انرژی های تجدیدپذیر

ایران هاب انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود

معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: اکنون تحریم بخش اقتصادی، بانکی و ارزی ما را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که حتی دارو نیز تحریم است و این به این معنا است که تجدیدپذیرها نیز تحریم شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا محمد ساتکین در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشورهای پیشرو ابتدا به بهره‌وری توجه کرده و بعد سراغ تولید برق می‌روند اظهار داشت: یعنی صرفه در گام نخست قرار دارد ما نیز توسعه تجدیدپذیرها در گام دوم پس از بهره‌وری قرار داده‌ایم و از پتانسیل‌های موجود کشور در این زمینه بخصوص در حوزه باد استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم در ساتبای آینده هاب منطقه و محل رجوع متخصصین و سرمایه‌گذاران باشیم.

معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: در حوزه شرق کشور بزرگترین حوزه‌های بادخیز جهان با ظرفیت بیش از 40 مگاوات را دارا هستیم بنابراین تلاش می‌کنیم با حمایت‌های زیادی که از بخش خصوصی در ساخت تجهیزات و سرمایه‌گذاری داشته باشیم سیاست‌گذاری‌های نوینی را اجرایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ما در بخش سرمایه‌گذاری فقط در حوزه دریافت از عوارض برق نیست روش‌های جدیدی نیز از جمله روش تشویقی را نیز مدنظر قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه پژوهش محوری و توسعه فناوری را در دستور کار قرار داده‌ایم یادآور شد: برنامه بلند مدت ما این است که منابع مالی جدید به جز عوارض برق تعریف کنیم و از این ظرفیت‌ها برای توسعه انرژی پاک استفاده کنیم چراکه این انرژی‌ها با توجه به ماهیت پایدار بوده و هر قدر از آن استفاده کنیم، کاهش و یا تمام نمی‌شوند و در سبد انرژی کشور را به جایگاه رفیع می‌رساند.

ساتکین درباره هسته‌های جدید بادی کشور گفت: از سال 93 تا 95 به مدت 12 سال روی پتانسیل‌های بادی کشور کار شده و در این زمینه سه کانال بسیار ویژه در شرق کشور داریم که بخشی از آن مربوط به شمال زابل است که از نظر انرژی بادی بسیار ارزشمند است و قابلیت احداث 2 تا 3 هزار مگاوات نیروگاه را دارد. کانال خواف نیز یکی از بی‌نظیرترین بادهای جهان را دارد یعنی بیش از هزار مگاوات امکان توسعه دارد. منطقه بادی دورود است که پروژه 50 مگاواتی در این منطقه کلنگ‌زنی شده و قابلیت احداث چند هزار مگاوات نیروگاه بادی را دارد.

وی با بیان اینکه با شرکت‌های آلمانی یکی از دقیق‌ترین اطلس‌های ایران را تهیه کردیم، افزود: حتی این اطلس در مناطق مرزی و تا خاک افغانستان نیز دامنه شناسایی داشته و شاید در آینده پروژه‌های مشترکی بین ایران و افغانستان شکل بگیرد و ما تخصص لازم جهت ارائه به کشورهای همسایه را داریم.

معاون وزیر نیرو مجموعه ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر را 824 مگاوات عنوان کرد و افزود: طی چند سال اخیر حمایت‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت گرفته مثلا برق 80 تا 100 تومانی را هر کیلووات 1040 تومان می‌خریم تا مردم تشویق به سرمایه‌گذاری شوند. در سال 99 نیز 320 مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه خواهد شد و به این ترتیب از مرز هزار مگاوات عبور خواهیم کرد.

وی درباره اخباری مبنی بر رسیدن به پنج هزار مگاوات در تولید برق از تجدیدپذیرها گفت: رسیدن به این تارگت به سرعت قابل تحقق نیست اینکه در عرض یک سال صدها مگاوات وارد مدار قرار می‌گیرد معجزه است. البته اکنون 880 مگاوات پروژه با قرارداد امضا شده داریم که از این میزان 320 تا 400 مگاوات برای سال 99 و بقیه تا 1400 و 1401 وارد مدار خواهد شد.

وی با بیان اینکه فقط با عوض کردن 200 هزار کولر گازی معادل 480 مگاوات برق جایگزین خواهد شد یادآور شد: تمام برنامه‌های ما برای تولید فقط با حمایت بخش خصوصی و مردم است در واقع انرژی‌های تجدیدپذیر ملی هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بنا داریم که مردم به راحتی امکان تولید برق و تهیه پنل‌ها را داشته باشند و در این رابطه کمیته امداد، بسیج جهاد سازندگی و بنیاد مستضعفان کار می‌کنند. این ارگان‌ها با روش‌های تسهیلات بلاعوض و کم‌بهره یا بدون بهره که در اختیار مجموعه‌های تحت پوشش خود قرار می‌دهند در صدد توسعه این انرژی در کشور هستند. در این خصوص به هر خانوار 10 میلیون تومان بلاعوض و 25 تا 30 میلیون تومان نیز وام کم بهره یا بدون بهره اعطا می‌شود تا بتوانند این پنل‌ها را تهیه و نسبت به تولید برق اقدام کنند یعنی در و اقع کمیته امداد پولی به مردم نمی‌دهد. برقی که آنها به وزارت نیرو می‌فروشند منبع درآمدشان خواهد بود و تاکنون 2200 پکیچ معادل 11 مگاوات از این مسیر نصب شده است.

ساکچین درباره احداث نیروگاه‌های زیست توده نیز گفت: ما طرحی برای حل مشکل زباله‌های گیلان و مازندران در دستور کار داریم این پروژه ملی اکنون به صورت طرح اولیه به وزیر ارائه شده است. همچنین به دنبال راهکارهایی هستیم که بتوانیم هامون را احیا کنیم و همچنین زباله‌های شمال کشور که به آب‌های زیرزمینی و دریای خزر ورود می‌کند مهار کنیم.

وی تاکید کرد: برنام ما این است که برق تولیدی از نیروگاه‌های زیست توده را به صورت ویژه و گران‌تر از تولیدکنندگان خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه احیای بهره‌وری یکی از ماموریت‌های ما در سال 99 است اظهار داشت: برای این حوزه پروژه‌های گسترده‌ای تعریف کردیم یکی از اینها یارانه سود تسهیلات است مثلا اگر کسی پروژه افزایش بهره‌وری داشته باشد چنانچه وامی دریافت کرده باشد بهره آن را از منابع برمی‌داریم بنابراین می‌توان گفت که استراتژی ما صد در صد تشویقی است به این ترتیب یارانه انرژی به کسانی داده می‌شود که استاندارد بهره‌وری را رعایت کرده باشند.

وی یارانه سود تسهیلات روشنایی ادارات در چهارچوب اصلاح الگوی مصرف را از جمله اقدامات در راستای افزایش بهره‌وری برشمرد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه تجدیدپذیرها تحریم نیستند و امکان توسعه و همکاری برای آنها فراهم است اظهار داشت: اکنون تحریم بخش اقتصادی، بانکی و ارزی ما را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که حتی دارو نیز تحریم است و این به این معنا است که تجدیدپذیرها نیز تحریم شده‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین برق دریافتی از نیروگاه‌های فرسوده شوند گفت: سبد انرژی همیشه تفکیک شده و مجزا است در سبد انرژی باید هم انرژی هسته‌ای، فسیلی، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و گازی وجود داشته باشند و هیچ کدام نباید جایگزین دیگری شوند هر کدام بازی خود را داشته باشند نیروگاه سیکل ترکیبی باید با نیروگاه سیکل ترکیبی جایگزین شود و ما برق اضافه تولیدی از نیروگاه‌ها را می‌توانیم صادر کنیم.

معاون وزیر نیرو در پاسخ به سوال سوم ایلنا درباره انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی نیز گفت: تمام قراردادهای ما با شرکت‌های داخلی منعقد می‌شود چون ریال می‌پردازیم و امکان پرداخت دلار و ارز را نداریم البته شرکت‌های ایرانی ممکن است پشتوانه خارجی داشته باشند و تلاش ما نیز این است که سرمایه خارجی وارد کشور شوند.

وی همچنین به صادرات تجدیدپذیرها اشاره کرد و گفت: اجازه صادرات برق تجدیدپذیرها صادر شده اما فقط در دست توانیر است زیرا باید برنامه‌ریزی به نحوی باشد که منبع مطمئن برق داشته باشیم و کشورهای همسایه هر حجم و هر ساعتی که نیاز داشته باشند برق را دریافت کنند.

وی اعلام کرد:‌ در سال 99 اولین گام صادرات برق از تجدیدپذیرها برداشته خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829