEA) هشدار داد هرچند کشورهای بزرگ اقتصادی برای نجات از محدودیت های کرونایی و رونق دوباره اقتصاد خود تلاش می کنند، اما جهان تنها چند ماه فرصت دارد تا مانع افزایش انتشار گازهای کربنی به میزان دوران پیشا کرونا شود.

به گزارش سه شنبه ایرنا از گاردین،  آمار جدید دیده بان جهانی انرژی نشان می دهد که انتشار گازهای ناشی از سوخت فسیلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۰میلادی افزایش یکنواختی را داشه است به طوری که تا دسامبر ۲۰۲۰(آذر- دی) انتشار گازهای کربنی ۲ درصد بیشتر از ماه سال قبل از آن بوده است.

بازگشت به افزایش انتشار گازهای کربنی تنها چند ماه پس از کاهش گسترده انتشار چنین گازهایی در نتیجه همه گیری کرونا که از زمان پایان جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده، بروز کرده است.

دکتر فیت بیرول مدیر اجرایی اژانس بین المللی انرژی گفت: اگر در چند ماه آینده دولت ها سیاست های درستی را در بخش انرژی های پاک اتخاذ و اجرا نکنند ممکن است ما طبق معمول به تجارت با تمرکز کربنی باز گردیم که این امر در مغایرت کامل با تعهدات بلندپروازانه چندین دولت برای حرکت در مسیر مخالف آن است.

آژانس بین المللی انرژی یکی از چند گروه با نهادی است که از دولت ها خواسته در بسته های محرک اقتصادی خود در بحران کرونا  طرح هایی را برای استفاده از سیاست های انرژی سبز اجرا کنند. با این حال، تحقیقات روزنامه گاردین فاش کرده که تنها تعداد اندکی از کشورهای بزرگ جهان در تلاش برای کاستن از سوخت های فسیلی و استفاده از دیگر منابع انرژی مانند انرژی تجدیدشدنی برای تولید برق، وسایل نقلیه الکتریکی و بهینه سازی مصرف انرژی، منابع کافی را اختصاص داده اند.

این گزارش بیان می کند کشورهایی ماننند چین، هند، آمریکا و برزیل کمترین کمک را به اقدامات محرک اقتصادی سبز کرده اند و در نیمه دوم سال گذشته میلادی که فعالیت های اقتصادی از سر گرفته شده است باعث افزایش انتشار گازهای کربنی شده اند.

چین اولین اقتصاد بزرگی بود که از همه گیری رها شد و محدودیت ها را برداشت و تنها اقتصاد بزرگی بود که سال گذشته رشد داشت و این امر باعث شد انتشار گازهای کربنی در این کشور در دسامبر ۲۰۲۰ در مقایسه با دسامبر ۲۰۱۹ میلادی ۷ درصد افزایش یابد اما در فوریه(بهمن) سال گذشته سطح گازهای کربنی این کشور ۱۲ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود. به طور کلی در کل سال ۲۰۲۰ انتشار گازهای کربنی در چین ۰.۸ درصد بالاتر از سال ۲۰۱۹ بوده است.

در هند و برزیل انتشار گازهای کربنی در دسامبر ۲۰۲۰میلادی ۳ درصد نسبت به پایان سال ۲۰۱۹ افزایش داشت که افزایش چشمگیری را نسبت به دوران محدودیت های کرونایی در آوریل سال ۲۰۲۰(فروردین۱۳۹۸) نشان می داد. در ماه آوریل ۲۰۲۰ انتشار گاز دی اکسید کربن در هند ۴۱ درصد و در برزیل ۲۳ درصد کمتر از سال قبل از آن (۲۰۱۹) بود.

در اتحادیه اروپا در ماه آوریل ۲۰۲۰ (روزهای اعمال سخت محدودیت های کرونایی) انتشار گاز دی اکسید کربن ۲۲ درصد زیر سطح ۲۰۱۹ بود و در ماه دسامبر انتشار این گازهای همچنان ۵ درصد کمتر از سال قبل بود که این امر تا اندازه ای به خاطر تداوم محدودیت های کرونایی به منظور مهار کووید-۱۹ و ویروس جهش یافته بود.

بیرول گفت: برای جلوگیری از بازگشت به سطوح بالاتر انتشار گازی های کربنی حتی به میزان قبل از دوران کرونا «چندان دیر نیست» اما این یک وظیفه مهم است و دولت های همه کشورها به ویژه اقتصاد های بزرگی مانند آمریکا، چین، هند، اروپا و ژاپن باید سیاست های انرژی پاک را در بسته های احیای اقتصادی خود لحاظ کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829