کرونا بازار تجدید پذیرها را داغ کرد

چاپ

با توجه به سقوط بی سابقه قیمت نفت، اتحادیه اروپا به دنبال حذف یارانه سوخت‌های فسیلی است. درواقع سقوط قیمت نفت فرصتی برای اروپا است که یارانه سوخت‌های فسیلی را که سالانه به ۲۰۰ میلیارد یورو می رسد، حذف و فرایند انتقال به اقتصاد خالص انتشار کربن صفر را تسریع کند در این بین ایران نیز برنامه توسعه تجدید ژذیرها را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام دبیرخانه اوپک تأمین منابع مالی انتقال به انرژی پاک بزرگترین چالش اروپا است. اتحادیه اروپا برای دستیابی به هدف کاهش ۴۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۳۰ ، به سالانه ۲۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اضافی نیاز دارد. به گفته کادری سیمسون، کمیسیونر انرژی تحادیه اروپا، این اتحادیه قصد دارد « پیمان سبز» که هدف آن دستیابی به خالص انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ است، درقلب برنامه بهبود از بحران ویروس کرونا قرار دهد.

وی معتقد است: درحالی که قیمت پایین نفت ممکن است در نگاه اول باعث مشکل تر شدن اقدامات محیط زیستی شود، اما همچنین این موضوع سرمایه گذاری‌های آتی در سوخت های فسیلی را به مخاطره می اندازد. سیمسون در خصوص استفاده از فرصت قیمت پایین نفت برای اصلاح سیاست های انرژی اروپا هم گفت که اکنون زمان مناسبی برای تأمل در مورد چگونگی چارچوب مقررات ما از جمله نظام‌های مالیاتی است که بتواند بهتر از آینده ای پایدار تر و مقاوم‌تر حمایت کند. حذف یارانه‌های سوخت فسیلی به همراه پایین آوردن مالیات برق، می‌تواند ما را در مسیر صحیح قرار دهد، بدون اینکه فشار زیادی به مصرف کنندگان وارد شود.

تأمین منابع مالی انتقال به انرژی پاک بزرگ ترین چالش اروپا

براساس مطالعه پارلمان اروپا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا سالانه ۲۰۰ میلیارد یورو ( ۲۱۷ میلیارد دلار ) برای پرداخت یارانه به نفت، زغالسنگ و گاز طبیعی هزینه می کنند. این موضوع مانعی برای تلاش های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای این اتحادیه اروپا محسوب می شود. این در حالی است که لابی‌های زیست محیطی مدت هاست خواهان حذف یارانه برای تولید و مصرف سوخت های فسیلی هستند. اما اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا حتی برنامه‌ای را برای در نظر گرفتن چنین اقداماتی اعلام نکرده‌اند.

کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپاست، بارها از پرداخت چنین یارانه هایی که به تشویق مصرف بی رویه انرژی و ایجاد مانع برای سرمایه‌گذاری‌ها در انرژی سبز می شود، انتقاد کرده است. تأمین منابع مالی انتقال به انرژی پاک بزرگ ترین چالش اروپا است. اتحادیه اروپا برای دستیابی به هدف فعلی خود برای کاهش ۴۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای در سال ۲۰۳۰ ،به سالانه ۲۶۰میلیارد دلار سرمایه گذاری اضافی نیاز دارد.

نفوذ تجدیدپذیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است

صنعت انرژی نقش اساسی در بسته سیاستی بازیابی از بحران کرونا که اتحادیه اروپا در حال تهیه آن است، ایفا می کند. به گفته سیمسون، کمیسیون اروپا در حال مراوده با شرکت‌ها و انجمن های تجاری است تا بهترین ایده‌ها را در مورد چگونگی حمایت از مشاغل جدید و رشد در حوزه‌هایی مانند بهره‌وری انرژی و نوسازی، تجدیدپذیرها، تولید هیدروژن تمیز و زیرساخت‌های سبز جمع‌آوری کند.

در عین حال، وی تأکید کرد شوک مشترک همه گیری ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت « مرحله ای از بی ثباتی » را به همراه آورده است که بدترین چشم انداز توسعه تجدیدپذیرها را به واسطه اختلال در زنجیره تولید آنها ایجاد کرده است. با وجود این، بحران کنونی تصویری لحظه‌ای از آینده به ما نشان می دهد در بسیاری از کشورها، نفوذ تجدیدپذیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است و این انرژی رایج‌تر می‌شود. بسیاری از سرمایه گذاران علائق خود را از سوخت‌های فسیلی به انرژی های تجدیدپذیر سوق می‌دهند، جایی که شاهد بازدهی بیشتری در بلندمدت هستند. به همین دلیل معتقدم که « برنامه بازیابی» فرصتی برای تسریع در پشتیبانی از انرژی های تجدیدپذیر است.

ایران به فکر توسعه بیشتر تجدید پذیرها

در این میان ایران نیز گام‌هایی را برای توسعه تجدید پذیرها برداشته است، به‌گونه‌ای که ظرفیت درحال بهره برداری نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور تا پایان فروردین ماه به ۸۲۳ مگاوات ثبت شده و ۵۱۳ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر نیز در حال احداث است که درصورت احداث آنها ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به بیش از ۱۰۰۰ مگاوات خواهد رسید. همچنین با توجه به این‌که ضریب بار تولیدی این نیروگاه‌ها در ایران نسبت به میانگین جهانی بالاتر است، دولت درصدد توسعه بیش‌تر این انرژی پاک است و طبق برآوردها بیش از ۱۵۰ هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه‌های خورشیدی در کشور وجود دارد.

پتانسیل‌های بالای انرژی‌های تجدیدپذیر همراه با رویکرد مثبت دولت موجب شده که اخیراً با رشد فزاینده این انرژی مواجه باشیم، انرژی که می‌تواند تأثیرات بسیاری را در صنعت برق ایران داشته باشد. طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی ساتبا، انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ظرفیت کاهش تلفات در شبکه به میزان ۶۵ مگاوات را تا پایان فروردین محقق کردند که ۴۴ درصد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک با ۶۳ نیروگاه متعلق به انرژی خورشیدی است و نیروگاه‌های بادی سهم ۳۴درصدی با تعداد۲۰ نیروگاه به خود اختصاص داده اند.

سهم نیروگاه‌های برق آبی کوچک از کل ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر ۱۲درصد است و هفت درصد سهم تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری به کاهش تلفات در شبکه تعلق دارد. همچنین سهم تولید برق از محل بازیافت حرارت و توربین‌های انبساطی نیز ۲ درصد و یک درصد نیز به تولید برق از محل زیست توده اختصاص دارد.

در این میان انرژی‌های تجدیدپذیر موجب کاهش تلفات ۴۳۸ میلیون کیلووات ساعت شده‌اند و در این مدت ۱۳۲۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی نیز صرفه‌جویی شده است، علاوه بر این شاهد صرفه جویی ۱۰۲۵ میلیون لیتر آب و عدم انتشار گاز گلخانه‌ای به میزان ۳۱۷۶ هزار تن بوده‌ایم.