روش های " تأمین مالی استقرار مدیریت انرژی" در دستگاه های اجرائی

چاپ

استقرار نظام مدیریت انرژی ISO 50001 در ساختمان های ستادی و اداری دستگاه های اجرایی می تواند ضمن بهبود مدیریت مدیریت مصرف انرژی در ساختمان ها، سبب کاهش هزینه های مصرف انرژی و تجهیزات فنی مرتبط شود.

بکارگیری روش های تامین مالی طرح های مرتبط با مدیریت انرژی با اعمال سیاست های تشویقی در مشارکت کارکنان دستگاه های اجرائی و اجرائی شدن برنامه های مدیریت انرژی می تواند کارا و موثر باشد.

یکی از چالش های جدی در استقرار نظام مدیریت انرژی و آموزش های مرتبط آن تأمین اعتبارات مالی است و عدم تخصیص منابع مالی لازم و محدودیت منابع مالی ، عملاً دستگاه های اجرائی را در رسیدن به اهداف برنامه های مدیریت انرژی، ناکام گذاشته است.

پیشنهاد می شود با توجه به اینکه اغلب دستگاه های اجرائی، خدمات تعمیر و نگهداری تأسیسات گرمایشی و سرمایشی خود را سالیانه به شرکت های واجد شرایط بخش خصوصی در قالب انعقاد قرارداد واگذار می نمایند، موضوع مدیریت انرژی در تأسیسات گرمایشی ، سرمایشی و روشنایی ساختمان و آموزش های مدیریت انرژی، را در شرح خدمات شرکت های مذکور منظور نمایند تا شرکت مجری خدمات تأسیساتی ساختمان ،از محل منابع اولیه تخصیص یافته ، بخشی را به خدمات مدیریت انرژی در ساختمان اختصاص دهد.

به منظور تحقق اجرای برنامه های مدیریت انرژی در گام نخست ،در چارچوب قراردادهای آتی با شرکت های تعمیر و نگهداری می بایستی، حداقل موارد زیر لحاظ شود:

باتوجه به هزینه های کم موارد مذکور و گنجاندن آن در شرح خدمات قرارداد شرکت های تعمیر و نگهداری، عملاً بار مالی فعالیت های مدیریت انرژی در ساختمان های دستگاه های اجرائی برعهده شرکت های تأسیساتی تعمیر و نگهداری ساختمان خواهد افتاد و شرکت های مذکور می توانند خدمات کیفی مطلوب مدیریت انرژی را با استفاده از توانمندی شرکت های توانمند فعال در عرصه انرژی و ذیصلاح انجام دهند.

نهادینه شدن این موضوع در شرح خدمات قرارداد سالیانه تعمیر و نگهداری ساختمان ها به بهبود فضای کسب و کار شرکت های خدمات انرژی نیز کمک خواهد نمود و به کاهش و پایش مستمر مصرف انرژی در ساختمان ها نیز خواهد انجامید.

پیشنهاد دیگر آنست که منابع مالی مرتبط با مدیریت انرژی از منابع مالی تخصیص یافته مدیریت سبز دستگاه های اجرائی باشد.

راهکار اجرائی دیگر در تأمین مالی استقرار نظام مدیریت دستگاه های اجرائی، می تواند، تخصیص درصدی از منابع مالی هزینه های مالیاتی هر استان به مدیریت انرژی در همان استان  در قالب مالیات سبز ،زیرنظر کارگروه اقتصاد مقاومتی استانداری ها باشد.

نهایتا یکی از راهکارهای جذاب در تأمین مالی پروژه های اجرائی مدیریت انرژی می تواند قراردادهای مشارکتی مبتنی بر عملکرد انرژی باشد. بدین صورت که درصدی از هزینه کل قراردادهای مرتبط با بهینه سازی مصرف انرژی در صورت تحقق میزان صرفه جویی انرژی در افق کوتاه مدت (مثلاً 2 سال) پرداخت شود. با این کار هزینه اولیه پروژه کمتر و به لحاظ اجرائی نیز ،کیفیت اجرای راهکارهای بهینه سازی انرژی ،تضمین خواهد شد و عملاً سرمایه در دسترس که چالش فعلی دولت است، کاهش خواهد یافت و فضای کسب و کار شرکت های خدمات انرژی نیز رونق خواهد یافت.

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با نقش آفرینی به عنوان ناظر عالیه و ارائه بسته های پیشنهادی می تواند زمینه مشارکت دستگاه های اجرائی و ایجاد فضای کسب و کار در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی را در سطح کشور فراهم آورد.

 

احمد فضلی-کارشناس ارشد انرژی بخش ساختمان

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت