انرژی های تجدیدپذیر

انرژی‌ پاک؛ مرهمی بر زخم‌های اقلیمی و اقتصادی جهان

تهران - ایرنا - همزمان با دست‌ و پنجه نرم کردن جهان با بحران کووید_۱۹ و تبعات اقتصادی و اجتماعی فراوان آن، افزایش روند تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در سالهای اخیر بویژه در کشورهای فقیر، از مهمترین راهکارهای غلبه بر بحران اقتصادی، مشکلات اقلیمی و مبارزه با فقر به شمار می رود.

به گزارش  ایرنا، گسترش کووید_۱۹ در فقیرترین مناطق جهان پیامدهای منفی از خود بر جای می‌گذارد و یک بحران بهداشتی و اقتصادی بی سابقه را به معضل فقر و بحران آب و هوایی در آسیب پذیرترین مناطق جهان اضافه می‌کند. این بحران چند وجهی به یک واکنش جامع و مشترک نیاز داشته و توجه به موضوع انرژی‌های پاک برای کمک به کشورها برای بازیابی اقتصادی، کاهش اثرات بحران و کمک به معیشت مردم به عنوان راه حلی مقرون به صرفه و در تطابق با اهداف آب و هوایی امری ضروری است.

تا پیش از شیوع ویروس کرونا نیز قطع وابستگی به سوخت‌های فسیلی و هزینه‌های بالای آن برای کشورها، به‌خصوص برای کشورهای فقیر از ارزش بالایی برخوردار بود.

از طرفی بحران ویروس کرونا از دو جهت نیز موجب تشدید فقر انرژی و تمایل کشورها به سمت انرژی‌های تجدید پذیر به عنوان منابع مقرون به صرفه و قابل اطمینان شده است؛ کمبود و عدم دسترسی به منابع انرژی به دلیل از دست دادن کلی یا جزئی درآمد خانوارها و ناتوانی از تامین هزینه آن و همچنین افزایش مصرف خانوارها به دلیل شرایط طولانی مدت قرنطینه خانگی از عواملی است که در صورت عدم حل‌وفصل آن منجر به افزایش آسیب پذیری افراد در مناطق فقیرنشین خواهد شد.

مدت زیادی از شیوع همه‌گیری کووید_۱۹ در جهان نگذشته بود که تارنمای «برنامه توسعه سازمان ملل متحد» (undp) در گزارشی پیرامون اهمیت انرژی‌های پاک در میانه بحران کرونا نوشت: به کارگیری فناوری‌های انرژی پاک برای تامین برق خانه‌ها و مراکز درمانی در مناطقی که از شبکه برق قابل اطمینان برخوردار نیستند بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر ۸۴۰ میلیون نفر در جهان در خط مقدم نبرد با کووید_۱۹ از برق بی بهره اند. ۵۷۰ میلیون نفر در جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند، جایی که از هر چهار کلینیک بهداشتی، یک کلینیک با مشکل نبود برق مواجه بوده و ۲۸ درصد از سایر مراکز نیز از انرژی مستمر و پایدار بی بهره اند.

درباره اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر بر آینده اقتصادی کشورها، می‌توان به گردهمایی نمایندگان ارشد سازمان‌های بین‌المللی و بانک‌های توسعه اشاره کرد که جمعه (۲۹ ژانویه/ دهم بهمن ماه) در چارچوب نشست مجازی مجمع جهانی اقتصاد (داووس) با موضوع بازیابی اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب در دوران پساکرونا برگزار شد.

آمریکای لاتین یکی از آسیب دیده ترین مناطق جهان از بحران بیماری همه‌گیر به شمار می‌رود که تا کنون بیش از نیم میلیون نفر از موارد فوت جهانی در اثر ابتلا به ویروس کرونا را به خود اختصاص داده است. پیامدهای شدید اقتصادی و سقوط چشمگیر تولید ناخالص داخلی از جمله عواقب اجتناب ناپذیر کرونا بر این منطقه در سال ۲۰۲۰ بوده است.

«کارلوس فلیپه خارامیو»  معاون رئیس بانک جهانی برای آمریکای لاتین و کارائیب گفت: بحران همه‌گیری هر چند شرایط منطقه را با میزان رشد ضعیف و نابرابری جدی مواجه کرده اما در عین حال انگیزه ها از نگاه رو به جلو و استفاده از فرصت‌ها را موجب شده است. وی در توضیح برخی از این فرصت‌ها که به عنوان "بزرگترین چالش" کشورهای آمریکای لاتین محسوب می‌شود، افزود: سه انقلاب در حوزه دیجیتال، موج جدیدی از نوآوری و همچنین انقلاب سبز پیش روی ما خواهد بود که باید از آن‌ها استفاده کنیم. ما در گذشته در سطح جهانی در این زمینه‌ها کند عمل کرده ایم اما اینبار باید متفاوت باشد.

«گابریلا کانیاس» رئیس خبرگزاری افه که مدیریت این جلسه را بر عهده داشت نیز بر لزوم رفع فوری کمبودها در بخش دیجیتال و بهره‌مندی از فرصت‌هایی که اقتصاد سبز، اشکال تولید زیست محیطی و انرژی‌های پاک زمینه‌ساز آن است، تاکید کرد.

همچنین به گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد، دسترسی به انرژی‌های پاک مقرون به صرفه و قابل اطمینان گذشته از بی نیاز کردن کادر درمان در مناطق محروم از استفاده از شمع و چراغ قوه تلفن‌های همراه، می‌تواند در زمینه‌هایی همچون گسترش ارتباطات، مشارکت در آموزش‌های آنلاین، دورکاری و به طور کلی در اجرای سیاست‌های فاصله گذاری اجتماعی سودمند باشد.

انرژی پاک به عنوان محرکی برای ایجاد شغل، در دوران پس از همه‌گیری نیز منشا بهبودی اقتصادی خواهد بود. بر اساس اطلاعات و پیش‌بینی‌های آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، حدود ۱۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ در این حوزه استخدام شدند که این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۴۲ میلیون شغل در سراسر جهان افزایش خواهد یافت.  

‌نشریه ال کنفیدنسیال اسپانیا به تازگی در گزارشی نوشت: سال ۲۰۲۰ با همه اخبار بد و ناگوار آن به پایان رسید در حالی‌که افزایش چشمگیر آمار تولید انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از مسرت بخش ترین داده‌های به جا مانده از ۲۰۲۰ است.

بر اساس اطلاعات آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، مقدار انرژی حاصل از محل منابع سازگار با محیط زیست (به ویژه باد و خورشید) برای نخستین بار در تاریخ به ۲۰۰ گیگاوات رسید و همچنین میزان تولید در مقایسه با سال ۲۰۱۹ شاهد افزایش ۷ درصدی بود.

به گزارش تارنمای این آژانس، انرژی‌های تجدید پذیر با نادیده گرفتن مشکلات ناشی از همه‌گیری و پیامدهای منفی بیشمار این بحران بر بخش‌های دیگر انرژی همچون نفت، گاز و ذغال سنگ در سراسر جهان روند رو به رشدی را در پیش گرفته است.

نشریه ال پائیس نیز نوشت: رونق بازار انرژی‌های پاک و روند افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش در دوران بیماری کووید_۱۹ به ضرر سوخت‌های فسیلی تمام شده و صنعت نفت و گاز یکی از بدترین سال‌های خود را پشت سر گذاشت. در شرایطی که نوسانات ارزش بازار سهام بخش‌های انرژی سنتی با استهلاک دارایی‌ها و مشکلات زیادی در حفظ سرمایه‌گذاران مواجه بود، چهار شرکت بزرگ انرژی‌های تجدیدپذیر نکستارا آمریکا (NextEra)، انل ایتالیا (Enel)، ایبردرولا اسپانیا (Iberdrola) و اُرستد دانمارک (Orsted)  به غول‌های جدیدی با سرمایه ای بیش از شرکت‌های نفتی تبدیل شدند.  

بر اساس گزارش «شرکت تامین مالی انرژی بلومبرگ» (BNEF) در سال ۲۰۲۰ میزان سرمایه‌گذاری‌ها در تولید انرژی پاک نیز شاهد روند صعودی بوده و با افزایش ۹ درصدی نسبت به ۲۰۱۹ به رقم ۵۰۱ میلیارد دلار رسیده است. اسپانیا با ثبت سفارش ۲.۹ گیگاواتی در سال ۲۰۲، بالاترین حجم سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی خورشیدی در اروپا را از آن خود کرد که این رقم چهار برابر بیشتر از سال ۲۰۱۹ برآورد شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829