افتتاح ۳ طرح پتروشیمی به ارزش حدود یک میلیارد دلار در غرب کشور
زنگنه: امروز جشن شکوفایی و جهش تولید برای غرب ایران است

چاپ

وزیر نفت مجموع ارزش سه طرح واحدهای الفین و گوگردزدایی پتروشیمی ایلام، پتروشیمی هگمتانه و واحد سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه را نزدیک به یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: همه این طرح‌ها در غرب کشور و امروز جشن شکوفایی و جهش تولید برای غرب ایران است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه روز (پنجشنبه، چهارم دی‌ماه) در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح‌های ملی پتروشیمی در شهرهای ایلام، همدان و آذربایجان غربی با دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس اظهار کرد: وزارت نفت در دوران تحریم همه همت و عزم خود را برای تداوم توسعه صنعت نفت به‌کار بسته و خوشبختانه با اتکا به سیاست اقتصاد مقاومتی و زحمات بی‌وقفه همکاران، توانستیم دستاوردهای بزرگی کسب کنیم که جهش‌های صنعت پتروشیمی یکی از آنهاست.

وی با یادآوری اینکه درآمد صنعت پتروشیمی در سال ۷۶ و بر پایه قیمت ثابت سال ۹۵ حدود ۲ میلیارد دلار بود که با طراحی گسترده‌ای که از سال ۱۳۷۶ آغاز شد این رقم در جهش نخست در سال ۹۲ به ۱۱ میلیارد دلار رسید، افزود: از سال ۹۲ با جهش دوم کار این صنعت پیگیری شد که با تکمیل طرح‌های این صنعت در سال ۱۴۰۰ درآمد صنعت پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و در سال ۱۴۰۴ با برنامه‌ریزی انجام‌شده و طرح‌های در حال اجرا به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

وزیر نفت با بیان اینکه امسال و در ادامه طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن امسال به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: تا امروز هفت طرح از سوی شما (رئیس جمهوری) افتتاح شده است و امروز سه طرح دیگر نیز افتتاح می‌شود.

اهمیت استان ایلام برای صنعت نفت

زنگنه از واحدهای الفین و گوگردزدایی پتروشیمی ایلام به‌عنوان نخستین طرحی که امروز افتتاح می‌شود نام برد و یادآور شد: واحد پلی‌اتیلن سنگین و سرویس‌های جانبی پتروشیمی ایلام در قالب فاز نخست این طرح اردیبهشت‌ماه ۹۳ از سوی جنابعالی (رئیس جمهوری) افتتاح شد.

وی واحد الفین این پتروشیمی را نخستین واحد الفین غرب کشور خواند و افزود: ظرفیت مجموع این طرح ۷۶۵ هزار تن است که با سرمایه گذاری ۸۶۶ میلیون یورو از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) ساخته شد.

وزیر نفت با بیان اینکه خوراک واحد اتیلن این طرح اتان، برش سه‌کربنه و سنگین‌تر و برش پنج‌کربنه و سنگین‌تر است که از واحد پالایشگاه گاز ایلام تأمین می‌شود، اظهار کرد: این طرح به‌ویژه پروپلین تولیدی آن بسیار مهم است.

به گفته زنگنه، خوشبختانه یک واحد پلی پروپلین هم در ایلام با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلار در پایین‌دست این پتروشیمی با پیشرفت ۵۲ درصد در حال اجراست.

وی ایلام را استانی مهم برای صنعت نفت کشور نام برد و یادآور شد: افزون بر این طرح‌ها ما توسعه میدان‌های نفتی آذر، آبان، پایدار غرب، چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق را با سرمایه‌گذاری در قالب بیع متقابل و الگوی جدید قراردادهای نفتی در حال اجرا داریم.

وزیر نفت با بیان اینکه توسعه میدان گازی تنگ بیجار که خوراک پالایشگاه گاز و پتروشیمی ایلام را تأمین می‌کند هم در حال انجام است، افزود:‌ طرح ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ با سرمایه گذاری ۸۹۰ میلیون دلار و بیش از ۵۵ درصد پیشرفت هم اکنون در حال اجراست. اجرای این طرح مانع سوختن گاز مشعل منطقه ایلام می‌شود و ان‌شاء‌الله پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

زنگنه گفت:‌ خوراکی که از ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ تولید می‌شود تحویل پتروشیمی دهلران می‌شود که این طرح (پتروشیمی دهلران) نیز در حال اجراست.

پتروشیمی هگمتانه و ساخت ادوات پزشکی

وی درباره پتروشیمی همگتانه به‌عنوان دومین طرحی که امروز به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: پتروشیمی هگمتانه از صنایع پایین‌دستی به شمار می‌آید که در منطقه عمومی همدان ساخته شده است. ما در این منطقه مجتمع پتروشیمی نداشتیم، اما با پیگیری‌های دوستان به‌ویژه آقای حاجی بابایی، نماینده همدان، این طرح اجرایی شد.

وزیر نفت با بیان اینکه اجرای این طرح به دلیل مشکلات سرمایه‌گذار بخش خصوصی طولانی شد، اما امروز به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: پتروشیمی هگمتانه ۴۵ هزار تن پی‌وی‌سی گرید پزشکی تولید می‌کند که برای ساخت وسایل و ادوات پزشکی مانند سرم و سرنگ استفاده می‌شود.

زنگنه گفت:‌ سرمایه‌گذار پتروشیمی هگمتانه می‌تواند توسعه آن را ادامه دهد، تفاهم‌هایی هم برای تأمین خوراک آن داشته‌ایم تا واحدی مشابه کنار واحد کنونی ساخته شود.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در مبارزه با کرونا در کنار کادر درمان نقش مهمی ایفا کرده است، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در تولید مواد ضدعفونی‌کننده، آب ژاول، تولید LAB (ماده اولیه ساخت تمام شوینده‌ها)، افزایش ظرفیت تولید پلی‌پروپیلن برای تهیه ماسک و لباس بیمارستانی و تولید پت و به‌تازگی عرضه اکسیژن نقش مهمی داشتند.

۹۰ هزار تن ظرفیت تولید واحد سولفات پتاسیم ارومیه

وزیر نفت از واحد سولفات پتاسیم و اسید کلریدریک پتروشیمی ارومیه به‌عنوان سومین طرح نام برد و گفت:‌ ظرفیت این طرح ۹۰ هزار تن و با ۵۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی هلدینگ خلیج فارس اجرا شده است.

زنگنه مجموع ارزش طرح‌هایی را که امروز به دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسیدند نزدیک به یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: همه این طرح‌ها در غرب کشور قرار دارند، امروز در واقع جشن شکوفایی و جهش تولید برای غرب ایران است.

به گفته وی، ارزش تولید سالانه ۱۰ طرحی که از ابتدای امسال تاکنون به بهره‌برداری رسیده است بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد بود.

ریل‌گذاری برای آینده

وزیر نفت با خطاب قراردادن رئیس‌جمهوری اظهار کرد:‌ افزون بر این طرح‌ها، ما برای آینده صنعت پتروشیمی هم ریل‌گذاری کرده‌ایم. احداث دو مگاپروژه هم افزون بر طرح‌های جهش سوم در برنامه قرار دارد که ان‌شاء‌الله در همین دولت آغاز شود.

زنگنه با بیان اینکه هر کدام از این دو مگاپروژه از نظر اندازه و ارزش محصولات از بندر امام کنونی بزرگ‌تر خواهد بود، تصریح کرد: خوراک این دو مگاپروژه تأمین و سرمایه‌گذار و زمین‌های آن هم مشخص شده است.

وی ادامه داد: هلدینگ خلیج فارس و نفت و گاز پارسیان اجرای این مگاپروژه‌ها را که طرح‌هایی بزرگ و عظیم هستند به‌عهده می‌گیرند. هرکدام از این طرح‌ها در دل خود چند کارخانه تولیدی خواهند داشت، همچنین خط لوله پروپیلن هم در حال پیگیری است.

وزیر نفت در پایان اظهار کرد: در آستانه روز پتروشیمی جا دارد از همکارانم در این صنعت که سبب شدند صنعت پتروشیمی ایران از نهالی کوچک در سال ۷۶ به درختی تنومند تبدیل شود، قدردانی کنم، همچنین از حضرتعالی (رئیس‌جمهوری) که همیشه مشوق، پشتیبان و حامی بزرگ صنعت پتروشیمی بودید تشکر می‌کنم. این طرح‌ها، برای شما، ملت ایران و مردم غرب کشور مبارک باشد.