ساخت سلول‌های خورشیدی صاف و شفاف با ترکیب ۲ ماده نیمه‌ هادی

چاپ

دانشمندان با ترکیب خواص بی‌نظیر نیمه‌هادی دی‌اکسیدتیتانیوم و اکسید نیکل، توانستند یک سلول خورشیدی کارآمد و شفاف تولید کنند.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ یک تیم بین‌المللی از محققان به رهبری پروفسور "کیم" از کره جنوبی، موفق به تولید سلول‌های خورشیدی شفاف شده‌اند؛ با ترکیب خواص بی‌نظیر نیمه‌ هادی دی‌اکسیدتیتانیوم و اکسید نیکل، محققان توانستند یک سلول خورشیدی کارآمد و شفاف تولید کنند.

پنج سال پس از توافقنامه آب و هوایی پاریس، همه نگاه‌ها به پیشرفت جهان در مسیر رسیدن به آینده بدون کربن است؛ بخش مهمی از این هدف شامل انتقال انرژی از سوخت‌های فسیلی به منابع تجدیدپذیر، مانند خورشید، آب، باد و انرژی موج است؛ در این میان، انرژی خورشیدی به عنوان معتبرترین و فراوان‌ترین منبع انرژی در زمین، همیشه بیشترین امید را در جامعه علمی داشته است.

در دهه‌های اخیر سلول‌های خورشیدی، ارزان‌تر، کارآمدتر و سازگار با محیط زیست شده‌اند ولی با این حال سلول‌های خورشیدی کنونی، مات هستند که مانع استفاده گسترده و ادغام آنها در مواد روزمره می‌شود اما اگر پنل‌های خورشیدی نسل بعدی بتوانند در پنجره‌ها، ساختمان‌ها یا حتی صفحه‌های تلفن همراه ادغام شوند چه اتفاقی می‌افتد؟ ساخت یک سلول خورشیدی کاملاً صاف و شفاف، امید و هدف پروفسور کیم از گروه مهندسی برق در دانشگاه ملی اینچئون کره است.

پروفسور کیم می‌گوید: ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد سلول‌های فتوولتائیک شفاف می‌تواند کاربردهای مختلفی در فناوری انسانی داشته باشد؛ ایده سلول‌های خورشیدی شفاف کاملاً شناخته شده است اما این کاربرد جدید که دانشمندان به آن رسیده‌اند،‌ یافته بسیار مهمی است؛ در حال حاضر مواد مات‌کننده سلول خورشیدی، لایه‌های نیمه‌رسانا هستند که مسئول ضبط نور و تبدیل آن به جریان الکتریکی هستند از همین‌رو پروفسور کیم و همکارانش به بررسی دو ماده نیمه‌هادی بالقوه پرداختند که توسط محققان قبلی برای خواص مطلوب آنها شناسایی شده بود.

اولین مورد دی‌اکسید‌تیتانیوم (TiO2) است که یک نیمه‌هادی شناخته‌شده‌ای است که قبلاً‌ به طور گسترده‌ای برای ساخت سلول‌های خورشیدی مورد استفاده قرار گرفته است؛ علاوه بر خصوصیات الکتریکی عالی، (TiO2) همچنین یک ماده سازگار با محیط زیست و غیر سمی است؛ این ماده در حالی که بیشتر طیف نور مرئی را عبور می‌دهد، نور ماورا uv بنفش را جذب می‌کند(بخشی از طیف نوری که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست).

دومین ماده‌ای که برای ایجاد این محل اتصال مورد بررسی قرار گرفت، اکسید نیکل (NIO)، نیمه‌هادی دیگری است که از شفافیت نوری بالایی برخوردار است از آنجا که نیکل یکی از عناصر مه‌غلیظ روی زمین است، اکسید آن به راحتی در دماهای پایین صنعتی قابل تولید است؛ NIO نیز ماده بسیار خوبی برای ساخت سلول‌های سازگار با محیط زیست است.