چین برای اجرای تعهدات اقلیمی جدید خود نیازمند انقلاب در صنعت انرژی است

چاپ
زیست آنلاین: چین باید وابستگی خود به زغال سنگ را قطع کرده و ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر را افزایش دهد.

به گزارش زیست آنلاین، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین هفته گذشته در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ناظران اقدامات اقلیمی را مبهوت کرد و متعهد شد که قبل از سال 2030 به حداکثرانتشار کربن برسد و انتشار آن را تا سال 2060 به صفر برساند.

 
از نظر فعالان محیط زیست، تعهد بزرگترین کشور آلاینده آب و هوای جهان، بزرگترین قدم برای مقابله با بحران اقلیمی از زمان توافق اقلیمی پاریس است.
 
چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده زغال سنگ در جهان و دومین مصرف کننده بزرگ نفت پس از آمریکا، بیش از یک چهارم انتشار سالانه کربن جهان را بر عهده دارد.
 
کنسرسیوم تحقیقاتی Climate Action Tracker محاسبه کرده است که در صورت موفقیت چین، به طور موثر 0.2 تا 0.3 درجه سانتیگراد از پیش بینی های گرمایش جهانی برای سال 2100 اصلاح می شود واین رقم، به حدود 2.4 تا 2.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن می رسد.
 
این رقم هنوز هم بسیار بالاتر از دمای 1.5 درجه سانتیگراد است که امضا کنندگان توافق نامه پاریس 2015 امیدوار بودند که به آن برسند، اما به هر حال اقدام چین یک قدم مثبت است.
 
جنیفر مورگان، مدیر اجرایی Greenpeace International، گفت: تعهد چین به رسیدن به اوج انتشار گازهای گلخانه ای قبل از 2030 و خنثی شدن کربن قبل از 2060 ، یک سیگنال قوی در مورد واقعیت بحران آب و هوا ارسال می کند. با این حال، اقدامات، بلندتر از کلمات صحبت می کنند. او گفت. "دو سوال اساسی به وجود می آید: چین چگونه اطمینان حاصل خواهد کرد که اقداماتش با تعهداتش مطابقت دارد؟ و دوم اینکه آیا واشنگتن به آن می پیوندد؟
 
تعهد چین، چند روز پس از سخت گیری اتحادیه اروپا در اهداف اقلیمی خود برای سال 2030 اعلام شد و این امر احتمال ایجاد یک ائتلاف اقتصادی قدرتمند بین این دو را که می تواند یک سوم انتشار کربن جهان را پوشش دهد، افزایش داد.
 
این، یک پیام ژئوپلیتیکی مهم به ایالات متحده می فرستد. تنها کشور بزرگ آلاینده ای که هنوز هدف خود را برای پایان دادن به سهم خود در بحران آب و هوا تعیین نکرده است و رئیس جمهور آن، دونالد ترامپ، آماده می شود تا در ماه نوامبر از توافق نامه آب و هوایی پاریس خارج شود.
 
چین هیچ جزئیاتی در مورد چگونگی دستیابی به هدف بلند پروازانه خنثی کردن کربن ارائه نداد، اما اقدامات لازم باعث ایجاد تغییرات اساسی ژئوپلیتیکی و اقتصادی می شود که پیامدهای مهمی برای آینده سوخت های فسیلی، فن آوری های کم کربن و دیپلماسی آب و هوا دارد.
 
امروزه، سوخت های فسیلی حدود 85 درصد و انرژی های تجدیدپذیر 15 درصد از ترکیب انرژی چین را تشکیل می دهند. به احتمال زیاد برای دستیابی به کربن خنثی باید این نسبت ها تا سال 2060 دچار تغییر اساسی شود.
 
این امر می طلبد که سریعترین رشد اقتصادی جهان، وابستگی خود به زغال سنگ را کاهش دهد و به سرمایه گذاری های خود در زمینه انرژی پاک سرعت ببخشد.
منبع: Guardian