یادداشت

مشوق های مالی استفاده از سوخت گاز مایع (LPG) در کشور فرانسه

    داود یوسفی پاسندی کارشناس M&V

استفاده از سوخت گاز مایع در بخش حمل و نقل تاریخچه دیرینه ای دارد. مصرف سوخت گاز مایع بعنوان انرژی محرکه در موتورهای درون سوز موجب خواهد شد که به ازای هر کیلومتر پیمایش این نوع خودرو ، از یک خودروی هم سن و سال بنزینی یا گازوئیلی 137 گرم  CO2کمتر در هوا منتشر شود.

خودروی  LPGسوز حدوداً به میزان 20 درصد گاز CO2 کمتر ، NOX و ذرات معلق را در حد صفر، نسبت به دیگر خودرها که از بنزین و گازوئیل استفاده می­کنند ، درهوا منتشر می­کند.

قیمت یک خودروی گاز مایع سوز در کشور فرانسه در مقایسه با یک خودروی بنزینی وگازوئیلی کمتر است. ضمن آنکه موتور تمام خودروهای نو یا کارکرده می­تواند به گاز مایع­سوز تبدیل شود.


در سمت چپ تصویر ذیل به ترتیب از چپ به راست یک خودروی گاز مایع سوز از نظر قیمت بین یک خودروی گازوئیل­سوز و خودرو بنزینی واقع است و در سمت راست تصویر، تبدیل خودروی بنزینی با هزینه­ای 1500 یورو را نشان می­دهد.

از دیگر مشوق های بکار رفته در فرانسه مجانی بودن شماره­گذاری این نوع خودروها می­باشد. به منظور ایجاد انگیزه درکشور فرانسه پلاک­گذاری برای خودروهای گاز مایع سوز مجانی بوده بجز در یک نقطه که آن هم بصورت 50 در صد تخفیف صورت می­پذیرد. خودروهای  LPGسوز از نظر مشوق­های کشوری همانند خودروهایی الکتریکی یا هیدروژنی هستند. در تبدیل یک خوروی بنزینی یا گازوئیلی به گاز مایع امکان استفاده از تخفیف ویژه وجود دارد. ضمن آنکه هر خودروی گازمایع سوز می­تواند از برچسب معافیت زیست محیطی نیز برخوردار شوند. همچنین شهروندان هنگام خرید خودروی نو، در صورت انتخاب خودروی گاز سوز از تخفیف حق بیمه به میزان  3000 یورو برخوردار می­شوند.

در خصوص آلایندگی زیست­محیطی همانگونه که قبلاً توضیح داده شد، حدوداً 20 درصد از میزان آلایندگی نسبت به خودروهای بنزینی وگازوئیلی کمتر بوده ضمن آنکه به نسبت هر قدر از عمر خودرو کمتر گذشته باشد میزان آلایندگی خودروی گاز مایع سوز نسبت به خودروی مشابه دیگر سوخت فسیلی کمتر خواهد بود.

بنابراین دو فاکتور اصلی که برتری سوخت گاز مایع را نسبت به دیگر خودروهای درون سوز نشان می­دهد یکی از نظر اقتصادی به نسبت ارزانتر بودن قیمت آن و دیگری کمتر بودن الایندگی آن است.

بعلاوه تکنولوژی بکار رفته در موتورهای گاز مایع سوز همان تکنولوژی روز جهان بوده و هیچ مشکلی از این نظر وجود ندارد. در کشور فرانسه تعداد 200000 و در اروپا حدوداَ 15 میلیون خودرو گاز مایع سوز وجود دارد.

سوخت گاز مایع برای خوردوها از نظر قیمت حدوداً 27 درصد نسبت به سوخت های بنزین وگازوئیل ارزانتر است. می­توان حدوداً با مبلغ 1500 یورو یک خودرو را گاز مایع سوز نمود. ضمناً توصیه می­شود که این کار نزد یک گارگاه تخصصی معتبر انجام شود.

جدول مقایسه هزینه سوخت­ها در خودروی فرانسوی به ازای هر لیتر

سوخت گاز مایع

بنزین

بنزین سوپر

820/. یورو

44/1 یورو

50/1 یورو

 

در مقایسه پیمایش سالیانه اگر یک خودرو گاز مایع سوز  10000کیلومتر را بپیماید قیمت سوخت آن 660 یورو خواهد بود و درصورت استفاده از سوخت بنزین سوپر معادل 924 یورو بایستی بپردازد، در نتیجه گاز مایع 27 درصد اقتصادی­تر است و در نتیجه به نفع مصرف­کننده خواهد بود که این سوخت را انتخاب نماید.

از دیگر مزایای اجتماعی که سوخت گاز مایع در خودرو در بر خواهد داشت بعنوان مثال در بسیاری از شهرهای فرانسه در نقاط خاص که بنام منطقه سبز نامیده می­شود برای پارک خودروهای گاز مایع سوز 5/1تا 2ساعت از پارک خودرو بصورت مجانی برخوردار خواهند شد. یا آنکه در بعضی از پارکینگ­های خصوصی نیز که در منطقه سبز واقع می­باشند ازتعرفه های تخفیف­دار برخوردار می­گردند.

از دیگر معافیت­های دولتی برای خودروهای گاز مایع سوز عبارتست از معافیت از پرداخت مالیات به مدت سه سال (برای خودروهائیکه تا 100گرم  CO2در هر کیلومتر منتشر می­نمایند).

خودروهای عمومی و شخصی گاز مایع سوز از معافیت مالیاتی 100درصدی برخوردارند. هر نشان تجاری از خودروی گاز مایع سوز از روز اول شماره­گذاری بمدت یک سال بعنوان خودروی نو محسوب می­شود.

در جدول ذیل بطور کلی میزان انتشار یک خودرو با سه نوع متفاوت سوخت، با پیمایش سالیانه 10000 کیلومتر ارائه شده است:

گازوئیل سوز

بنزین سوز

گاز مایع سوز

1350 کیلوگرم

1500کیلوگرم

1200کیلوگرم

             

در شکل ذیل سه نوع خودرو با سه نوع سوخت متفاوت از نظر انتشار آلاینده­ها مقایسه شده­اند. اولین خودروی سمت راست (خودروی مشکی) گازوئیل سوز، دومین خودرو گازمایع سوز(خودروی آبی) و آخرین خودرو بنزین سوز(خودروی سبز رنگ) می­باشد.

خودروهای بنزین­سوز نو و کارکرده می­توانند باک قبلی را با یک باک جدید که دارای ظرفیت 40 تا 150 لیتر می باشد جایگزین نمایند. حدوداً 80 درصد حجم باک را می­توان از گاز مایع پر نمود. بطوریکه یک مخزن 50 لیتری بنزینی قابلیت جایگزینی با یک باک گاز مایع با حجم 40 لیتر دارد.

به منظور رعایت مسائل ایمنی خودروهای گاز مایع سوز می­بایست در هر 60000 کیلومتر پیمایش مورد بازرسی فنی کامل از تمام نقاط مربوط به موتور، کمک فنرها، شمع، لوله اگزوز و کاتالیزور قرار گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829