معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري: تسهيلات مالي بلاعوض براي جايگزيني موتوسيكلت برقي پرداخت مي‌شود

چاپ

 معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري گفت: براي اجراي طرح جايگزيني موتوسيكلتهاي برقي در كلانشهرها از جمله اصفهان، تسهيلات مالي بلاعوض پرداخت مي‌شود.
به گزارش شانا به نقل از معاونت علمي و فناوري رئيس جمهوري، تفاهمنامه همكاري ميان شهرداري اصفهان و معاونت علمي به منظور جايگزيني موتوسيكلتهاي برقي و در قالب طرح ارتقاي فرهنگ ترافيكي، حفظ محيط زيست انساني و تجاري سازي فناوري، امضا شد.
سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رئيس جمهري در مراسم امضاي تفاهمنامه همكاري با شهرداري اصفهان، گفت: تسهيلاتي براي جايگزيني موتوسيكلتهاي برقي به مردم اصفهان پرداخت مي‌شود كه بخشي از آن از سوي معاونت علمي و فناوري رئيس جمهوري بصورت بلاعوض و بخشي نيز به صورت وام قرض الحسنه خواهد بود.
وي همچنين با اشاره به اين كه ۵۰ جايگاه نيز از سوي شهرداري اصفهان براي شارژ اين موتوسيكلتها در نظر گرفته شده است، افزود: هزينه شارژ اين موتورها با همكاري شهرداري اصفهان رايگان است.
ستاري با اشاره به حمايت معاونت علمي و فناوري رئيس جمهوري از شركتهاي دانش بنيان براي بومي سازي فناوري جايگزيني موتوسيكلتهاي برقي، تصريح كرد: ما در اين طرح از فناوريهاي بومي استفاده مي‌كنيم و شهرداري اصفهان نيز مباحث زيرساختي و جايگاهها را تامين مي‌كند.
معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري بخش بزرگي از اجراي طرح جايگزيني موتور برقي را مباحث فرهنگي خواند و عنوان كرد: لازم است فرهنگ ترافيك و رانندگي نيز در اين طرح مورد توجه ويژه قرار گيرد.
وي به برخي مشكلات كلانشهرها مانند آلودگي هوا، كمبود آب و دفع زباله اشاره كرد و گفت: براي حل اين مشكلات بايد راه حلهاي بومي را توسعه دهيم.
ستاري جايگزيني موتوسيكلتهاي برقي را قدم اول شهرداري اصفهان در مسير حل مشكل آلودگي هوا دانست و تصريح كرد: در مراحل بعدي نيز طرحهايي در زمينه هاي دفع زباله و فناوري اطلاعات و ارتباطات اجرا مي‌شود.
طرح جايگزين كردن موتوسيكلتهاي برقي با هدف كاهش آلودگي هوا و ارتقا كيفيت هواي كلانشهر اصفهان در دستور كار شهرداري قرار گرفت.
بر اين اساس، موتوسيكلتهاي بنزيني با استفاده از فناوري بومي سازي و تسهيلاتي كه معاونت علمي و فناوري رئيس جمهوري ارائه مي‌كند به موتوسيكلتهاي برقي بدل مي‌شود.
به گفته شهردار اصفهان، در مرحله نخست حدود پنج هزار دستگاه موتوسيكلت تا پنج ماه آينده در اصفهان برقي شده و وارد شبكه حمل و نقل مي‌شود.