تولید تجدیدپذیرها چقدر است؟

چاپ

میزان برق تولید شده از منابع انرژی های تجدید پذیر در مهرماه به رقم ۵۰۴۷ میلیون کیلووات ساعت رسید که در این بین سهم تولید انرژی خورشیدی نسبت به سایر انرژی های تجدیدپذیر بیشتر بود.

به گزارش ایسنا، ایران کشوری است که از لحاظ انرژی‌های نو همچون خورشیدی و بادی پتانسیل‌های بالایی داشته و پرونده استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی دولت به صورت جدی درحال پیگیری است. بر این اساس تاکنون از منابع تجدیدپذیر حدود چهار میلیارد و ۴۰۵ میلیون کیلووات ساعت، انرژی تولید شده که این میزان تولید برق توانسته از انتشار سه میلیون تن گاز گلخانه‌ای در کشور بکاهد.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز اعلام کرده ظرفیت نیروی تجدیدپذیر جهانی تحت تاثیر نصب تاسیسات فوتوولتائیک خورشیدی در خانه‌ها، ساختمان‌ها و صنعت، تا پنج سال دیگر ۵۰ درصد رشد خواهد کرد. در این راستا با توجه به این‌که ضریب بار تولیدی این نیروگاه‌ها در ایران نسبت به میانگین جهانی بالاتر است، دولت درصدد توسعه بیش‌تر این انرژی پاک است و طبق برآوردها بیش از ۱۵۰ هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه‌های خورشیدی در کشور وجود دارد.

در این میان بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر، روند ماهیانه ظرفیت های درحال بهره برداری انرژی های تجدید پذیر گویای آن است که از اسفند ماه تا کنون توجه بیشتری به توسعه تجدیدپذیرها شده و شاهد روند صعودی توسعه انرژی پاک در کشور هستیم؛ البته این موضوع در کل دنیا صدق می کند و جهان به دنبال توسعه تجدیدپذیرها است.

استفاده از انرژی‌های پاک در کشور از انتشار سه میلیون  و ۶۹۳ هزار تن گاز گلخانه ای تا پایان مهرماه جلوگیری کرد. همچنین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در مهرماه امسال صرفه جویی یک میلیون و ۲۰۳ میلیون لیتری آب را به همراه داشت، علاوه بر این انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی به میزان ۱۵۵۴ معادل میلیون مترمکعب گاز طبیعی را در مهرماه محقق کرد.

مجموع ظرفیت انرژی خورشیدی کشور تا پایان مهرماه با تولید ۴۰۵.۵۶ مگاوات به ۴۸ درصد رسیده و مجموع ظرفیت انرژی بادی کشور با تولید ۳۰۲.۸۲ مگاوات بالغ بر ۳۶ درصد است، همچنین در این بین زیست توده  با تولید ۱۰.۵۶ مگاوات تنها یک درصد، برق آبی کوچک با تولید ۱۰۵.۶۵ مگاوات ۱۳ درصد و بازیافت تلفات حرارتی با تولید ۱۳.۶ مگاوات  دو درصد سهم دارد.