معاون اول ریاست جمهوری:
طرح جامع انرژی باید در دستور کار بخش‌های مرتبط قرار گیرد

چاپ

رئیس‌جمهوری ضمن ارزشمند دانستن تدوین طرح جامع انرژی کشور و تاکید بر شتاب در روند نهایی شدن آن، اظهار کرد: این طرح به عنوان راهبرد اصلی در حوزه انرژی باید در دستور کار بخش‌های مرتبط قرار گیرد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه معاون اول ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری روز (دوشنبه، ۲۱ مهرماه) در نشست شورای عالی انرژی با تأکید بر ضرورت توسعه بخش انرژی به‌ویژه نفت و گاز در کشور گفت: بی‌تردید اصلی‌ترین منبع توسعه کشور در سال‌های آینده منابع نفت و گاز خواهد بود.

وی افزود: البته اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفتی باید کاهش یابد، اما توسعه ۲۰ سال آینده کشور چه در بخش صنعتی و چه غیرصنعتی باید با استفاده از منابع نفت و گاز باشد.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: با این دورنمای ۲۰ ساله، توسعه صنعت نفت و گاز کشور باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند سالانه ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشور کمک کند و این یعنی باید افزون بر تأمین نیازهای داخلی بتوانیم تولید مازاد را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه باید برای تحقق بهینه‌سازی مصرف انرژی، اصلاحات جدی و اساسی در بخش‌های مصرف‌کننده اصلی انرژی انجام شود، گفت: باید در بخش‌هایی نظیر تولید خودرو، لوازم برقی، ساختمان و حمل‌ونقل عمومی شاهد اصلاحات و تغییراتی جدی باشیم.

وی با قدردانی از وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و دیگر دستگاه‌های مرتبط برای تدوین طرح جامع انرژی کشور، افزود: تدوین طرح جامع انرژی کشور اقدامی ارزشمند است که باید هر چه سریع‌تر نهایی شود و به عنوان راهبرد اصلی در حوزه انرژی در دستور کار بخش‌های مرتبط قرار گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه برای اجرای مناسب طرح‌ها و برنامه‌های مختلف باید الزام‌های اجرای هر طرح را نیز به‌دقت مدنظر قرار دهیم، یادآور شد: باید به واقعیت‌های اقتصاد کشور و شرایط زندگی مردم نیز توجه کنیم، زیرا اگر این واقعیت‌ها را در نظر نگیریم، ممکن است اجرای تصمیم‌های بزرگ با تأخیر روبه‌رو شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه مصرف بی‌رویه آب در کشور سبب شده است کمبود منابع آب به یکی از چالش‌های اصلی پیش روی کشور تبدیل شود، تصریح کرد: در بخش انرژی نیز ایران جزو نخستین کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز جهان است، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که به دلیل مصرف بالای انرژی، در ۲۰ سال آینده ممکن است با تراز منفی انرژی روبه‌رو شویم که لازم است دستگاه‌های مسئول نظیر شورای عالی آب، وزارت نیرو و وزارت نفت برنامه‌های بلندمدت و قابل اجرا برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف تدوین کنند.

در این نشست که وزیر نیرو، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و رئیس سازمان ملی استاندارد نیز حضور داشتند، بیژن زنگنه، وزیر نفت بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور تأکید کرد و گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی امروز یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام است و رکن اصلی اجرای آن، مشارکت مردم و همه دستگاه‌های مرتبط است.

در این نشست همچنین نماینده وزارت نفت گزارشی از طرح جامع انرژی به‌عنوان اصلی‌ترین مرجع تصمیم‌سازی در مسائل کلان انرژی کشور ارائه کرد و به تشریح اهداف این طرح نظیر توجه به تکمیل زنجیره ارزشی نفت و گاز، توجه به نیازهای کشور در زمینه انرژی و تعیین سبد بهینه حامل‌های انرژی پرداخت.

در این نشست همچنین گزارشی از سند تأمین انرژی بخش حمل‌ونقل کشور تا افق ۱۴۲۰ و سند تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور براساس گزینه‌های بهینه‌سازی در ماه‌های سرد و ماه‌های عادی سال تا افق ۱۴۲۰ ارائه و پس از بحث و تبادل‌نظر، پیشنهادهای وزارت نفت درباره اجرای این اسناد تصویب شد.