راه‌اندازی نخستین باتری شنی جهان

محققان فنلاندی موفق به نصب و راه اندازی اولین باتری شنی فعال در جهان شدند که می‌تواند به عنوان یک منبع انرژی پاک و سبز مورد استفاده قرار گیرد.

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، گروهی از مهندسان شهر کانکانپا(Kankaanpää) فنلاند اخیرا فرآیند نصب اولین باتری تجاری ساخته شده از شن را تکمیل کردند. آن‌ها معتقدند که این باتری می‌تواند مشکل ذخیره‌سازی انرژی را به روشی کم هزینه حل کند.

محققان می گویند که با استفاده از این نوع جدید از باتری ها می‌توان مشکل عرضه انرژی را در تمام طول سال حل کرد. این دستگاه با استفاده از شن، با گرمای تولید شده از برق خورشیدی یا بادی شارژ می‌شود.

شن با استفاده از برق ارزان خورشیدی و بادی تا دمای ۵۰۰ درجه سانتیگراد گرم می‌شود و برای چندین ماه این گرما را در خود ذخیره می‌کند و زمانی که نور خورشید یا باد وجود ندارد می‌توان از آن به عنوان منبعی برای انرژی استفاده کرد.

وقتی از شن برای بازگرداندن برق به شبکه استفاده می‌شود، راندمان به شدت کاهش می‌یابد.

اما ذخیره انرژی سبز به شکل گرما در طولانی ‌مدت نیز فرصت بزرگی برای صنعت‌ها است، زیرا بیشتر گرمایی که در صنایع غذا و نوشیدنی، منسوجات یا داروسازی استفاده می‌شود از سوزاندن سوخت‌های فسیلی نشات می‌گیرد.

گروه‌های تحقیقاتی دیگر، مانند آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر ایالات متحده آمریکا نیز به شن به‌ عنوان شکلی از باتری برای تولید انرژی سبز نگاه می‌کنند.

اما در حال حاضر فنلاندی‌ها اولین کسانی هستند که یک سیستم تجاری و کارآمد ایجاد کرده‌اند که به گفته فردی که روی این سیستم سرمایه گذاری کرده، تاکنون عملکرد خوبی داشته است. این نوآوری در حال حاضر برای تامین آب گرم محله‌ای در شهر تامپره فنلاند بکار گرفته شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829