یادداشت

برچسب­ انرژي ساختمان

 توسعه برچسب­هاي انرژي براي سازنده اين امكان را فراهم مي­ آورد تا فاصله ساختمان خود را با الزامات قانون گسترش داده و از سود حاصل از آن به نحو مناسبتري استفاده نمايد.

 برچسب­دهي انرژي ساختمان در دنيا داراي سابقه طولاني نيست، ليكن عمده كشورهاي پيشرفته در حال حاضر داراي روشي جهت برچسب­دهي انرژي به ساختمان می باشند كه در اكثر آن­ها بصورت اجباري صورت مي­گيرد. قانون­هاي انرژي، معمولا تنها الزاماتي را براي ضريب انتقال حرارت پوسته خارجي و يا در نهايت بازده سيستم­هاي مكانيكي تعيين مي­كنند، که مصرف­كننده يا مشتري را به حاشيه قانون سوق مي­دهد و سبب مي­شود عمده ساختمان­هاي ساخته شده تنها با فاصله كمي قانون را رعايت نمايند.

در حال حاضر برچسب­دهي انرژي به ساختمان در اتحاديه اروپا، آمريكا، كانادا و استراليا انجام مي­شود و هريك از اين كشورها داراي روش مشخصي جهت برچسب­دهي انرژي به ساختمان مي­باشند.

برچسب‌گذاري ساختمان‌ها و صدور گواهي در اروپا در سال هاي اخير و با پياده‌سازي راهنماي عملكرد انرژي ساختمان‌ها [1](EPBD)، توسعه يافت. بر طبق اين راهنما، صدور گواهي براي بيان عملكرد انرژي[2](EPC) در مورد ساختمان‌هاي جديد و يا ساختمان­هاي واگذارشده از سال 2006 ضروري شده است. به منظور محاسبه ميزان انرژي مصرفي بخش­هاي مختلف، بيش از 30 استاندارد توسط انجمن استانداردسازي اتحاديه اروپا تدوين شده است كه با استفاده از آن مصرف انرژي ساختمان در بخش­هاي گرمايش و سرمايش، آب­گرم­مصرفي، روشنايي و تجهيزات كمكي (فن­ها و پمپ­ها) ارزيابي مي­گردد.

برچسب­دهي انرژي و رتبه­بندي انرژي ساختمان در آمريكا به دو روش اصلي صورت مي­گيرد كه شامل روش Energy Star و روش LEED[3]مي­گردد. روش اول بر اساس محاسبه مصرف انرژي ساختمان و به صورت ستاره­دهي بوده و روش دوم يك روش امتيازدهي محسوب مي­شود كه بر اساس كيفيت قسمت­هاي مختلف ساختمان و مجموع امتيازات تعلق­گرفته به آن، رده مصرف انرژي ساختمان را تعيين مي­نمايد. ساختمان­هايي كه بر اساس روش Energy star كمتر از 4 ستاره را بخود اختصاص دهند مردود محسوب مي­گردند. 

در استرالیا به منظور کاهش انرژی مصرفی در ساختمان و انتشار گازهای گلخانه­ای حاصل از آن، علاوه بر وضع مقررات انرژي ساختمان در غالب كد های ساختمانی استراليا(BCA)[4]، چندین سیستم رتبه­بندی، مانند روش­هاي NABERS، NATHERS و Green star جهت ارزیابی مصرف انرژي ساختمان و بررسي تاثیر آنها بر محیط زیست، ایجاد شده است. تمرکز برخی از این سیستم­های رتبه­بندی تنها بر انرژی مصرفی در ساختمان بوده، در صورتی که برخی از آنها، جنبه­های دیگری از ساختمان، از جمله میزان آب مصرفی، کیفیت محیط داخلی ساختمان، میزان ضایعات تولید شده در ساختمان و دیگر اثرات زیست محیطی، را نيز مورد بررسی قرار می­دهند. در حال حاضر در استراليا، برچسب­دهي انرژي براي تمامي ساختمان­هاي دولتي با زيربناي بالاي m2 2000 اجباري مي­باشد.

برچسب­دهي انرژي با ارتقاي كيفيت ساخت ساختمان­ها و ترغيب سازندگان به ساخت ساختمان­هاي با رده انرژي بالاتر، تاثير مستقيمي در كاهش مصرف انرژي در بخش ساختمان مي­گذارد. به اين علت عمده كشورهاي پيشرفته دنيا در حال حاضر داراي روشي جهت برچسب­دهي انرژي ساختمان بوده و اعطاي برچسب انرژي در آن­ها براي ساختمان­هاي دولتي و ساختمان­هاي بزرگ، اجباري محسوب مي­شود.

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان عضوكارگروه ماده 11 قانون 1770 و مسئول تدوین استانداردهای تعیین معیار مصرف انرژي در ساختمان ، از سال 87 اقدام به تدوین پیش نویس استاندارد برچسب انرژي ساختمان در قالب یک پروژه تحقیقاتی و مطالعاتی نمود . در این پروژه  برچسب­دهي انرژي به ساختمان در اتحاديه اروپا، آمريكا، كانادا و استراليا مورد بررسی و در نهایت با توجه به امکانات موجود در کشور انتخاب بهینه دراین خصوص صورت گرفته و پیش نویس دو استاندارد برچسب انرژی ساختمان های مسکونی و غیرمسکونی تدوین گردید . این دو پیش نویس پس از بررسي هاي فني در كارگروه هاي تخصصي با حضور نمايندگان وزارت نیرو ، وزارت راه و شهر سازي، سازمان ملي استاندارد ، سازمان حفاظت محيط زيست و نظام مهندسي ساختمان در بهمن ماه سال 1390 به تصويب كميته ملي استاندارد رسيد . این استانداردها با عنوان " تعیین معیار مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژی ساختمان های مسکونی " به شماره ملي 14253 و" تعیین معیار مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژی ساختمان های غیرمسکونی " به شماره ملی 14254 به ثبت رسيده است .

طرح تعيين معيار مصرف انرژي و برچسب انرژي ساختمان با هدف بهينه سازي مصرف انرژي ساختمان هاي موجود و درحال ساخت به صورت دستور العمل محاسباتي و به شكل مشابه برچسب انرژي لوازم خانگي و برچسب انرژي خودرو می باشند.

روش نمايش برچسب انرژي ساختمان شبيه برچسب انرژي لوازم خانگي و بصورت نواري بين درجه هاي Aتا  G   رده بندي شده و معيار مصرف براي اخذ هر رده تعيين شده است .

رده بندي مصرف انرژي از ردهA  تاG  برحسب ميزان مصرف انرژي درجه بندي شده و ساختمان هايي كه مطابق اين استاندارد قابليت كسب حداقل  رده G را نداشته باشند ، به لحاظ انرژي غيراستاندارد خواهند بود .

رده بندي برچسب انرژي به گونه اي تدوين شده است كه با اجراي موارد مبحث 19 مقررات ملي ساختمان ، قابليت كسب رده D و حتي C در ساختمان هاي مسكوني وجود دارد .

براي ساختمان هاي با كاربري اداري و به ويژه اداري دولتي معيارهاي رده بندي انرژي سخت گيرانه تر در نظر گرفته شده است.

مبحث 19 مقررات ملي ساختمان ، به عنوان يكي از مباني تدوين استاندارد برچسب قرار گرفته است .همچنين از استانداردهاي معتبر بين المللي براي تدوين طرح بهره گيري شده است .

برچسب انرژي ساختمان به چهار بخش ساختمان هاي مسكوني بزرگ، ساختمان هاي مسكوني كوچك ، ساختمان هاي اداري دولتي و ساختمان هاي اداري غير دولتي تقسيم بندي شده است . معيار هاي تعيين رده مصرف انرژي به نسبت نوع كاربري متفاوت مي باشد .

براي پيشتاز بودن دولت در اعمال راهكارهاي صرفه جويي انرژي ،‌ معيار هاي مصرف انرژي براي ساختمان هاي اداري دولتي و عمومي سخت گيرانه تر پيش بيني شده است .

در ساختمان هاي موجود با اجراي پنجره هاي دوجداره استاندارد ، رده انرژي  G   قابل كسب مي باشد .

با نصب سامانه كنترل هوشمند دما ، شيرهاي ترموستاتيك رادياتور ، عايقكاري حرارتي ديوارها، بام و تاسيسات گرمايشي، استفاده از آبگرمكن هاي خورشيدي ، لامپهاي كم مصرف و ... رده هاي انرژي بالاتري از برچسب را مي توان به ساختمان اختصاص داد .

ساختمان هايي كه قادر به دريافت پايين ترين رده برچسب انرژي نباشند ، هزينه بهره برداري زيادي به لحاظ مصرف انرژي دارند و هر چه رده مصرف انرژي ساختمان بالاتر باشد ، هزينه هاي انرژي كمتر بوده و نشان دهنده كيفيت بهتر ساختمان مي باشد .

در ايران تنها قانون مرتبط با مصرف انرژي در ساختمان، مبحث 19 مقررات ملي ساختمان است كه تنها به ذكر الزاماتي درباره ضريب انتقال حرارت پوسته خارجي پرداخته است. توسعه برچسب­هاي انرژي علاوه بر تاثير مستقيم در كاهش مصرف انرژي ساختمان به ساكنان اين امكان را مي­دهد كه بر اساس رتبه انرژي، ساختماني را جهت سكونت انتخاب نمايند كه هزينه بهره برداري كمتري از لحاظ مصرف انرژي داشته باشد و به اين ترتيب سازندگان نيز به ساخت ساختمان­هاي با كيفيت­تر ترغيب مي­شوند و دولت نيز مي­تواند روش­هاي حمايتي خود را به سمت ساختمان­هاي با رده­هاي بالاي انرژي سوق دهد.

کوروش هاشمی مدیربهینه سازی انرژی در بخش ساختمان

[1]EnergyPerformanceBuilding Directive

[2] EnergyPerformance Certificate

[3] Leadership in Energy & Environmental Design

[4] Building Code of Australia

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829