با هدف کاهش انتشار دی اکسید کربن؛
راکتورهای هسته‌ای برای تولید سوخت هیدروژنی راه‌اندازی شد

چاپ
راکتورهای هسته‌ای برای تولید سوخت هیدروژنی راه‌اندازی شد

یک شرکت تجاری از راه‌اندازی راکتورهای کوچک هسته‌ای خبر داد که می‌توانند روزانه ۵۰ تن سوخت هیدروژنی تولید کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، شرکت نیواسکیل که در زمینه تأمین منابع انرژی تجدید پذیر فعالیت می‌کند، اعلام کرده که با راه اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای جدید موسوم به ان پی ام، امکان استحصال هیدروژن از آب تا ۲۰ درصد نسبت به نیروگاه‌های قبلی افزایش می‌یابد.

بسیاری از کشورهای جهان با هدف کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و حفاظت از محیط زیست استفاده از سوخت‌های پاک مانند سوخت‌های هیدروژنی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. استفاده از سوخت‌های هیدروژنی به جای باتری‌های لیتیومی انتظار برای شارژ باتری‌ها را از بین می‌برد و برد خودروها و مدت زمان استفاده از محصولات مبتنی بر منابع انرژی پاک را افزایش می‌دهد.

مشکل سوخت هیدروژنی آن است که به شکل ذخایر قابل انعطاف و مشابه با گاز طبیعی در دسترس نیست و برای استخراج آن از مولکول‌های پیچیده باید انرژی زیادی مصرف شود. در واقع ۹۵ درصد از هیدروژن تولید شده در جهان در حال حاضر به طور مستقیم از سوخت‌های فسیلی به دست می‌آید و این کار مستلزم ترکیب بخار و گاز متان با فشار بالا و با استفاده از کاتالیست نیکل است. با این کار علاوه بر هیدروژن، مونوکسیدکربن و مقدار کمی دی اکسید کربن نیز تولید می‌شود که محیط زیست را آلوده می‌کنند.

برای غلبه بر این چالش، از راکتور هسته‌ای ۲۵۰ مگاواتی برای تولید هیدروژن از طریق گرم کردن و در نهایت جدا کردن مولکول‌های آب استفاده شده است. راه اندازی این راکتورهای هسته‌ای پیچیدگی خاصی ندارد و در آنها بخار بسیار گرم در معرض جریان برق قرار می‌گیرد. در راکتورهای مذکور آب تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد گرما داده می‌شود و سپس بخار تولید شده هم تا ۸۶۰ درجه سانتیگراد گرم می‌شود. برای این کار از توان راکتورهای هسته‌ای استفاده می‌شود.

از این طریق می‌توان هیدروژن و اکسیژن آب را از یکدیگر جدا کرد. استفاده از این روش با استفاده از راکتورهای هسته‌ای کوچک کم هزینه و رقابتی است. بر اساس برآورد نیواسکیل یک راکتور کوچک هسته‌ای تولید سوخت هیدروژنی می‌تواند هر سال میزان انتشار گاز دی اکسید کربن را تا ۱۶۸ هزار تن در سال کاهش دهد.