اجرای طرحی برای اصلاح الگوی مصرف انرژی از سوی معاونت علمی

چاپ

ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری راهکارهایی را برای سامان دادن به مصرف انرژی در کشور و کاهش مصرف ارائه داد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی، ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طریق طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست قرار است مطابق با آئین‌نامه مصوب سال 96 شرایط را برای جمع‌آوری و سازماندهی اطلاعات لازم در این حوزه با همکاری همه دستگاه‌های متولی از جمله شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، ساتبا، سازمان حفاظت محیط‌زیست و بازار بورس انرژی ایران فراهم کند تا مرکزی قابل استناد برای ارائه اطلاعات و آمارهای رسمی کشور در این حوزه ایجاد شود.

این طرح به دنبال اجرای راه‌کارهای کاهش مصرف انرژی، حفاظت از محیط‌زیست و کم کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای بوده و زمینی مهیا برای بسط فرهنگ درست استفاده از انرژی در سطح ملی و بین‌المللی است.

 در این طرح مقرر شده است که اگر شخص یا شرکت خدمات انرژی با سرمایه‌گذاری در یک بخش با تعرفه پائین انرژی (مانند بخش خانگی و موسسات آموزشی و صنایع) بتواند در مصرف حامل‌های انرژی صرفه‌جوئی کند، انرژی صرفه‌جوئی شده را به بخش‌های با تعرفه انرژی بالا (مانند پتروشیمی یا ایستگاه‌های گاز فشرده) در چارچوب بازار بورس انرژی عرضه کند.

 بررسی‌ها حاکی از این است که گردش مالی بخش خصوصی در بازار بهینه‌سازی انرژی در حدود 230 هزار میلیارد ریال در سال خواهد بود.