یادداشت

اهداف و سیاست های حوزه انرژی در کشور ژاپن

«اهداف و سیاست های حوزه انرژی در کشور ژاپن»

- مقدمه:
کشور ژاپن، چهارمین مصرف کننده بزرگ انرژی دنیا است و همواره به علت وابستگی شدید به واردات حامل های انرژی، یکی از آسیب پذیرترین کشورها نسبت به حوزه سوخت و انرژی بوده است. بیش از 85 درصد انرژی مصرفی این کشور بوسیله واردات حامل های انرژی تامین می گردد. این موضوع باعث شده این کشور، طی سالهای گذشته به شدت از مصرف نفت خام کاسته و به سمت توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، هسته ای و گاز طبیعی (به صورت LNG) روی آورد. کارایی انرژی و اقتصادی این کشور در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد، چرا که این کشور چهارمین کشور از نظر میزان صادرات کالا و سومین کشور جهان از نظر بالاترین تولید ناخالص داخلی (GDP) است. خاطر نشان می گردد، این کشور در عین حال که رتبه چهارم مصرف انرژی نهایی در دنیا را به خود اختصاص داده، اما در رتبه یازدهم کمترین میزان شدت انرژی قرار دارد. دو پارامتر مهم که نشان دهنده وضعیت انرژی این کشور است عبارتند از:
- انرژی تولیدی داخلی: 30.4 میلیون بشکه معادل نفت خام (سوخت های زیستی و ضایعات 37.5 درصد، آبی 24.1 درصد، گاز طبیعی 8.5 درصد، خورشیدی 11 درصد، هسته ای 8.1 درصد و زمین گرمایی 8 درصد)
- عرضه انرژی اولیه کل: 436 میلیون بشکه معادل نفت خام (نفت 43 درصد، زغالسنگ 27.5 درصد، گاز طبیعی 23.3 درصد، خورشیدی 0.8 درصد، هسته ای 0.6 درصد)
اولین اقدامات در راستای بهینه سازی انرژی، در سال 1978 همزمان با دومین بحران نفتی انجام گردید و مرکز بهینه سازی انرژی ژاپن (ECCJ ) تاسیس شد و از آن سال تا اواخر سال 1992 به واسطه تاسیس این مرکز و اجباری شدن قانون بهینه سازی انرژی، شدت انرژی تا 35 درصد کاهش یافت.
عرضه انرژی اولیه در سال 2004 در ژاپن به میزان اوج خود رسید. پس از آن با اتخاذ سیاست های کارامد تا سال 2015، بدون لطمه به تولید و رشد اقتصادی، نزدیک به 11 درصد کاهش یافت. عرضه انرژی در ژاپن و به تبع آن سیاست های این حوزه تا سال 2011 بر مبنای سوخت های فسیلی و هسته ای استوار بود. اما از سال 2011 که زلزله بزرگ شرق این کشور رخ داد و به تبع آن نیروگاه هسته ای فوکوشیما تخریب گردید، سیاست ها و خط مشی این کشور در زمینه عرضه و مصرف انرژی دستخوش تغییراتی گردید. در ادامه به تفصیل به سیاست ها و برنامه های کشور ژاپن در زمینه مدیریت مصرف، بهینه سازی انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای پرداخته خواهد شد. .... ادامه مطلب.......

 

 

*محمد معماری فر، واحد اندازه گیری و صحه گذاری (M&V) شرکت بهینه سازی مصرف سوخت                            خرداد ماه 1399

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829