انرژی های تجدیدپذیر

اصفهان شهر خورشیدی می‌شود؟

یکی از شاخص‌های رشد در زمینه توسعه پایدار در کلانشهرها استفاده از انرژی‌های نو و کاهش انتشار گازهای آلاینده است، به همین جهت با الگوگیری از نمونه‌های موفق و بر اساس تحلیل منطقی پیشرفت‌ها، تامین انرژی را می‌توان بر پایه کاهش دی اکسید کربن و توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برآورد شده توسط محققان بیانگر آن است که زمین حدود ۱۲۰ هزار تراوات انرژی از تابش خورشیدی دریافت می‌کند که این میزان ۲۰ هزار برابر بیشتر از نیاز واقعی جهان است، بنابراین اگر بتوانیم از این انرژی به نحو مطلوب استفاده کنیم، دیگر نیازی نیست نگران به اتمام رسیدن ذخایر نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی باشیم.

با استفاده از روش‌های مختلف از انرژی خورشیدی به عنوان منبع تجدیدپذیر استفاده می‌شود؛ این تکنولوژی و انرژی خدادادی که به دست بشر مهار شده و تبدیل به برق شده است، بدون شک با توجه به مزایای فراوانی که داشته، توانسته به خوبی جایگزین استفاده از انرژی‌های فسیلی شده و هر روز توسعه یابد.

یکی از مهمترین مزایای استفاده از انرژی خورشیدی کاهش هزینه‌ها و حتی فروش برق اضافه تولیدی است چرا که از این طریق هزینه‌های تحمیلی بر کشور و جامعه به شدت کاهش می‌یابد همچنین با این اقدام، نه تنها صرفه‌جویی در صورتحساب برق می‌شود، بلکه اگر برق بیشتری تولید شود، مازاد آن دوباره به شبکه منتقل و برای این مقدار مبلغ پاداشی توسط شرکت برق پرداخت خواهد شد.

با توجه به اینکه سیستم‌های انرژی خورشیدی به طور کلی نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی نداشته و حتی هیچ گونه سر و صدایی ندارند، تکنولوژی استفاده از انرژی خورشیدی روز به روز در حال توسعه بوده و تا کنون در سیستم‌های کوچک و بزرگ مانند نیروگاه‌ها، بخش کشاورزی، تجارت، منازل، لوازم شخصی و تزئینی به کمک مردم آمده و بعضاً در صعب‌العبورترین نقاط نیز توانسته نیازهای آنها را برطرف سازد.

با توجه به چشم‌انداز شهرداری اصفهان مبنی بر معرفی اصفهان به عنوان شهری پیشرو در زمینه استفاده از انرژی‌های پاک در کشور، در ادامه تولید برق خورشیدی در پارک‌های شهر اصفهان، از سال ۱۳۹۲ نیز پروژه خورشیدی کردن برق ساختمان‌های شهرداری به عنوان یکی از پروژه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار شهرداری قرار گرفت تا بخشی از برق مصرفی با استفاده از انرژی خورشیدی تأمین شده و در مصرف برق تأمینی از منابع فسیلی صرفه‌جویی شود.

احداث ۲۷ نیروگاه انرژی خورشیدی توسط شهرداری

حسین امیری، معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از ابتدای نصب نیروگاه‌های خورشیدی در سال ۱۳۹۲ تا پایان مهرماه سال‌جاری حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلووات ساعت برق تولید شده است.

وی می‌افزاید: با توجه به استفاده نکردن از سوخت‌های فسیلی در تولید برق تاکنون از انتشار بیش از یک هزار و ۱۰۵ تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری شده که تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح می‌کند: تاکنون ۲۷ نیروگاه تولید انرژی خورشیدی توسط شهرداری اصفهان احداث شده که در حال حاضر تمامی آنها به صورت کامل و با ظرفیت نامی در حال تولید انرژی است.

وی با تاکید بر لزوم بهره گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در شهرداری اصفهان، اظهار می‌کند: بر اساس برنامه‌ریزی مدیریت شهری در خصوص توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در اصفهان، حرکت به سمت اجرایی شدن این موضوع از اهداف اولویت‌دار شهرداری اصفهان است.

امیری ادامه می‌دهد: با توجه به ضرورت و اهمیت بکارگیری توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به منظور جلوگیری از آلودگی‌های محیط زیستی و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، باید به صورت کامل شاهد بکارگیری انرژی‌های پاک باشیم.

وی با اشاره به لزوم توسعه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، به اهمیت روز افزون توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک و متوسط اشاره کرده و تصریح می‌کند: ۲۷ نیروگاه تولید انرژی خورشیدی شهر اصفهان با ظرفیت ۲۳۰ کیلووات در شش ماهه نخست سال‌جاری ۲۹ هزار و ۴۳۱ کیلووات ساعت انرژی الکتریکی تولید کرده است.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در خصوص اتصال نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی سالن اجلاس، می‌گوید: این نیروگاه از سال گذشته به شبکه سراسری توزیع برق متصل شده و ماهانه ۱۵ هزار کیلو وات ساعت به ظرفیت شبکه سراسری برق اضافه می‌کند.

وی می‌افزاید: این میزان تولید انرژی الکتریکی از محل نیروگاه‌های خورشیدی باعث کنترل و کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن به محیط زیست شده است به گونه‌ای که از چند سال گذشته که ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته، تا مهرماه سال جاری از انتشار بیش از ۱۱۰۵ تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری شده است.

امیری با اشاره به برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت شهرداری اصفهان در خصوص توسعه بهره‌گیری از این نوع انرژی، اظهار می‌کند: در حال حاضر و در راستای استفاده از فناوری‌های نوین در قالب انرژی‌های پاک با بهره‌گیری از توانمندی‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان نسبت به شناسایی سرمایه‌گذار حقیقی یا حقوقی جهت مشارکت در پروژه احداث نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در سطح مناطق شهری اصفهان اقدام کرده است که در همین ارتباط افراد توانمند و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند می‌توانند در اجرایی شدن این طرح‌های مشارکتی با شهرداری اصفهان همکاری کنند.

وی ادامه می‌دهد: اجرای نیروگاه ۲۶۰ کیلو واتی میدان مرکزی میوه و تره بار، ۶۰ کیلوواتی منطقه ۱۵، نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی باغ گل‌ها و نیروگاه ۵۰ کیلوواتی شهرداری منطقه هشت نیز تا پایان سال‌جاری در دستور کار این معاونت قرار دارد.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: با اجرا شدن نیروگاه‌های اعلام شده با ظرفیت ۴۷۰ کیلو وات، میزان ظرفیت تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی شهرداری اصفهان به سه برابر ظرفیت موجود خواهد رسید.

درآمدزایی و کمک به اقتصاد خانواده با استفاده از نیروگاه خورشیدی

علی چنگانی، کارشناس مدیریت انرژی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اصفهان به لحاظ برخورداری از انرژی خورشیدی دارای ظرفیتی فراوان بوده که تاکنون آنگونه که باید بهره‌برداری نشده است.

وی با بیان اینکه انرژی خورشیدی یکی از مهمترین و بهترین راه‌های حذف انرژی‌های فسیلی است، تاکید می‌کند: استفاده از این انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست محیطی نیازمند برنامه‌ریزی، حمایت و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم است.

وی با تاکید بر اینکه از چند سال گذشته تاکنون شهرداری اصفهان به صورت جدی به موضوع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله استفاده از آبگرمکن‌ها و نیروگاه‌های تولید برق خورشیدی ورود جدی پیدا کرده است، خاطرنشان می‌کند: انرژی خورشیدی، انرژی دائم در دسترس است زیرا برای کل جهان نامحدود و بی‌حد و حصر است.

این کارشناس مدیریت انرژی اظهار می‌کند: با توجه به عقد قرارداد تضمینی خرید برق، به مدت ۲۰ سال و تأمین بودجه خرید برق از محل عوارض پرداختی توسط خود مشترکین برق، این نوع سرمایه گذاری جذابیت ویژه‌ای ایجاد کرده است.

وی ادامه می‌دهد: به شهروندان پیشنهاد می‌شود از انرژی‌های خورشیدی با نصب پنل‌های خورشیدی در محل پشت بام مجتمع‌های مسکونی استفاده بهینه کنند و حتی برق تولیدی را به شرکت برق بفروشند؛ به عنوان مثال اگر روی پشت بام یک نیروگاه پنج کیلووات که معمولاً ۵۰ متر مربع فضا اشغال می‌کند، نصب شود ماهیانه بین یک تا ۱.۵ میلیون تومان درآمدزایی به همراه دارد و به اقتصاد خانواده کمک می‌کند.

چنگانی خاطرنشان می‌کند: بر اساس یک طرح، وزارت نیرو برقی که توسط نیروگاه خورشیدی تولید می‌شود را هفت تا هشت برابر قیمت برق مصرفی شهروندان، خریداری می‌کند.

وی با اشاره به گونه‌بندی ساختمان‌ها بر اساس مبحث ۱۹ مقررات ملی، اظهار می‌کند: شهرداری ذیل مبحث ۱۹ انرژی، ساختمان‌های گروه ج و د که انبوه‌سازی می‌شود را به استفاده از پنل و آبگرم‌کن خورشیدی الزام کرده است.

این کارشناس مدیریت انرژی می‌افزاید: اگر شهرداری در قوانین خود برخی امتیازات مثل تخفیف در فرآیند ساخت و ساز به شرط بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر را به شهروندان ارائه کند، این موضوع رونق خواهد گرفت.

چنگانی معتقد است: افزایش ایجاد انگیزه در شهروندان برای استفاده از پنل‌های خورشیدی روی پشت بام منازل و مجتمع‌های مسکونی، در گرو اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شهروندان توسط رسانه‌ها است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829