امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

اخبار

سخنان وزیر نفت در بیست و دومین نشست وزارتی جی‌ئی‌سی‌اف

وزیر نفت در نشست وزارتی جی‌ئی‌سی‌اف از طریق ویدیو کنفرانس با ناعادلانه خواندن تحریم‌های آمریکا که مانع دسترسی ایران به میلیاردها دلار از درآمدهایش از محل صادرات منابع هیدروکربوری شده است، گفت: با وجود همه چالش‌های ژئوراهبردی، ما به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در بخش انرژی دست یافته‌ایم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه روز (پنجشنبه، ۲۲ آبان‌ماه) در بیست و دومین نشست وزیران نفت و انرژی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) با بیان اینکه این نشست از بسیاری جهات منحصر به فرد است، از آن رو که در بحبوحه شیوع ویروس کووید-۱۹ که در صد سال اخیر بی‌سابقه است، برگزار می‌شود، تصریح کرد: برگزاری این نشست نشان‌دهنده موفقیت جی‌ئی‌سی‌اف است و ما این موفقیت را به رئیس نشست، دبیرکل و کارکنان دبیرخانه مدیون هستیم.

وی با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف از اینکه می‌بیند این مجمع دارای استحکام، کارآمدی و اعتبار شده است، به خود می‌بالد، تصریح کرد: همه این‌ موارد در کمتر از دو دهه از ماه مه سال ۲۰۰۱ به وقوع پیوسته است. جی‌ئی‌سی‌اف گام‌های بزرگی برای گفت‌وگوهای تخصصی و هدفمند با کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده گاز، موسسه‌ها و سازمان‌های بین المللی برداشته است.

وزیر نفت گفت: گزارش چشم انداز جهانی سال ۲۰۵۰ میلادی مجمع که از مهمترین انتشارات دبیرخانه است، نشان می‌دهد که با وجود همه موانعی نظیر شیوع ویروس کووید-۱۹، چالش‌های ژئو راهبردی که سبب کاهش رشد اقتصادی جهان و تغییر رفتار مصرف کنندگان شده است، روزهای خوبی در انتظار مجمع و اعضای آن و همه کشورهای تولیدکننده است.

وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته جامعه جهانی ضربه بزرگی را در مقابل تلاش‌هایش برای ارتقای همکاری‌های بین‌المللی، چندجانبه‌گرایی، توسعه پایدار و تا حد بسیاری درباره جهانی‌سازی تجربه کرده است، افزود: روابط میان آتلانتیک خدشه‌دار شده است، جنگ تجاری میان چین و آمریکا رشد اقتصادی جهانی را تحت تاثیر منفی قرار داده است.

وزیر نفت تصریح کرد: خروج یک جانبه ایالات متحده آمریکا از بسیاری از معاهده‌ها و توافق‌ها نظیر برجام که حاصل سال‌ها تلاش، مذاکرات چندجانبه بوده است، همگی بیانگر تغییر پارادایم در روابط بین‌الملل است.

زنگنه با بیان اینکه خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، تحمیل غیرقانونی، تحریم‌های یکجانبه اقتصادی در مقابل کشور من چیزی جز زورگوئی به ایران و جامعه جهانی نبوده است، اظهار کرد: تحریم‌های آمریکا به ایران نقض سیاست‌های مشخص بیشتر کشورهای عضو جامعه جهانی تنها به‌دلیل سلطه آمریکا بر سیستم مالی و بانکی جهانی است.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا به صورت ناعادلانه‌ای مانع دسترسی ایران به میلیاردها دلار از درآمدهایش از محل صادرات منابع هیدروکربوری شده است، افزود: دسترسی نداشتن به این درآمد مانع از این شده است تا کشور من بتواند به مبارزه بهتر با کووید-۱۹ و محافظت از مردم با خدمات پزشکی و مشوق‌های اقتصادی و اجتماعی به‌دلیل محدودیت‌های وضع شده ناشی از ویروس کووید-۱۹ بپردازد. من معتقدم که دولت آمریکا سهم بزرگی از مسئولیت مرگ روزانه ۴۰۰ تن از مردم ایران را دارد.

وزیر نفت ادامه داد: با وجود همه این چالش‌های ژئوراهبردی، ما به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در بخش انرژی دست یافته‌ایم. با تکیه بر منابع داخلی انسانی، فناوری و سرمایه‌گذاری، موفق به تولید پایدار روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز شده‌ایم. ۹۵ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور به گاز لوله‌کشی در خانه‌هایشان دسترسی دارند، صنایع نفت و پتروشیمی گام‌های بلندی درباره فناوری بومی در زنجیره تولید برداشته اند. ما باید مقاومت کنیم.

زنگنه با بیان اینکه پیش‌بینی بلندمدت تقاضای گاز طبیعی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ سهم گاز طبیعی در سبد جهانی از ۲۳ درصد به ۲۸ درصد خواهد رسید، تصریح کرد: اما این میزان رشد برای نیل به  اهداف توسعه پایدار و تغییرات اقلیم به ویژه در سی‌سال آینده کافی نیست. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردم برای رسیدن به سهم ۳۰ درصدی مجمع، باید رویکردی تازه برای نشان دادن ارزش جهانی گاز اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه و به‌کارگرفتن فناوری‌های کربن‌زدایی در روند تولید و انتقال گاز طبیعی و توسعه، تولید هیدروژن پاک از جمله راه‌های بهبود مصرف گاز در طول دوران گذار است، تصریح کرد: من مطمئن هستم که امروز همگی شما متفق القول هستید که دستیابی به اهداف تاسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در گرو همکاری، هم‌آهنگی و سیاست‌زدایی بخش انرژی است.

وزیر نفت تصریح کرد: با استفاده از دیپلماسی فعال، تهیه گزارش‌های تحلیلی درباره بازار گاز و چشم انداز بلندمدت گاز، دبیرخانه فرصتی ارزنده برای شناساندن مجمع ایجاد کرده است. باید تلاش کرد مجمع کشورهای صادرکننده گاز به عنوان مرجعی قابل اعتماد برای متخصصان گاز در جهان شمرده شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829