امروز:
پنجشنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

یادداشت

بومی سازی دانش فنی و توسعه سامانه پمپ حرارتی گازسوز (GHP) توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

عقیل براتی رئیس پژوهش و فناوری / سامان قاسمیان کارشناس ارشد پژوهش و فناوری

در سالیان اخیر نرخ رشد مصرف برق در کشور به علت تمایل مردم به استفاده از تجهیزات برودتی با مصرف برق بالا (از جمله کولر گازی، داکت اسپلیت و ...) سریعتر از توان تولید برق در کشور رشد کرده است و با توجه به شرایط اوج مصرف برق در فصل تابستان و بخشنامه هیأت دولت در سال 1393 مبنی بر استفاده از تجهیزات برودتی تراکمی با اولویت سیستم های برودتی تراکمی گازسوز، ضرورت امکان استفاده از تجهیزات برودتی گازسوز از جمله پمپ حرارتی گازسوز (GHP) در ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی که عمدتاً مصرف برق مقطعی برای ایجاد سرمایش در تابستان دارند، بیش از پیش احساس می‌شود.

یکی از تجهیزات نوین ایجاد سرمایش محیطی با بازدهی بالا، پمپ های حرارتی گازسوز(GHP) است که با تولید سرمایش برای محیط و تولید آب گرم به صورت همزمان، علاوه بر امکان پیک سایی مصرف برق در ساعات اوج مصرف در کشور، می­توان از ظرفیت های خالی ایجاد شده در صنعت نیروگاهی به منظور صادرات برق استفاده کرد.

پس از افزایش و اصلاح قیمت برق برای واحدهای تجاری از جمله مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری بزرگ، بهره‌برداران این ساختمان ها برای کاهش هزینه قبوض برق ماهیانه، استفاده از تجهیزات گازسوز را که قابلیت تولید سرمایش و گرما به صورت همزمان را دارند- از جمله پمپ های حرارتی گازسوز(GHP)- در اولویت قرارداده‌اند.

اهداف طرح

هدف از اجرای این طرح، دستیابی به دانش فنی طراحی، ساخت و توسعه سامانه (GHP) با قابلیت کارکرد با سوخت شهری (پایه گازسوز) به همراه طراحی سامانه بازیافت حرارت و قابلیت تولید بوده و لذا محوریت پروژه براساس فرآیندهای طراحی و توسعه محصول به گونه­ای خواهد بود که در نهایت محصول تولید بار اول پس از انجام مراحل تجاری‌سازی قابل عرضه به بازار خواهد بود.

ضرورت دستیابی به فناوری

بومی‌سازی محصول فوق علاوه بر کاهش واردات تجهیزات سرمایشی گاز سوز از سایر کشورها و صرفه‌جویی ارزی، عامل کاهش مصرف انرژی اولیه و یکی از عوامل موثر در پیک‌زدایی مصرف برق در تابستان خواهد شد.

این سامانه همانند تجهیزات سرمایشی تراکمی برقی، نیازی به زیرساخت های شبکه انتقال برق از جمله تابلوهای برق سه فاز در ورودی به ساختمان ها ندارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829