مطالب علمی و فن آوری نوین

اگری ولتاییک؛ مزرعه‌های هوشمند خورشیدی در شهرها

شهر آمانس فرانسه به‌تازگی رویکرد نوآورانه «اگری ولتاییک» را برای تولید انرژی در نظر گرفته است که بر اساس آن پنل‌های خورشیدی هوشمند بر فراز زمین‌های کشاورزی استقرار می‌یابند، بدون آن‌که ضرری برای محصولات داشته باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مزارع غلات در نزدیکی شهر آمانس فرانسه، در شمال شرقی این کشور، به بستر آزمایشی برای یک پروژه آزمایشی تبدیل شده است که برای استفاده دوگانه زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طوری‌که همزمان با کشت محصولات، پنل‌های خورشیدی نیز در کنار گیاهان قرار داده می‌شود. پیش‌بینی شده است این پروژه که توسط توسعه‌دهنده خورشیدی TSE هدایت می‌شود، تأمین برق شبکه محلی را برای مناطق کشاورزی فراهم کند.

تأسیسات آزمایشی این پروژه مجهز به سایبان‌های کشاورزی و ظرفیت ۲.۴ مگاوات با پنل‌های خورشیدی چرخشی است که روی کابل‌ها در ارتفاع پنج متری از سطح زمین ثابت شده‌اند.

این شرکت همچنین از الگوریتم‌های ردیابی از طریق سیستم کنترل نظارتی و جمع‌آوری داده‌ها برای جهت‌دهی ماژول‌های فتوولتائیک با توجه به شرایط آب و هوایی استفاده می‌کند. با بهینه‌سازی این الگوریتم ردیابی، TSE امیدوار است بتواند تولید را بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در مقایسه با یک نیروگاه فتوولتاییک معمولی افزایش دهد.

اگری ولتاییک؛ مزرعه‌های خورشیدی هوشمند شهری

مشکل بزرگ انرژی خورشیدی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر، نیاز شدید آن به زمین به منظور به حداکثر رساندن تولید برق به سطوح معنی‌دار است. بخش‌های بزرگی از زمین‌های غیرقابل کشت بر خلاف سایر قاره‌ها در اروپا کمیاب است. علاوه بر این، راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی عظیم این عیب را دارد که زیست‌بوم‌های واقع در زیر پانل‌ها را به علت محروم کردن از نور خورشید، تهدید کند.

راه‌حل‌های مختلفی تحت عنوان اگری ولتاییک توسعه داده شده‌اند که تمرکز آن‌ها بر ایجاد کاربری دوگانه مناسب از زمین است، به گونه‌ای که اجازه می‌دهد تا دو فرآیند تولیدی بدون ایجاد مزاحمت برای یکدیگر فعال باشند.

پنل‌های خورشیدی به اندازه‌ای بالا قرار می‌گیرند که اجازه عبور ماشین‌های کشاورزی را از زیر آنها می‌دهد. علاوه بر این، صفحات خورشیدی به آب و هوا حساس است، به طوری که می‌توانند مسیر خورشید را دنبال کنند و بر این اساس در مسیرهای متفاوتی بچرخند و ترکیبی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایه در طول تابستان‌های گرم که دمای زمین می‌تواند به سطوح ناسالم افزایش یابد، فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، هنگام بارندگی، پنل‌ها به صورت عمودی می‌چرخند تا امکان آبیاری محصولات را فراهم کنند. از طرف دیگر، هنگامی که تگرگ وجود دارد، آنها به عنوان سپر برای محصولات عمل می‌کنند و به این ترتیب، خاصیت حمایتی را برای زمین‌های کشاورزی ایفا می‌کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829