ایفای مسئولیت اجتماعی صنعت نفت و خلق ارزش مشترک از طریق بهینه سازی مصرف سوخت

چاپ

    نویسنده: محمد علی مانیان دبیر کمیته مسئولیت اجتماعی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

امروزه مفاهیم، واژگان و دیدگاه جدید به «مسئولیت اجتماعی شرکت­ها[1]»، در ادبیات توسعه و پایداری رواج بیشتری یافته است. طبیعی است اقدامات مسئولانه گذشته صنعت نفت ایران الزاماً منطبق با ادبیات روز مسئولیت اجتماعی نبوده باشد. اما در عمل این اقدامات از مسیرهای گوناگونی انجام شده است و یکی از مصادیق بارز ایفای مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، قریب به دودهه فعالیت­ شرکت بهینه سازی مصرف سوخت می­باشد که با کاهش انتشار دی اکسید کربن دارای آثار مطلوب محیط زیستی بسیار و همچنین دارای نتایج اجتماعی، اقتصادی موثری است که ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی را پوشش می دهد.

همچنین از دیدگاهی دیگر در صورتی که فعالیت ­های اثربخش در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت صورت نمی­پذیرفت ریسک از دست دادن توان صادراتی به علت مصرف بیش از حد داخلی، موجودیت صنعت نفت را تهدید می­نمود و در چنان شرایطی  این صنعت به عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور، با بحران مواجه می­گردید.

همان گونه که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ایفای بخشی از مسئولیت صنعت نفت در قبال جامعه پیشتاز بوده است در"خلق ارزش مشترک"[2] نیز که در ادبیات مسئولیت اجتماعی نسبتاً نوظهور است،  پیشگام می­باشد. این شرکت در اوایل دهه دوم فعالیت خود، اقدام به طرح­ریزی اقداماتی نمود که به نوعی خرید صرفه جویی انرژی محسوب می­شوند. در حقیقت ضمن حمایت از شکل­گیری زمینه­های نوین از سرمایه گذاری و کسب وکار، ارزشی مشترک بین جامعه (در سطح ملی) و سرمایه گذاران و صنعت نفت ایجاد شد که در قالب طرح های ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، تبلور یافت. این طرح­ها ابعاد سه­گانه مسئولیت را در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی، پوشش داده و موجب شکل­گیری کسب و کارهای جدید و ایجاد اشتغال نیز شده است.

همچنین شایان ذکر است در حیطه مدیریت مصرف انرژی با ابلاغ دستورالعمل استقرار مدیریت انرژی در صنعت نفت، و تعیین نقش هماهنگی، مشاوره و نظارت برای شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، از جانب وزیر نفت، فرصتی مناسب برای شرکت­های تابعه صنعت نفت به منظور تحقق مسئولیت اجتماعی از طریق مدیریت انرژی بوجود آمده است.

خوشبختانه با تدبیر مقام عالی وزارت و انجام اقدامات موثری همچون افزودن مفهوم مسئولیت اجتماعی به اساسنامه شرکت ملی نفت، فعالیت­های ارزشمند دبیرخانه مسئولیت اجتماعی و ابلاغ «سیاست­ها و نظام­نامه ایفای مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت» ظرفیت­های ارزشمندی در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت بوجود آمده است. و با برگزاری «پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت» امید است این ظرفیت ها با حمایت بیش از پیش مسئولان، مدیران و هماهنگی ارکان مختلف این صنعت در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت، موجب بالندگی و پایداری بیش از پیش صنعت نفت گردد.

 

[1] CSR- Corporate Social Responsibility

[2] CSV-Creating Shared Value