امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

انرژی های تجدیدپذیر

چگونه می‌توان شهرهایی خورشیدی ایجاد کرد؟

بدیهی است که مصرف انرژی شهری نقش مهمی در انتشار کربن و در نتیجه افزایش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی ایفا می‌کند، این در حالی است که انرژی تجدیدپذیر کاهش چشمگیر این دو بحران را برای شهرها در پی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدیران در بسیاری از شهرهای جهان به ویژه در ایالات متحده آمریکا به طور روزافزون در حال گسترش پنل‌های خورشیدی در سازه‌ها هستند تا از این طریق به تولید انرژی تجدیدپذیر در شهرها بپردازند و در نتیجه، تبعات منفی ناشی از مصرف انرژی شهری بر بحران اقلیمی و آلودگی هوا را به حداقل برسانند. بدیهی است که نصب پنل‌های خورشیدی در سازه‌ها مستلزم شرایط ویژه‌ای است، ضمن این‌که صرف هزینه زیادی را نیز می‌طلبد. با این حال، چنانچه پنل‌های خورشیدی به طور گسترده‌ای در شهرها مورد استفاده قرار گیرد، مزایای آن به مراتب بیشتر از موانع موجود بر سر راه نصب آن‌ها خواهد بود، ضمن این‌که هزینه این اقدام پس از مدت زمان کوتاهی، دست کم از طریق کاهش هزینه‌های مصرف انرژی شهری جبران می‌شود.

در این راستا، بسیاری از مدیران در آغاز نصب پنل‌های خورشیدی در سازه‌های شهری با چالش‌های بسیاری مواجه هستند که در ادامه به معرفی چند راه حل برای به حداقل رساندن موانع موجود پرداخته می‌شود.

 

پرورش اهداف بلندپروازانه برای خورشیدی کردن شهرها

بدون شک هدفمندسازی نصب پنل‌های خورشیدی می‌تواند تحقق آن را تسهیل کند. در واقع، زمانی که مدیران هدف بلندپروازانه خورشیدی کردن شهرها را در سر بپرورانند، آنگاه بهتر در مسیر توسعه استراتژی‌های خود قرار می‌گیرند. امروزه بسیاری از برنامه‌ریزان متعهد شده‌اند تا چند سال آینده، به طور صددرصد از انرژی تجدیدپذیر در شهرها بهره گیرند و در مسیر انتشار صفر کربن گام بردارند. از مهم‌ترین این شهرها می‌توان به سن‌دیگو در ایالات متحده آمریکا اشاره کرد که در لیست یکی از شهرهای جهان با بیشترین قابلیت نصب پنل‌های خورشیدی قرار دارد و مدیران آن از تولید صددرصدی انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۵ خبر داده‌اند. بهره‌گیری از انرژی پاک در این شهر تا حد زیادی از طریق توسعه پنل‌های خورشیدی در سازه‌ها محقق خواهد شد، ضمن این‌که مدیران از اعمال سایر اقدامات برای گسترش استفاده از انرژی الکتریسیته در شهر خبر داده‌اند.

 

نصب پنل‌های خورشیدی در سازه‌های عمومی

نصب پنل‌های خورشیدی در سازه‌های عمومی می‌تواند ذخیره انرژی الکتریکی را بهینه کند و از این طریق در تولید انرژی تجدیدپذیر سهیم باشد. امروزه نصب پنل‌های خورشیدی در سازه‌ها و حتی فضاهای عمومی به کاهش چشمگیر مصرف و هزینه‌های انرژی الکتریکی در بدفورد جدید آمریکا منجر شده است که از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این زمینه می‌توان به نصب پنل‌های خورشیدی در سه مدرسه، یک باشگاه عمومی و دفتر مرکزی زیرساخت‌های عمومی اشاره کرد.

توسعه و عمومی‌سازی امکان سرمایه‌گذاری محلی

در طرحی تحت عنوان "انرژی پاک ارزیابی شده اموال"، مردم و دولت‌های محلی می‌توانند برای بهبود استفاده از انرژی تجدیدپذیر در سازه‌های خود وام دریافت کنند و نکته جالب توجه این‌که بازپرداخت وام همراه با پرداخت مالیات‌های ساختمانی و به طور درازمدت انجام خواهد شد. علاوه بر این، شهرنشینان می‌توانند با نهادهای مالی محلی به همکاری بپردازند تا از آن‌ها برای پروژه‌های خورشیدی شهری وام دریافت کنند. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاران میلواکی در جنبشی به نام Milwaukee Shines با اتحادیه اعتباری سامیت توافق کردند وام‌هایی کم‌بهره تا سقف ۲۰ هزار دلار برای نصب پنل‌های خورشیدی بر بام سازه‌های شخصی در اختیار مردم شهر قرار دهند.

 

جنبش خورشیدی‌سازی شهر

جنبش خورشیدی‌سازی شهر به مردم، صاحبان کسب‌وکار، مالکان دارایی‌های شهری و نهادهای غیرانتفاعی امکان خرید انرژی خورشیدی به طور جمعی را می‌دهد که در نتیجه آن، هزینه خرید پنل‌های خورشیدی برای هر فرد یا گروه به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. این جنبش بسیاری از شهروندان پورتلند در ایالت اورگن آمریکا را با خرید پنل‌های خورشیدی و نصب آن‌ها بر بام سازه‌های خود سوق داده و در نتیجه کاهش چشمگیر انتشار کربن و تغییرات اقلیمی را در پی داشته است. جنبش خورشیدی‌سازی شهر در پورتلند در مدت‌زمانی کمتر از پنج ماه گسترش یافت و سه برابر شدن بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر را برای آن در پی داشت.

 

تضمین حقوق خورشیدی

مالکانی که از پنل‌های خورشیدی برای تأمین نیروها در سازه‌های خود بهره می‌گیرند، باید از مزایای استفاده از این اقدام مطمئن شوند. علاوه بر این، دولت‌های محلی باید قوانین شفافی برای نصب پنل‌های خورشیدی در مناطق و بر بام خانه‌های مسکونی و ساختمان‌های تجاری وضع کنند تا هر یک از کاربران از حقوق و اختیارات خود آگاه شوند. مدیران بووزمن در ایالت مونتانای آمریکا با موفقیت تمام توانسته‌اند قوانین شهری را در راستای به حداقل رساندن موانع موجود بر سر راه نصب پنل‌های خورشیدی تغییر دهند و از این طریق، شهروندان را از حقوق خود و نحوه بهره‌گیری از انرژی پاک آگاه کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829