یادداشت

"هزینه های مالکیت خودروهای برقی"

قیمت اولیه خرید تنها بخشی از هزینه­ای است که مصرف­کنندگان برای داشتن وسیله نقلیه خود پرداخت می­کنند. در طول عمر یک وسیله نقلیه مرسوم برپایه سوخت فسیلی، هزینه­های سوخت و نگهداری می تواند حتی بیشتر از قیمت خرید اصلی  باشد. با وجود اینکه وسایل نقلیه الکتریکی (EV) معمولاً قیمت خرید بالاتری دارند، در هزینه­ های عملیاتی می­توانند بسیار برای مصرف­ کننده صرفه جویی ایجاد کنند. این مطالعه با استفاده از داده­های جدید در مورد نرخ استهلاک خودروهای برقی و همچنین هزینه­ های مربوط به تعمیر و نگهداری، همراه با متوسط قیمت واقعی وسایل نقلیه در جهان، تخمین می­زند که محبوب­ترین خودروهای الکتریکی امروزی در مقایسه با وسایل نقلیه مشابه ICE چه مقدار قابلیت صرفه جویی در هزینه­ها را برای مصرف­کننده دارا هستند.

بخش 1 - ارزش فروش مجدد وسایل نقلیه الکتریکی در قیاس با وسایل نقلیه موتور احتراق داخلی

بازار وسایل نقلیه الکتریکی به سرعت در حال تغییر است، بیشتر به این دلیل که هزینه باتری در دهه گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است. یکی از مهمترین تغییرات برد رانندگی بیشتر است، که مزیت بزرگی را برای بسیاری از مصرف کنندگان فراهم می کند.

ALG ، یک شرکت تابعه داده و تجزیه و تحلیل وب سایت قیمت گذاری و اطلاع رسانی خودرو TrueCar، مقادیر باقیمانده پیش بینی­شده برای همه خودروهای سال مدل 2019 را به عنوان درصدی از میانگین قیمت اصلی برای هر مدل، پس از پنج سال مالکیت در اختیار CR قرار داد. این پیش بینی­ها با استفاده از الگوریتم های اختصاصی و داده های میلیون ها معامله جدید و انجام شده در دنیای واقعی صورت گرفته است. سپس این برآورد ارزش باقیمانده برای در نظر گرفتن تأثیر یارانه های خرید موجود در سطح ایالت و فدرال بر قیمت اصلی باتری­های برقی و وسایل نقلیه الکتریکی تعدیل شد. این موضوع ضروری بوده چرا که بهای خالص پس از مشوق­ها مبین بهای واقعی پرداخت شده توسط مشتری برای این خودروها می باشد و انتظار می­رود که هم بازار خودروهای نو و هم کارکرده منعکس‌کننده دسترس­پذیری به این مشوق‌ها باشد. با محاسبه اعتبار مالیاتی و مشوق­های ایالتی، مشخص شد که به صورت متوسط خودروهای برقی فروخته شده در سال ۲۰۱۹ هریک 1400 دلار مشوق­های خرید ایالتی دریافت کردند.

جدول 1-1 خلاصه‌ای از از ارزش باقیمانده پنج ساله پیش­بینی شده برای دسته­بندی­های مختلف انجام شده برای خودروها بر اساس کلاس و برد را برای خودرو برقی (EV) و هیبرید پلاگین (PHEV) نشان می­دهد، که سطوح مختلفی از تعدیل­ها (تعدیل شده برای اعتبار مالیاتی فدرال و تعدیل شده برای هر دوی اعتبار مالیاتی فدرال و ایالتی) را دارند. این ارزش­ها سپس با مقادیر متوسط ارزش باقیمانده پیش‌بینی شده برای گروه خودروهای درون­سوز متداول هم­رده، مورد مقایسه قرار گرفته­‏اند. ارزش باقیمانده در جدول بیانگر بخشی از قیمت اولیه موثر خرید است که بعد از ۵ سال از مالکیت باقی می­ماند. برای مثال، ارزش باقیمانده چهل و پنج صدم نشانگر این است که خودرو ۵۵ درصد مستهلک و کم بها شده است.

جدول ۱-۱. متوسط ارزش باقیمانده 5 ساله پیش­بینی شده خودروهای برقی در قیاس با خودروهای درون سوز

دسته EV/PHEV

تعدیل شده برای اعتبار مالیات فدرال

تعدیل شده برای اعتبار مالیات ایالتی و فدرال

خودرو درون سوز قابل مقایسه

مقایسه با دسته خودرو درون­سوز

EV لوکس

0.47

0.48

0.46

خودرو لوکس

معمولی با برد بیش از 200 مایل

0.44

0.46

0.45

خودرو کوچک

معمولی با برد 100 تا 200 مایل

0.43

0.45

0.45

خودرو کوچک

معمولی با برد زیر 100 مایل

0.28

0.29

0.36

خودرو بسیار کوچک

خودرو PHEV

0.47

 

0.48

هیبرید

خودرو PHEV لوکس

0.43

 

0.45

هیبرید لوکس

نتایج را می­توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • پیش­بینی می­شود وسایل نقلیه الکتریکی با باتری (BEV) با برد بلند فعلی مانند وسایل نقلیه با موتور احتراق داخلی (ICE) در طی 5 سال آینده ارزش خود را حفظ کنند.
  • پیش­بینی می­شود وسایل نقلیه الکتریکی پلاگین هیبریدی (PHEV) به طور متوسط مانند هیبریدهای معمولی از همان کلاس خودرو، در مدت مشابه ارزش خود را حفظ کنند.

بخش ۲- هزینه تعمیر و نگهداری خودروهای الکتریکی

به دلیل اینکه موتور الکتریکی و اجزای قوای محرکه خودروهای الکتریکی قطعات متحرک کمتری نسبت به خودروهای احتراق داخلی دارند، انتظار می­رود که خودرو های الکتریکی هزینه­ی کمتری برای تعمیر و نگهداری داشته باشند، و این خودروها نیاز به تعویض مایعات خودرو ندارند. با این وجود به دلیل اینکه خودروهای برقی نسبتاً جدید می­باشند، داده­های کمی برای اثبات این ادعا وجود دارد و اغلب تخمین‌ها در مدارک بر اساس هزینه های تعمیر و نگهداری پیش­بینی شده می­باشند. لیکن هرسال CR از صدها هزار نفر از اعضای ما در خصوص قابلیت اطمینان و هزینه های نگهداری و وسایل نقلیه آنها نظرسنجی می­کند. در سال­های اخیر این نظرسنجی نمونه، بیش از پیش خودروهای برقی از جمله هزاران خودرو  برقی با باتری و خودروهای پلاگین هیبرید را شامل می­شود. این اطلاعات جهت تخمین متوسط جهانی هزینه های تعمیر و نگهداری برای خودروهای برقی، احتراق داخلی و هیبرید پلاگین تحلیل شد.

داده‌ها برای این تحلیل از گزارش‌های نظرسنجی مصرف کنندگان سال ۲۰۱۹ و بهار ۲۰۲۰ در مورد قابلیت اطمینان به دست آمده است. این نظرسنجی­های فراگیر به صدها هزار نفر است اعضای CR فرستاده شده و به عنوان اساس رتبه­بندی قابلیت اطمینان CR ها استفاده شده است. در میان دیگر سوالات، راننده­ها نیز به صورت شخصی در خصوص میزان هزینه­کرد آن­ها برای تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه خود طی ۱۲ ماه گذشته، میزان مایل رانندگی شده در ۱۲ ماه گذشته و میزان مایل کلی رانندگی شده توسط وسیله نقلیه آنها مورد سوال قرار گرفته­اند. این داده ها جهت حذف پاسخ­های ناکامل، پیمایش­های بسیار زیاد یا بسیار کم و هزینه­های نگهداری بیش از معمول فیلتر شده اند:

نتایج بررسی‌ها براساس محدوده و متوسط پیمایش در یک طول عمر 200000 مایلی در جدول 2-1 آورده شده است. اهم نتایج حاکی از آن است که متوسط هزینه‌های تعمیر و نگهداری طول عمر برآوردشده در خودروهای برقی هیبرید شارژی و خودروهای برقی با باتری نصف خودروهای احتراق داخلی است. این امر بطور کلی با برآورد هزینه‌های نسبی تعمیر و نگهداری خودروهای برقی سایر منابع به میزان 40 و 47 درصد مطابقت دارد.

داده‌ها نشان می‌دهد هزینه‌های تعمیر و نگهداری در خودروهای برقی هیبرید شارژی نسبت به خودروهای برقی با باتری تا مرز 100000 مایل کمی بیشتر و بیش از 100000 مایل اندکی کمتر است.

جدول 2-1. هزینه‌های تعمیر و نگهداری برآوردشده در هر مایل براساس سیستم نیروی محرکه

سیستم نیروی محرکه

۰-50 هزار مایل

50-100 هزار مایل

100-200 هزار مایل

متوسط طول عمر

خودروی برقی با باتری

012/0 دلار

028/0 دلار

043/0 دلار

031/0 دلار

خودروی برقی هیبرید شارژی

021/0 دلار

031/0 دلار

033/0 دلار

030/0 دلار

موتور احتراق داخلی

028/0 دلار

060/0 دلار

079/0 دلار

061/0 دلار

این نتایج در قالب بودجه مصرف‌کننده نیز در جدول 2-2 آمده است که هزینه‌های تعمیر و نگهداری طول عمر وسائل نقلیه را در انواع مختلف سیستم نیروی محرکه نشان می‌دهد. نتایج حاکی از آن است که هزینه خودروهای برقی با باتری و خودروهای برقی هیبرید شارژی در صورت محاسبه براساس شرایط فعلی، حدود 4600 دلار نسبت به مدل‌های موتور احتراق داخلی برای مصرف‌کننده کمتر است.

جدول 2-2. هزینه‌های نگهداری طول عمر براساس سیستم نیروی محرکه

سیستم نیروی محرکه

هزینه تعمیر و نگهداری طول عمر

صرفه‌جویی طول عمر در مقایسه با موتور احتراق داخلی

موتور احتراق داخلی

9200 دلار

 

خودروی برقی با باتری

4600 دلار

4600 دلار

خودروی برقی هیبرید شارژی

4600 دلار

4600 دلار

بخش 3- هزینه سوخت و حذف رفت و آمد به جایگاه سوخت‌گیری

شارژ خانگی مزایای متعددی از جمله راحتی ناشی از عدم نیاز به توقف در جایگاه سوخت‌گیری برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد. علاوه‌براین، هزینه شارژ یک خودروی برقی مبتنی‌بر باتری به مراتب کمتر از میزان قابل‌پرداخت برای سوخت است. سفرهای طولانی همچنان به توقف در ایستگاه‌های مجهز به شارژرهای سریع DC یا سوپرشارژرها (به تعبیر تسلا) نیاز خواهد داشت که می‌توانند باتری خودرو را در مدت 30 الی 45 دقیقه یا مدت‌زمان مورد نیاز برای صرف یک وعده غذایی سریع شارژ کنند. این بخش میزان شارژ قابل‌انجام در خانه را نسبت به یک جایگاه شارژ سریع DC در جاده برای نیاز معمول یک مصرف‌کننده برآورد می‌کند. سپس میزان صرفه‌جویی هزینه سوخت کلی مورد انتظار مصرف‌کننده را برای انواع مختلف خودروهای برقی با باتری نسبت به خودروهای موتور احتراق داخلی برآورد می‌کند.

اولین گام در این تحلیل، برآورد میزان تامین شارژ موردنیاز مصرف‌کننده در خانه بود. روش معمول در این تخمین، محاسبه ضریب بکارگیری موثر است که مسافت پیموده‌شده کل با استفاده از یک خودروی برقی را توسط یک راننده معمولی برآورد می‌کند به ‌نحوی که خودرو تنها یک بار در روز در خانه شارژ شده باشد. با استفاده از ضریب ایمنی 20 درصد ، تعداد سفر به ایستگاه شارژ عمومی که برای هر 15000 مایل رانندگی مورد نیاز است، تعیین شد. مشاهده شد که حرکت از 250 به 300 مایل برد هر بار شارژ 20 درصد به هزینه، وزن و حجم باتری اضافه می­کند اما درصد کل مایل­های سالانه که به شارژ عمومی نیاز دارند، فقط 2 درصد کاهش می یابد.

برای هزینه شارژرهای سریع DC ، مقدار 40 سنت در هر کیلووات ساعت بر اساس داده های حاصل منابع متعدد هزینه شده است. از همان روش و منابع EIA برای مقایسه هزینه های سوخت ICE با قیمت بنزین ملی و ایالتی استفاده شده است.

برای مقایسه، میانگین سطح کارایی خودرو برای هر یک از کلاس­های سه خودرو در نظر گرفته شد (اتومبیل ، کراس اوور / SUV ، و وانت). سطح کارایی تعدیل شده برای وسایل نقلیه ICE از گزارش روند آژانس حفاظت از محیط زیست 2020 و برای وسایل نقلیه مدل سال 2019 گرفته شده است. کارایی­های مورد استفاده در تجزیه و تحلیل در جدول 3-1 نشان داده شده است.

جدول 3-1. بازده متوسط ​​خودرو بر اساس کلاس خودرو

کلاس

بازده الکتریکی (MPGe)

بازده بنزینی (MPG)

سواری

120

32

کراس اور/شاسی بلند

97

24

پیکاپ

76

20

برای تجزیه و تحلیل در این بخش، یک محدوده استاندارد EV برای تخمین هزینه های شارژ انتخاب شد. بر اساس ماشین های الکتریکی پرفروش موجود در بازار ، مقداری 250 مایل برای این خودرو انتخاب شد که در این محدوده، حتی با ضریب ایمنی 20 درصد، یک مصرف­کننده معمولی می­تواند 92 درصد از رانندگی خود را با شارژ در خانه انجام دهد و سالانه فقط به شش توقف با شارژر سریع  نیاز دارد. این حدوداً با 40 توقف در ایستگاه های سوخت برای هر سال با همان مسافت رانندگی در یک وسیله نقلیه ICE قابل مقایسه است.

این تخمین صرفه جویی های سوخت مصرف کننده که از خرید اتومبیل EV تخمین زده شده است، در شکل­های 3-1 و 2-3 نشان داده شده است. این نمودارها بر اساس تجزیه و تحلیل جریان نقدی (فرض 3 درصد نرخ تنزیل بر مبنای دلار سال 2019) وسایل نقلیه معمولی در طول دوره مالکیت اولیه (7 ساله) و طول عمر خودرو (پیمایش حدود 200 هزار مایل و 15 سال) هستند.

شکل 3-1. تنزیل هزینه سوخت در طول دوره مالکیت اولیه برای خودروهای کلاس مختلف احتراق داخلی (ICE) و برقی (BEV)

شکل 3-2. تنزیل هزینه سوخت در طول دوره عمر برای خودروهای کلاس مختلف احتراق داخلی (ICE) و برقی با باطری (BEV)

نتایج را به صورت زیر می­توان جمع­ بندی کرد:

  • مالکان خودروهای برقی 60 درصد هزینه کمتر برای سوخت خودروی خود صرف خواهند نمود.
  • با وجود نوسان قیمت بنزین و برق بین ایالت‌های مختلف، رانندگان خودروهای برقی در تمامی ایالت‌ها صرفه‌جویی سوخت خواهند داشت.
  • مالکان خودروهای برقی با باتری با پیمایش بالای 250 مایل، قادر خواهند بود 92 درصد از شارژ مورد نیاز خود را در خانه تامین کرده و تنها 6 توقف در سال در جایگاه شارژ سریع DC داشته باشند.

بخش ۴ - هزینه‌های مالکیت مالی فعلی: افزودن بر پس‌اندازها

این بخش یافته‌های سه بخش قبلی را برای تخمین هزینه‌های مالکیت نسبی وسایل نقلیه برقی با باتری، خودروهای هیبرید پلاگین و وسایل نقلیه احتراق داخلی استفاده می‌کند.

در حالی که خودروهای برقی هزینه‌های سوخت و نگهداری را برای مصرف­کنندگان کاهش می­دهند، غالبا در بازار امروز خودروهای برقی، علاوه بر ایجاد مشوق های مختلف مالی، گران­تر از خودروهای احتراق داخلی در کلاس یکسان هستند. در این بخش مرسوم ترین وسایل نقلیه برقی (اعم از برقی با باتری و هیبرید پلاگین) که مصرف­کنندگان می‌توانند با بهترین قیمت و رده­بندی با سایرخودروهای غیر برقی هم کلاس خود مقایسه خواهند شد تا مشخص شود چه میزان خودروهای برقی موجب صرفه­جویی هزینه ها برای مصرف کنندگانشان خواهد شد. همچنین ماشین‌های برقی با عملکرد بالا با خودروهای احتراق داخلی در کلاس خود که پایین رده قیمتی را داشته و شتاب ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت یکسانی دارند، مقایسه خواهند شد تا ارزش وسایل نقلیه برقی بیش از پیش مشخص گردد.

آناليز در اين بخش بر روي خودروهاي تمام برقي مدل 2020 و خودروهاي پلاگين هيبريد مدل 2021 متمرکز شده است. درواقع در اين آناليز، هزينه‌هاي استهلاک، تامين مالي، سوخت و تعمير و نگهداري ارائه شده و با مقادير متناظر در خودروهاي با موتور احتراق داخلي مشابه مقايسه شده است. شايان ذکر است که در اين آناليز، ساير هزينه‌هاي مالکيت خودرو نظير ماليات فروش يا مالیات بر دارايي، هزينه‌هاي ثبت و بيمه و همین­طور هزينه‌هاي نصب يک شارژر سطح 2 خانگي در نظر گرفته نشده است.

همه هزينه‌هاي مالکيت تحت عنوان ارزش فعلي با نرخ تنزيل 3 درصد محاسبه شده‌اند. هزينه‌ها بصورت جداگانه تحت عنوان هزينه‌هاي سرمايه‌‌اي (استهلاک و تامين مالي) و هزينه‌هاي بهره‌برداري و نگهداري (سوخت و تعمير و نگهداري) محاسبه شده‌اند. هزينه‌هاي مالکيت براي دو دوره زماني محاسبه شده است : دوره مالکيت اول و طول عمر خودرو. براي اولين مالک از دوره مالکيت هفت ساله استفاده شده است. براي هزينه در طول عمر خودرو، از مسافت پيموده شده در طول عمر برابر با 200 هزار مايل استفاده شده است. برای محاسبه هزینه‌های سرمایه‌ای، فرض شده که خودرو با یک وام شش ساله خریداری شده است. نرخ سود وام 7/4 درصد فرض شده است.

هزينه‌هاي بهره‌برداري و تعمير و نگهداري بر اساس رويکردهاي بيان شده در بخش 2 و 3 محاسبه شده است. هزينه‌هاي نگهداري در هر سال بر اساس اعداد ارائه شده در جدول 2-1 براي هر مايل محاسبه شده است.

براي خودروهاي تمام الکتريکي، سهم مسافت پيموده شده ناشي از شارژ خانگي در مقابل مسافت پيموده شده ناشي از شارژ سريع عمومي براي برد واقعي رتبه دهی شده آنها توسط سازمان حفاظت از محيط زيست آمريکا، تنظيم شده است و اين برد بعد از پنج سال 10 درصد و بعد از 10 سال 20 درصد کاهش مي‌يابد تا اثرات تخريب باتري با زمان لحاظ شود.

نتایج حاکی از آن است که در تمام دوره‌های مالکیت تقریبا تمام خودروهای تمام برقی و پلاگین هیبرید صرفه‌جویی قابل توجهی را در مقایسه با تمامی خودروهای قابل مقایسه نشان داده‌اند. به طور کلی صرفه‌جویی خودروهای تمام برقی و پلاگین هیبرید در مقایسه با خودروهای با موتور احتراق داخلی پرفروش و با بالاترین امتیاز بزرگتر از حالتی است که این خودروهای برقی با کارآمدترین خودروهای با موتور احتراق داخلی مقایسه شوند. این دور از انتظار نیست، زیرا اکثر فناوری‎های بهره‏وری سوخت مورد استفاده در وسایل نقلیه دارای موتور احتراق داخلی (ICE)، با هزینه‎ای چندین برابر هزینه کاهش مصرف سوخت، هزینه‎های مالکیت این وسایل نقلیه را کاهش می‎دهند. از سوی دیگر، صرفه‏جویی مصرف سوخت، هنگامی که خریداران به دنبال وسیله نقلیه ICE هستند که همان عملکرد شتاب خودرو الکتریکی را دارد، حائز اهمیت می‏شود. این موضوع بیانگر این واقعیت است که دستیابی به عملکرد بالا در یک وسیله نقلیهICE ، به یک موتور بزرگ‎تر و گران‎تر نیاز دارد که متعاقباً از کارآیی بسیار کمتر و سرمایه و هزینه‎های عملیاتی بیشتری (در مقایسه با یک وسیله نقلیه معمولی در همان کلاس)، برخوردار خواهد بود. در حالی که موتور اکثر وسایل نقلیه اتصال الکتریکی هیبرید (PHEV) برای عملکرد بهتر نسبت به اکثریت وسایل نقلیه ICE (در همان کلاس) تنظیم نشده‎اند، همه وسایل نقلیه الکتریکی با باتری (BEV) دارای عملکرد شتاب‏دهنده نزدیک به آن کلاس می‏باشند.

خلاصه‎ای از ارزش فعلی صرفه‎جویی در طول عمر مفید، برای هر نه وسیله نقلیه الکتریکی (EV) در مقایسه با پرفروش‎ترین وسیله نقلیه در همان کلاس در شکل 4-1 ارائه شده است. این نشان می‏دهد که در همه موارد وسیله نقلیه الکتریکی (EV)، صرفه‎جویی در طول عمر مفید به ارزش هزاران دلار به هنگام خرید، فراهم می‎کند. این نتیجه‎گیری کلی همچنین برای مقایسه با بالاترین رتبه و کارآمدترین وسایل نقلیه ICE در همان کلاس، صدق می‏کند.

 

شکل 4-1. صرفه‏ جویی در طول عمر مفید وسایل نقلیه الکتریکی (EV) در مقایسه با وسایل نقلیه پرفروش ICE در همان کلاس

خودروسازان بازاریابی خود را بیشتر متمرکز بر عملکرد خودرو نموده و این موضوع را تقریباً به کلید اصلی و مهم در نیمی از تبلیغات خود تبدیل کرده‎ اند. با توجه به تمرکز صنعت خودرو بر روی عملکرد، وسایل نقلیه الکتریکی (EV) با عملکرد بالا با وسایل نقلیه ICE مقایسه شدند که عملکرد شتاب 0 تا 60 مایل در ساعت را دارند. در شکل 4-2، نتایج مقایسه سرمایه اولیه و صرفه‎ جویی در طول عمر مفید وسایل نقلیه الکتریکی (EV) با عملکرد بالا و وسایل نقلیه ICE را با سطح شتاب یکسان نشان می‎دهد. نتایج به وضوح نشان می­دهد در بیشتر موارد، خریداران خودروی جدید که اهمیت زیادی به عملکرد آن‎ می‎دهند، می‎توانند با خرید یک وسیله نقلیه الکتریکی (EV)‎، همان عملکرد را با حدود قیمت 10 هزار دلار کمتر دریافت کنند.

شکل 4-2. سرمایه اولیه و صرفه‎ جویی در طول عمر مفید وسایل نقلیه الکتریکی (EV) وICE   با سطح شتاب یکسان

نتایج را به صورت زیر می­توان جمع­ بندی کرد:

  • 7 مورد از 9 وسیله نقلیه برقی محبوب در بازار برای صاحبان اولیه، هزینه کمتری نسبت به خودروهای معمولی پرفروش و با رده بالا در کلاس خود دارند که در بسیاری از موارد با عملکرد برخی از خودروهای معمولی با عملکرد بالا مطابقت کامل دارند.
  • هزینه­ های مالکیت مادام العمر برای همه 9 خودروهای برقی محبوب موجود در بازار زیر 50000 دلار، هزاران دلار ارزان­تر از وسایل نقلیه پرفروش رده بالای احتراق داخلی است که صرفه جویی بین 6 تا 10 هزار دلار به همراه دارد.

بخش 5- استفاده از خودروهای برقی، مسیری بسوی حمل ونقل با صرفه

در حالی­که صنعت خودرو توجه بیشتری به خودروهای جدید دارد، در سال 2019 بیشتر خرید و فروش خودروها، یعنی حدود 70 درصد آن­ها را خودروهای کارکرده تشکیل می­دهد. این خیلی تعجب­ آور نیست، زیرا خودروهای دست دوم برای مصرف­ کنندگان منفعت زیادی حاصل می­کنند، در واقع اولین مالک خودرو بیشترین هزینه استهلاک را متحمل می­شود. همچنین خودروهای کنونی برای یک دوره (بازه زمانی ) معادل 200000 مایل قابل استفاده هستند، لذا خریدار خودروی دست دوم سهم بزرگی از بازه زمانی عمر قابل استفاده یک خودرو را در اختیار دارد. این در حالی است که از قیمت یک خودروی نو، به مراتب مبلغ کمتری را پرداخت می­نماید.

برای خودروهای احتراق درون سوز(ICE) این صرفه ­جویی برای خودرو دست دوم تا حدی با هزینه تعمیرات ونگهداری بیشتر مربوط به خودروهای قدیمی­تر جبران شده و  همچنان نیاز به پرداخت هزینه سوخت می باشد، که بخش بزرگی از هزینه مالکیت در کل عمر را برای خودروهای درون­سوز را تشکیل می دهد.

در بخش­های گذشته مشخص شد که این هزینه­ ها در خودروهای برقی بطور چشمگیری کاهش یافته­ است، این در حالی است که بزرگترین مشکل که مربوط به قیمت خرید خودرو بوده­است، تا حدی با استهلاک جبران می­شود. در این بخش چگونگی افزایش فرصت­های صرفه­ جویی تنها برای ماکین آتی مورد بررسی قرار می­گیرد، که پتانسیل یک مسیر به سوی کاهش هزینه حمل و نقل برای رانندگان با درآمد کم را داراست.

یک مدل هزینه مالکیت مشابه آن­چه در بخش 4 توضیح داده شد، برای تخمین ظرفیت صرفه­جویی برای خریداران خودروی برقی با کمی اصلاحات استفاده شده است. فرض شده که ارزش یک خودروی دست دوم برابر ارزش باقیمانده به­علاوه هزینه دلال که حدود 15 درصد برای یک خودرو با 3 سال عمر و 20 درصد برای یک خودرو با 5 سال عمر باشد.

 

شکل 5-1 درصد صرفه­ جویی را برای خودروهای برقی نسبت به خودروهای پرفروش در یک کلاس با زمان خرید متفاوت، از نو تا هفت سال کارکرد را نشان می هد.

شکل 5-1. درصد صرفه­ جویی خودرو برقی در قیاس با خودروهای درون­سوز پرفروش بر حسب سن خودرو حین خرید

به صورت خلاصه­ می­توان گفت که:

  • در حالی­که خودروهای برقی درمقایسه کلی با خودروهای درون­سوز صرفه­ جویی هزینه قابل توجهی دارند، صرفه­ جویی هزینه­ های خرید خودروهای برقی نو زمانی که 5 تا 6 سال از عمر آن گذشته باشد، حدود دو تا سه برابر بیشتر خواهد بود.

 

تهیه کننده:  کار گروهی کارشناسانM&V

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829