سرمایه‌گذاری اندک شرکت‌های نفتی برای انرژی‌های پاک

چاپ

 شرکت های تولیدکننده نفت برای انرژی پاک، به اندازه کافی سرمایه گذاری نمی‌کنند.


به نوشته روزنامه فایننشیال‌تایمز، چاپ لندن، بر اساس مطالعات موسسه پژوهشی و مشاوره‌ای بین‌المللی «وود مکنزی»، رشد تقاضای نفت به طور میانگین، سالانه پنج دهم درصد تا ٢٠ سال آینده افت می‌کند، درحالی‌که تولید انرژی تجدیدپذیر می‌تواند تا آن سال، پنج‌ برابر بیشتر شود.

«پاول مک‌کانل»، مدیر بخش روند جهانی موسسه یاد شده اعلام کرد که شرکت نفتی توتال فرانسه، تا کنون ٢ میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار در شرکتی که صفحات خورشیدی تولید می‌کند، سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت قصد دارد سالانه ٥٠٠ میلیون دلار را به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دهد. درهمین حال، شرکت‌ «استات اویل» نروژ تمرکز خود را بر روی انرژی بادی گذاشته‌ است.

دو شرکت یاد شده به همراه شرکت‌های «بیریتیش پترولیوم» انگلیس، «انی» ایتالیا، «سعودی آرامکو» عربستان، «رویال داچ شل»، «رپسول» اسپانیا، «ریلاینس» هند، «پیمکس» مکزیک و «سی‌ان‌پی‌سی» چین در نوامبر جاری تعهد دادند که تا ده سال آینده، یک میلیارد دلار به طور مشترک، برای فناوری انرژی پاک سرمایه‌گذاری کنند.

با این وجود، نبود شرکت‌های آمریکایی «اکسون‌موبیل» و «شورون» در میان همتایان اروپایی خود برای توسعه انرژی سبز، بسیار مهم است.

مک‌کانل افزود: در مقایسه با کل هزینه ٣٥٠ میلیار دلاری تخمین زده شده برای گسترش انرژی‌های تجدید پذیر، شرکت‌های اروپایی تنها گام‌های کوچکی در این زمینه برداشته‌اند.

منبع خبر : خبرگزاری شانا