مطالب علمی و فن آوری نوین

تبدیل گاز کربنیک سمی دودکش کارخانجات به محصولی ارزشمند

یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد تا گاز کربنیک سمی خارج شده از دودکش کارخانجات را به محصولی ارزشمند تبدیل کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ بهروز سلیمی رئیس هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان ماشین‌سازی گاز کربنیک شهرکرد با اشاره به توانمندی در تولید محصولی برای تبدیل گازهای سمی به یک فرآورده مفید گفت: همه صنایع بزرگ مانند نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند، مقدار زیادی گاز کربنیک به جو زمین ارسال می‌کنند، این کار علاوه بر عواقب زیست محیطی، حجم زیادی از ثروت قابل استفاده را هدر می‌دهد. کشور ما با انتشار 670 میلیون تن گاز کربن دی‌اکسید، در رده هشتم جهانی قرار دارد و ما با بومی‌سازی فناوری قصد داریم تا تغییری در این رویه ایجاد کنیم.

علاوه بر آن‌که صنایع مختلفی از طریق دودکش‌های خود حجم زیادی آلاینده به ویژه گاز کربن‌ دی‌اکسید را در هوا منتشر می‌کنند، صنایع زیادی نیز به همین آلاینده نیاز دارند تا محصولات خود را تولید کنند.

شرکت دانش‌بنیان ماشین‌سازی گازکربنیک شهرکرد از طریق فناوری کربن کپچرینگ، توانسته است، گازی سمی و خطرناک را که برای محیط زیست یک آلاینده محسوب می‌شود به یک محصول ارزشمند و قابل فروش تبدیل کند.

فناوری کربن کپچرینگ به فرآیند جداسازی و ذخیره‌سازی کربن گفته می‌شود که در نتیجه فرایند تولید کارخانه‌ها و نیروگاه‌های مختلف در فضا رها می‌شود. این فناوری می‌تواند تا نود درصد دی‌اکسید کربنی را که بر اثر استفاده از سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌های برق و سایر مراکز صنعتی تولید می‌شود جذب کرده و مانع از ورود آن به شد.

این شرکت در پروژه پتروشیمی کرمانشاه موفق شد با نصب تجهیزات، روزانه 132 تن گاز کربن دی‌اکسید را بازیابی کند. این گاز پس از یک پروسه صنعتی آماده می‌شود تا در اختیار واحدهای صنعتی قرار گیرد که به آن نیاز دارند.

یکی از این واحدها، پتروشیمی‌های هستند که از این گاز کربنیک بازیابی شده به عنوان خوراک استفاده می‌کنند تا اوره تولید کنند. این شرکت دانش‌بنیان همچنین محصول نهایی خود را در اختیار کارخانجات نوشابه‌سازی و تولید کپسول آتش‌نشانی نیز قرار می‌دهد.

علاوه بر این، کارخانه‌های آب شیرین‌کن مستقر در جنوب کشور نیز از جمله مصرف‌کنندگان گاز کربنیک تولید شده هستند تا بتوانند آب تصفیه شده را به آب قابل شرب تبدیل کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829