معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت:
ایجاد نهاد تنظیم‌گر در بخش انرژی سبب شفاف‌سازی مقررات می‌شود

چاپ

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه ایجاد نهاد رگولاتوری خاص عمومی است، اما هنوز شناخت کلی از آن حاصل نشده است، گفت: با اجرای این نهاد قواعد و مقررات شفاف می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، هوشنگ فلاحتیان، روز (پنجشنبه، نهم بهمن‌ماه) در نشست تخصصی «رگولاتوری نفت و نیرو» در روز پایانی ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو با بیان اینکه وزارت نفت موافق اجرایی شدن نهاد رگولاتوری در این صنعت است، گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که یارانه‌های عمده‌ای در بخش انرژی پرداخت می‌شود.

وی افزود: در بعضی از حوزه‌های انرژی باید به قیمت‌های فوب خلیج‌فارس می‌رسیدیم که به دلایل مختلف این کار انجام نشد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت به لزوم اجرای نهاد رگولاتوری اشاره و تصریح کرد: بنا نیست با اجرای رگولاتوری اتفاقی ویژه رخ دهد، بلکه با اجرای این نهاد قواعد و مقررات شفاف می‌شود.

فلاحتیان عنوان کرد: ایجاد نهاد رگولاتوری خاص عمومی است، اما شناخت کلی از آن حاصل نشده است. امیدواریم با برگزاری چنین رویدادهایی آگاهی‌رسانی را در این زمینه انجام دهیم.

در همین حال، محمد ساردویی، معاون پژوهشکده حقوق انرژی دانشگاه تهران نیز در این نشست به رگولاتوری در بخش برق اشاره کرد و گفت: ایران می‌تواند در حوزه انرژی به بازاری منطقه‌ای تبدیل شود، زیرا موقعیت جغرافیایی کشور نیز در شرایط خوبی قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه وقتی از نهاد رگولاتوری صحبت می‌کنیم باید به‌دنبال یک بازار رقابتی باشیم، افزود: رگولاتوری به معنای استقلال و پاسخگویی است، بی‌شک سیاست رقابت با ایجاد نهاد رگولاتوری تعیین می‌شود.

در ادامه این نشست، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران نیز به ضرورت نهاد تنظیم‌گر رگولاتوری در حوزه انرژی اشاره و عنوان کرد: باید از اقتصاد نفتی فاصله گرفت، همچنین باید در بخش انرژی نهاد تنظیم‌گری داشته باشیم که بتواند در این بخش مستقل عمل کند.

وی ادامه داد: رگولاتوری باید با مشارکت فعالان بخش‌خصوصی، انجمن‌ها، تشکل‌ها و اتحادیه‌های حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی انجام شود.

پدیدار تأکید کرد: با تأسیس نهاد رگولاتوری در صنعت نفت، شرایط کسب‌وکار در این صنعت رونق می‌گیرد که بسیار حائز اهمیت است.

محمدحسین رحمتی، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه نیز به‌عنوان آخرین سخنران در این نشست تخصصی گفت: جایگاه خالی رگولاتوری به‌ویژه در بخش انرژی کشور احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: باید تصمیم‌گیری شود که آیا می‌خواهیم وزارت انرژی داشته باشیم یا خیر، سپس رگولاتوری را در بخش انرژی اجرایی کنیم، نمی‌توان برای هر دو نهاد انرژی، رگولاتوری ایجاد کرد.