انرژی خورشیدی در بام ایران

چاپ
انرژی خورشیدی در بام ایران

شهرکرد-ایرنا- چهارمحال و بختیاری به‌ عنوان یکی از مرتفع‌ترین نقاط سکونتی ایران است به همین دلیل از منظر برخی از کارشناسان، بهترین منطقه برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر و پاک است.

ارتفاع بالا، تابش روزانه خورشید با کمترین ابرگرفتکی و ابرناکی در ساعات ظهرگاهی، رطوبت کم و میانگین درجه حرارت پایین و آلوده نبودن هوا، از ظرفیت‌های مهم چهارمحال و بختیاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی است.
انرژی خورشید را می‌توان از روش‌های مختلفی مانند بهره‌گیری از صفحات خورشیدی مانند فتوولتاییک به انرژی برق تبدیل کرد که اکنون مورد توجه بیشتر کشورهای پیشرفته است.
توسعه نیروگاه‌های برق خورشیدی در چهارمحال و بختیاری در افزایش اشتغال، صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و مهم‌تر از همه در تامین زیرساخت‌های اصلی توسعه مانند برق مورد نیاز استان نقش مستقیم ایفا می‌کند.
براساس گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، انرژی خورشیدی یکی از مهم‌ترین منابع انرژی‌های تجدیدپذیر است.
میزان تابش انرژی خورشیدی در نقاط مختلف جهان متغیر است و در کمربند خورشیدی زمین بیشترین مقدار را داراست که کشور ایران در این کمربندی واقع شده است.
براساس این گزارش، ایران با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی و برخورداری از بادهای موسمی مناسب، یکی از کشورهای مستعد برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر است.
براساس ماده ۵۰ قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ دولت مکلف است سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را با اولویت سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی (داخلی و خارجی) با بیشترین استفاده از ظرفیت داخلی تا پایان اجرای این برنامه به حداقل پنج درصد برساند.
همچنین براساس تصویب‌نامه هیات وزیران در سال ۱۳۹۵ و با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده وزارتخانه‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها و شهرداری‌ها موظفند طبق فهرست وزارت نیرو در دو سال حداقل ۲۰ درصد از برق مصرفی ساختمان‌های خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

جنوب چهارمحال و بختیاری سالانه ۳۳۰۰ ساعت تابش خورشید دارد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک گفت: جنوب شرق و جنوب این استان سالانه بیش از سه هزار و ۳۰۰ ساعت و شمال استان دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار ساعت تابش خورشید در سال دارد.
مجید فرهزاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، توجه به شاخص‌های سرعت، چگالی توان و چگالی انرژی برای پتانسیل‌سنجی چهارمحال و بختیاری در حوزه انرژی باد را ضروری اعلام و تاکید کرد: هم‌اکنون ۱۹ واحد نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۱۰ کیلووات در این استان نصب و  مجوز ۱۷ واحد نیروگاهی دیگر صادر شده است.
وی افزود: همچنین ۱۰ واحد نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۴۵۰ مگابایت در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است، که دارای پروانه بهره‌برداری هستند.
فرهزاد تصریح کرد: سهم چهارمحال و بختیاری در فاز نخست از سه هزار واحد نیروگاهی در کشور ۱۵۰ واحد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی است.
وی یادآور شد: هم‌اینک ۲۵ ساخت‌گاه نصب نیروگاه تولید برق خورشیدی و دیزلی در چهارمحال و بختیاری استان شناسایی شده و این شرکت برای احداث این نیروگاه‌ها منتظر حضور و اعلام آمادگی سرمایه‌گذار است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اجرای این طرح به‌ علت نوسانات بازار ارز و گران شدن نرخ‌ها با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه نشد.
وی گفت: برای اجرای نیروگاه‌های خورشیدی و دیزلی در چهارمحال و بختیاری با قیمت‌ها و نرخ‌های سال گذشته حداقل چهار هزار میلیارد ریال امکان سرمایه‌گذاری در این استان وجود دارد و اما این مهم در حالی است که از این میزان امکان، تنها زمینه سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریال طرح محقق شده است.
فرهزاد افزود: شرکت توزیع نیروی برق براساس قرارداد، برق تولیدی را با توجه به تورم سالانه و طبق قیمت مصوب خریداری می‌کند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری تصریح کرد:سال گذشته یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در صنعت برق استان هزینه شد که از این مبلغ ۵۲۰ میلیارد ریال مربوط به طرح‌های توزیع، ۶۰۰ میلیارد ریال مختص فوق توزیع و توسعه پست‌ها و ۳۸۰ میلیارد ریال مرتبط با بخش خصوصی و نیروگاه‌ها بود.
وی یادآور شد: شرکت توزیع نیروی برق استان ۱۰ طرح با ۸۵۰ میلیارد ریال نیاز اعتباری برای جهش تولید در سال‌جاری پیشنهاد کرد که از این تعداد تنها با اجرای هشت طرح به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال موافقت شد.
فرهزاد اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری هم‌اکنون ۳۸۰ هزار مشترک برق دارد که از این تعداد ۸۳ درصد در بخش خانگی، سه درصد در بخش عمومی، ۲ درصد در بخش کشاورزی، ۱۰ درصد در بخش تجاری و ۷۵ صدم درصد در بخش صنعتی است و توسعه انرژی خورشیدی و سایر انرژی‌ها از منابع تجدیدپذیر و پاک نقش مهمی در تسریع روند توسعه بخش‌های مختلف ایفا می‌کند.

توسعه انرژی‌های نو در دستور کار مسوولان چهارمحال و بختیاری قرار گیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت:‌ توسعه انرژی‌های نو و بهره‌مندی از این ظرفیت در سرعت‌بخشی به روند پیشرفت همه جانبه باید در اولویت کاری مسوولان مرتبط قرار گیرد.
الله‌کرم نصیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در همین راستا مسوولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط موظفند تا نسبت به جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی از منابع تجدیدپذیر و پاک پیگیری و اقدام کنند.
وی افزود: البته در روند اجرای این طرح‌ها باید مناطق روستایی، حاشیه شهرها و نقاط کم‌برخوردارف کمترتوسعه‌یافته و محروم مورد توجه ویژه و جدی باشند.
نصیری تصریح کرد: طرح‌های مرتبط با تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر و پاک را می‌توان از اصلی‌ترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید دانست.

سه نقطه مستعد اجرای طرح‌های انرژی بادی در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است

یک کارشناس اقلیم شناسی و هواشناسی نیز گفت: تاکنون سه نقطه مستعد اجرای طرح‌های انرژی بادی در این استان شناسایی شده است.
مهرداد قطره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این نقاط را در شهرستان سامان همچنین در روستای امام‌قیس و شهر سفیددشت در شهرستان بروجن اعلام و تاکید کرد: یکی از مولفه های ایجاد تولید انرژی از باد وجود باد دائمی در منطقه می باشد و بر اساس امار ایستگاههای هواشناسی استان تقریبا در تمام ایام سال بدلیل توپوگرافی خاص این مناطق سرعت  وزش باد  یک پدیده دائمی بوده و استعداد نصب توربین های بادی را دارد
وی یادآور شد: خشک‌سالی‌های دهه اخیر در چهارمحال و بختیاری باعث شده تا فرصت‌هایی برای تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر و پاک در این استان مانند استفاده از انرژی باد و انرژی خورشیدی  فراهم شود.
قطره تصریح کرد: کشورهای مختلف دنیا تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر و پاک را راهکار مناسبی برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی می‌دانند.
وی اظهار داشت: حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه استفاده از منابع تجدیدپذیر و پاک برای تولید انرژی فرصت اقتصادی مطلوبی را برای بخش‌های مخلتف فراهم خواهد کرد.

۲۱ مجوز برای نیروگاه‌های خورشیدی در چهارمحال و بختیاری صادر شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم‌اینک ۲۱ مجوز برای نیروگاه‌های خورشیدی در  این استان صادر شده است.
شهرام احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: از این تعداد ۱۶ مجوز در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ و همچنین پنج مجوز در سال گذشته صادر شده است.
وی افزود: نیروگاه‌های خورشیدی دارای مجوز در چهارمحال و بختیاری بین یک تا ۲۰ مگابایت ظرفیت دارد.
احمدی تصریح کرد: در چهارمحال و بختیاری با توجه به معیارهای فیزیکی مورد نیاز مانند تعداد روزهای آفتابی، زاویه تابش نورخورشید و ارتفاع از سطح دریا، دشت‌های بروجن و سفیددشت و تا حدودی دشت شهرکرد برای احداث نیروگاه خورشیدی مناسب است.
وی یادآور شد: افزون‌بر ۹۰ درصد این مجوزها به‌خاطر مسایل مختلف شامل گرفتن استعلام‌های، مشکلات واگذاری زمین، معضل‌های اجتماعی، حجم بالای سرمایه‌گذاری و نوسان قیمت‌ها هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

سامان ظرفیت احداث سه نیروگاه خورشیدی را دارد

فرماندار سامان نیز گفت: این شهرستان ظرفیت راه‌اندازی حداقل سه نیروگاه ۱۰ مگاواتی را دارد.
کمال اکبریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در صورت وجود سرمایه‌گذار امکان ارائه تسهیلات برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرستان سامان وجود دارد.
وی افزود: البته تحقیقات نشان می‌دهد شهرستان سامان به لحاظ تابش نور خورشید و وزش باد یکی از بهترین مناطق برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی است.
اکبریان تصریح کرد: اما به جز سرمایه‌گذار، کمبود زمین از مهم‌ترین مشکلات این بخش به شمار می‌رود.
فرماندار سامان اظهار داشت: در سال‌های گذشته عملیات اجرایی ساخت یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات در این شهرستان آغاز شد.
وی گفت: برای احداث این نیروگاه قرار بود ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و ۱۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی شود.
اکبریان تاکید کرد: اما سرمایه‌گذار خارجی این طرح از کشور آلمان به دلیل برخی مشکلات موجود از ادامه کار منصرف شد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان است که ارتفاع برخی از نقاط در این استان بالای یک هزار متر از سطح دریاست.