یادداشت

افزایش بهره وری انرژی با کالای ایرانی

شاخص شدت مصرف انرژی بالا در ایران در مقایسه با متوسط جهانی بسیار بالاست ، به همین دلیل بهره وری انرژی دارای اهمیت می باشد به طوری که در بند 7 سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، کاهش شاخص شدت مصرف انرژی به حداقل نصف میزان سال 1389 ، تا پایان برنامه ششم توسعه تعیین شده است.
نیل به این هدف با انجام توأمان سیاست های فرهنگ سازی و انجام راهکارهای اجرایی بهینه سازی و با اعمال مجموعه ای متعادل از اقدامات قیمتی و غیرقیمتی امکان پذیر است.
الف- ترویج فرهنگ بهینه سازی انرژی:
مصادیق ترویج فرهنگ بهینه سازی و بهره وری انرژی در جامعه به شرح زیر می باشد:
1-    اصلاح فرهنگ مصرف فردی، اجتماعی و سازمانی، ترویج فرهنگ صرفه جویی انرژی و قناعت و مقابله با اسراف، تبذیر، تجمل گرایی و مصرف کالای خارجی با استفاده از ظرفیت های فرهنگی، آموزشی و هنری و رسانه ها به ویژه رسانه ملی
2-    آموزش همگانی الگوی مصرف انرژی مطلوب
3-    توسعه و ترویج فرهنگ بهره وری انرژی با ارائه و تشویق الگوهای موفق در این زمینه و با تأکید بر شاخص های کارآمدی، مسئولیت پذیری، انضباط و رضایت مندی
4-    آموزش اصول و روش های بهینه سازی مصرف انرژی در کلیه پایه های آموزش عمومی و آموزش های تخصصی دانشگاهی
5-    پیشگامی دولت، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی در رعایت الگوی مصرف انرژی
6-    مقابله با ترویج فرهنگ مصرف گرایی و ابراز حساسیت عملی نسبت به محصولات و مظاهر فرهنگی  مروج اسراف و تجمل گرایی.
ب- انجام راهکارهای اجرایی بهینه سازی انرژی
درحال حاضر امکان تولید اکثر تجهیزات و مصالح کاهنده مصرف انرژی بخش صنعت و ساختمان در کشور فراهم است که به برخی از آنها می توان اشاره نمود:
1-    انواع عایق های حرارتی معدنی و پلیمری
2-    شیشه دوجداره و انواع پنجره های استاندارد نظیر PVC
3-    تجهیزات کنترل انرژی و BEMS نظیر سامانه کنترل هوشمند موتورخانه
4-    تجهیزات گرمایشی راندمان بالا مانند دیگهای بخار ، بویلرهای چگالشی، مشعل ها، پکیج های گرمایشی، بخاری ها و آبگرمکن های با رده انرژی بالا
5-    مشعل ها و کوره های صنعتی
6-    انواع مبدل های حرارتی بویژه برای بازیافت انرژی و . . .
در کنار تولید کالا و تجهیزات بهینه سازی، استانداردهای موردنیاز تدوین و آزمایشگاه های تعیین کیفیت و معیار مصرف انرژی نیز تأسیس و راه اندازی گردیده است.
در حال حاضر در ذیل ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور طرح های بهره وری انرژی در حال انجام است که در مجوزات شورای اقتصاد این طرح ها بر رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل کشور تأکید شده است.
از جمله طرح های ذیل ماده مذکور می توان به طرح افزایش کارایی در 600 هزار موتورخانه مسکونی اداری و تجاری کشور به ارزش 2 میلیارد دلار و طرح جایگزینی یک میلیون بخاری گازسوز هرمتیک با رده برچسب انرژی A به ارزش 204 میلیون دلار اشاره نمود که با بکارگیری کالا و تجهیزات فوق الاشاره می توان علاوه بر افزایش بهره وری انرژی با کالای ایرانی و کاهش انتشار آلاینده های محیط زیست، زمینه اشتغال جمع کثیری از جویندگان کار را که اکثراً دارای تحصیلات دانشگاهی می باشد را فراهم نمود.
بطور کلی با تولید اکثر محصولات بهینه سازی در داخل کشور، امکان افزایش بهره وری انرژی در سایر بخش های مصرف کننده با بکارگیری کالا و تجهیزات ساخت داخل فراهم می باشد.

محمد میرزائی ، قائم مقام مدیریت بهينه‌سازي انرژي در بخش ساختمان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دیدگاه‌ها   

+1 #1 شجاعت زارع 1397-08-04 14:11
سلام در حال حاضر بخاریهای استوک ژاپنی با مصرف یک چهارم بخاریهای معمولی وارد کشور میشود چرا به عنوان متولی بهینه سازی ئر ورود این بخاریها بصورت نو و یا ورود تکنولوژی ان اقدام نمیکنید. قیمت یک بخاری ژاپنی با یک متر رادیاتور شوفاژ برابر است و هزینه سنگین نصب شوفاژ را هم ندارد. فکر نمیکنید باید در این قسمت تلاش بیشتری کرد؟
نقل قول کردن

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829